gijs schreef:
Hallo allemaal,
Ik ben geloof ik een van de weinige (zoniet de enige) hier op het forum die geen geld verdient met het werken in SketchUp. Niet dat ik zo ontzettend uitben op geld, maar het is toch leuk om eens wat te krijgen voor je werk. Ik vroeg mij nu gewoon eens af of jullie misschien tips of ideen hebben voor een manier om geld te verdienen met SU? Ik denk niet dat ik daar dan nu al gelijk wat mee ga doen, maar het is dan wel leuk om er eens over na te denken.
Heel veel vrije tijd gaat namelijk wel op aan het SketchUppen (binnenkort wordt dat waarschijnlijk nog meer vanwege FlightSimulator (zie mijn profiel-topic)). Dus het zou leuk zijn om er iets aan over te houden.
Post gewoon maar al je ingevingen, ideeen en ervaringen. Ik ben benieuwd!
Gijs
Gijs,
Zomaar wat gedachten en eigen ervaringen op een rijtje.
Met SU "werk" ik nu zo'n 9 maanden met onderbrekingen en ik heb er zegge en schrijve niets mee verdiend.
Het is voor mij in ieder geval zo dat ik enigszins bij wil blijven in de veranderende denkwijze van het tekenen en modelleren. Andere programma's staan behoorlijk onder druk door een "simpel" programma als SU, dat ook nog eens gratis is.
Het is ook fun. Verder vind ik het ook nog eens uiterst leerzaam om vragen te beantwoorden als mensen ergens mee zitten in SU. Het mes snijdt zogezegd aan twee kanten.
Soms als ik SU noem als 3D modelleerprogramma krijg ik minachtende reakties. Dat kan niks zijn, een gratis programma. Ik ben dan ook spaarzamer/skeptischer geworden in mijn beperkte promotie van SU. Dit aspekt moet je niet onderschatten.
Met deze topic ben ik het dan ook volledig eens, zie:
http://www.sketchucation.com/scf/viewto ... 156&t=3253
Ik ben het met Knillis eens dat je er zelf op uit moet met goed werk onder je arm. Bureau's bijvoorbeeld zitten niet te wachten op iemand die ze niet kennen. Ze willen werk afleveren en als je kan laten zie wat je in je mars hebt is het nog in hun voordeel ook om iemand extern wat opdrachtjes toe te schuiven. (zo begint het).
Pols vooraf voorzichtig hoe men over SU denkt maar niet voordat ze een positief woord hebben laten vallen over je uitgewerkte modellen (op papier geprint b.v.). Ze hoeven eigenlijk niet eens te weten dat je met SU werkt, ze willen kwaliteit en productie!
Anders krijg je dus die snobistische reakties. Ik denk dat een vent als jij er binnen de kortste keren "tussen" zit met je talent en communicatievermogen.
Grijp niet te hoog, je kunt later toch wel bijstellen.
Belangrijk is kwaliteit afleveren, dan word je vanzelf teruggevraagd.
Soms verwacht men "leergeld", d.w.z. dat je voor een schijnttje begint. Niet doen dus. Of je "leergeld" nodig vindt bepaal je zelf. Kwaliteit is kwaliteit! Bureau's profiteren daar ook van.
Beperk je gratis modelleerwerk tot wat je leuk vindt om te doen. Dan krijg je er geen rot gevoel over.
Pik uit dit schrijven wat je kunt gebruiken en vergeet de rest.
SU6