Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
  Afdrukweergave

WIP : toekomstig vliegdekschip
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 feb 2008, 10:11 
Offline

Geregistreerd: 05 feb 2007, 21:42
Berichten: 13
Woonplaats: Lier
Ben momenteel uit verveling ( ja, schandalig ) en om af en toe men hoofd elders te zetten bezig om een toekomstig vliegdekschip te maken.
Het is gebaseerd op een catamaran, dus bestaande uit 2 rompen.
Elke romp op zich is 25 meter breed, met een gat tussen de 2 rompen van nog eens 25 meter, totale breedte is dus 75 meter + aan elke kant van het dek een oversteek van 12 meter, wat het schip bijna 100 meter breed maakt.
De lengte van het dek is net geen 340 meter.

De romp heb ik genomen van een cruiseschip vanop de 3D Warehouse site. Vervolgens heel de bovenbouw eraf gezwierd, uitgerekt en dan het dek erop gezwierd, hier en daar wat oversteken aangepast etc.
Ik heb ter illustratie van de grote van het schip ook effe een paar Airbus 340's op het dek gezet.

Nu moet ik de zijliften nog gaan bijtekenen en de bovenbouw op het schip. Tevens ga ik er 2 aparte start en landingsbanen opzetten ( dus eigenlijk een huidig vliegdekschip x2 ) en uiteindelijk moeten er ook nog wat vliegtuigen opkomen.
Weet enkel nog niet goed of ik de bovenbouw in het midden van het schip ga zetten of op de zijkant zoals het tegenwoordig is. Ik denk dat het midden niet echt kan, aangezien onder het dek daar geen romp is om het gewicht te ondersteunen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: WIP : toekomstig vliegdekschip
BerichtGeplaatst: 08 feb 2008, 14:05 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 25 nov 2007, 17:45
Berichten: 114
Woonplaats: Gorredijk
De bovenbouw kan er opzig wel in het midden als er ook vliergtuigen op kunnen landen kan een gebouw hellemaal.

Verder ziet het er leuk uit :D mare 340 landingsbaan is dit niet te kort?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: WIP : toekomstig vliegdekschip
BerichtGeplaatst: 08 feb 2008, 14:09 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 31 maart 2007, 20:15
Berichten: 447
Woonplaats: Leiden, Zuid-Holland
Ziet er al aardig uit :) Landingsbanen zijn altijd kort op vliegdekschepen, dit wordt dan gecompenseerd door een katapult (volgens mij) Mij lijken de vliegtuigen die je er nu op hebt daar alleen niet echt voor geschikt, en ook een stuk te groot ;)

_________________
Groeten Simon


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: WIP : toekomstig vliegdekschip
BerichtGeplaatst: 08 feb 2008, 14:39 
Offline

Geregistreerd: 23 apr 2007, 17:01
Berichten: 121
Hallo Falcon10,

Ik moet bekennen dat je een heel leuk concept hebt verzonnen als project, een vliegdekschip als catamaran. In elk geval iets om voor mijzelf te onthouden al ik ooit weer eens de tijd heb om een groot sketchup project te doen.

Voor je echt met het sketchuppen kan beginnen zou ik eerst een aantal dingen voor jezelf op een rij zetten. Allereerst moet je natuurlijk een beetje bekend zijn met de manier waarop vliegdekschepen organisatorisch in elkaar zitten (in elk geval van de buitenkant zoals dekindeling e.d.), hetzelfde geld voor catamarans. Van alle bestaande schepen bepaald dit grotendeels de vorm van het schip. Google bv eens op wat plaatjes van beide om een beeld te vormen, bij mij helpt dit vaak enorm. Belangrijk is bijvoorbeeld de benodigde vrije breedte van een start- en landingsbaan en het soort vliegtuigen wat je wilt gebruiken op het schip. Vervolgens zou ik een hoofdlayout bepalen voor je organisatie. Ik zou bijvoorbeeld als eerste gedachte hebben om de twee catamaran-delen te gebruiken als start- en landingsbaan. Het middengedeelte kan dan de opstelplaatsen van de vliegtuigen, de opbouw en de lift voor de vliegtuigen bevatten. Eventueel zou je er ook helicopter platforms kunnen plaatsen, misschien wel boven de lift bv. Vanaf dan kun je aan het sketchuppen slaan en met de hoofdvormen beginnen, daarna gewoon steeds meer verfijnen en details toevoegen. Maak vooral veel gebruik van componenten zoals bv voor de beide schiphelften. Zo hoef je er telkens maar één te bewerken en wordt je model niet al te groot in MB's. Let er ook op dat je niet teveel geometrie gebruikt, erg belangrijk bij zulke grote projecten. Gebruik alleen cirkels met 24 zijden als dit ook echt nodig is, een railing kan makkelijk af met 8 of max. 12. Maar goed, ik ben al weer aan het overdrijven. Je moet het model uiteraard maken zoals je het zelf wilt en niet zoals ik het zeg, al mag je het wel gebruiken als je wilt ;) .

Ik zou in elk geval overwegen om de romp alsnog zelf te maken, op het laatste plaatje zie je veel lijnen op het punt waar het zijvlak overgaat in de punt. Dit is wat mij betreft niet zo'n goed teken en duidt op een verkeerde manier van modeleren. Ook zou je dan het middendeel een mooie gewelfde romp kunnen geven waarop je de bovenbouw kunt laten rusten. Dat er nu geen romp onder zit is uiteraard geen reden om de bovenbouw aan de zijkant te plaatsen. Je bepaald namelijk zelf of daar wel of geen romp zit, als die nodig is dus gewoon toevoegen. Verder zou ik zelf iets meer rondingen toevoegen aan de romp als geheel. Het lijkt nu nog vrij veel op een blok met een punt terwijl dit in het echt natuurlijk niet het geval is. Bij een cruiseschip wordt dit vaak wel gedaan om een zo groot mogelijke binnenruimte te creëren voor hutten. Dit afronden hangt natuurlijk wel een beetje af van je sketchup niveau, laat het zitten als je denkt dat het te moeilijk gaat worden. Sketchup kan echter vrij veel zelf met bv de follow-me tool en de sandbox tools. Hulp is natuurlijk hier op het forum te vinden als je vastloopt. Ik moet zelf ook nog regelmatig dingen 5x overnieuw doen voor ik echt tevreden ben.

Ik ga in elk geval je project volgens dus ik wens je veel succes.

J-m@n

_________________
Intel Core 2 Duo E6600 // 2GB DDR2 // 8800GTS 320MB // 2x 320GB SATA2 // 2x AL1951CS 19" TFT // Space Navigator SE


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: WIP : toekomstig vliegdekschip
BerichtGeplaatst: 08 feb 2008, 15:22 
Offline

Geregistreerd: 05 feb 2007, 21:42
Berichten: 13
Woonplaats: Lier
Bedankt voor de reacties al.

Een doorsnee Nimitz klasse vliegdekschip is tegenwoordig goed 311 meter lang, dus qua lengte zit het wel OK.
Ik was zinnens om op elke romp een start/landingsbaan te doen.
Vermoeddellijk moet ik nog wel dan hier en daar het dek zelf onder een hoek gaan laten overhangen, moet ik nog verder bekijken.
In theorie als ik ervanuit ga dat 1 romp = 1 Nimitz klasse vliegdekschip, kan ik 8 katapultss zetten voor het opstijgen en 2 banen om te landen.

Ik heb vandaag effe verder gedaan en heb de 4 dekliften er al opgezet, gebaseerd op de dekliften van de huidige vliegdekschepen. Tevens heb ik het dek een 4 tal meter verhoogd. Dit zodat ik vanvoor onder het dek de stuurcabine kon zetten, en deze de 2 rompen verbind. Vervolgens ook nog ff terug in het midden een uitsnijding gedaan in de stuurcabine, zodat er toch een duidelijk verschil blijft tussen de 2 rompen. Ramen en dergelijke moet ik nog wel in de cabine steken.
Bedoeling is dat het een stealth achtig schip wordt, dus de rechte hoeken probeer ik hier en daar zo goed mogelijk te houden.
Ik heb tevens een paar F18's ter illustratie op het dek gezet ( ietsie realistischer dan die A340's ;) )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat me trouwens opvalt is dat Sketchup niet mooi exporteerd naar jpg. Iemand hier een oplossing voor, want de gecropte fotos die ik post zien er echt wel niet uit, ook al is er nog niets gerenderd ofzo.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: WIP : toekomstig vliegdekschip
BerichtGeplaatst: 08 feb 2008, 16:30 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Je kan via View > Edge Styles de lijnen en profielen uitzetten. Dit ziet er meestal al stukken realistischer uit. Schaduw aanzetten werkt ook goed.
Maar het zal nooit zo mooi worden als met renderen natuurlijk...

Misschien is het niet je bedoeling, maar je kan het hele model showen door op dit knopje :extents: te drukken en dan te exporteren naar .jpg.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: WIP : toekomstig vliegdekschip
BerichtGeplaatst: 08 feb 2008, 21:29 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 25 nov 2007, 17:45
Berichten: 114
Woonplaats: Gorredijk
Citaat:
Re: WIP : toekomstig vliegdekschip
door s1mon op 08 feb 2008, 13:09

Ziet er al aardig uit Landingsbanen zijn altijd kort op vliegdekschepen, dit wordt dan gecompenseerd door een katapult (volgens mij) Mij lijken de vliegtuigen die je er nu op hebt daar alleen niet echt voor geschikt, en ook een stuk te groot


Dat weet ik dat hier zogenaamde katapulken voor gebruikt worden maar inderdaad een grote boeiing houd zo'n katapult niet tegen hoor daarom zei ik dat de boot landingsbaan wel wat aan de korte kant is.

Mare weer mooi plaatjes er bij hoor Falcon10 mischien wel pattent op het ontwerp aanvragen :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: WIP : toekomstig vliegdekschip
BerichtGeplaatst: 09 feb 2008, 10:50 
Offline

Geregistreerd: 05 feb 2007, 21:42
Berichten: 13
Woonplaats: Lier
Heb het landingsdek verder uitgebreid, maw de oversteek op het achterschip is breder geworden aan de 2 zijkanten.
De echte vliegdekschepen hun landingsbaan licht ook onder een hoek dwars over het dek en steekt een serieus stuk over de boeg zelf.
Heb hierdoor tevens de dekliften moeten aanpassen, momenteel zijn ze herleid van 6 naar 4. Ik moet er in elk geval nog ergens 1 terug bijzetten. Maar ik moet natuurlijk opletten dat deze de dekactiviteiten ( landne/opstijgen ) niet hinderd.
Tevens heb ik op 4 plaatsen naast het dek kleine platformpjes bijgezet voor de verdediging van het schip waar luchtafweergeschut op geplaatst gaat worden. Nog geen idee of het Phalanx of Sparrow luchtafweersystemen worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: WIP : toekomstig vliegdekschip
BerichtGeplaatst: 09 feb 2008, 18:07 
Offline

Geregistreerd: 06 aug 2007, 12:43
Berichten: 30
Falcon10 schreef:
... Wat me trouwens opvalt is dat Sketchup niet mooi exporteerd naar jpg. Iemand hier een oplossing voor, want de gecropte fotos die ik post zien er echt wel niet uit, ook al is er nog niets gerenderd ofzo.


Je kan proberen de resolutie op de schroeven (minstens 2000x2000) en geen JPG maar PNG te nemen. Ik vind de resultaten dan echt veel mooier dan de standaard jpg plaatjes.

EERST de view kiezen zoals je hem wilt hebben... dan:

1) File > Export > 2D Graphics
2) dan eerst PNG formaat selecteren en dan
3) options (helemaal rechtsonder aanklikken)
4) "use view size" ONT-vinken !!
5) Zelf een resolutie kiezen (bv 2000x1390 of whatever).
6) Ant-alias vinken, maakt het net iets mooier
7) OK'en, naam geven en weer OK'en.

Theo
U-Poll


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO