He Martijn,
Ik heb je mail gehad en heb je foto's even nauwkeurig bekeken.
De laatste twee zijn best goed vooral met het licht.
Ik zal elke foto stap voor stap bij langs gaan.
Foto 1 :
- de schaduwen missen, hierdoor lijkt het al een stuk on-realistischer. Dit kun je aanzetten bij het knopje Helidon. Maak hem niet te scherp maar zet hem op 48.
- de bump is te erg op de muur achter het bed. Waarschijnlijk heb je een shader gebruikt uit Artlantis zelf, genaamd Coating# (# staat voor nummer zoals 03). Dit kleine hokje links bovenin beeld, (als je de shader hebt toegevoegd), dus het voorbeeldje van de shader, staat meestal op 80 bij 80 cm. Ga maar na, dat is echt heel groot. Als je deze bijv op 20 bij 20 cm hebt staan ziet het er al een stuk beter uit.
Foto 2 :
- Volgens mij heb je hier een lichtje gebruikt, en daarbij aangevinkt dat deze schaduw moet geven? Nouja je ziet in ieder geval dat deze er al veel beter uit ziet. Ook is je muur veel beter. Hoe je de vlekken die je ziet op foto 4 weg kunt halen kom ik later op
- Om je foto's wat realistischer te maken, want dat is immers de bedoeling, moet je de camera wat lager zetten. Dus op hoogte van onze ogen. Ook lijkt het hier ('lijkt') een beetje vertekend. Heb je focal (lens) een grotere hoek gegeven? Meestal wil je zo veel mogelijk laten zien, zelf maak ik de hoek ook vaak groter.
- om nu even op je kast te komen, het is een leuke kast. Ik had hem niet in m'n slaapkamer gewilt, maar hij past wel bij deze render. Aan de kast kun je zien dat de shader zichzelf herhaalt. Heb je hier nog de standaard sketchup-shaders in gebruik? Voor een beter resultaat kun je beter altijd de sketchup-shader vervangen met die van Artlantis zelf. Je zet dan de oude (sketchup) op transpar. : 1,00 en de nieuwe op 0,00. Met de shader instellingen moet je echt zelf een beetje oefenen om dat goed in de vingers te krijgen. Trouwens je moet om beter te worden altijd oefenen. Een handleiding en de tutorials op de site zijn goed, maar als je de basis kent, moet je het zelf verder verkennen.
Foto 3 :
- Bij deze foto zal ik wat over het licht zeggen. ; Je licht is goed. We begrijpen allemaal wat je bedoelt. Wat er mis is aan het licht is dat het ten eerste te wit is. Als je licht toevoegd heb je heel veel opties. je kunt hierbij ook de kleur aangeven. maak deze kleur een beetje gelig/oranje. Ten tweede schijnt het licht te veel op de muur. Het licht komt uit de 'cilinder' en dat moet ook te zien zijn. Ik zou zeggen, een beetje knutselen met de licht-richting in de 2D-view. Heb je trouwens al een beetje door hoe dat werkt? (de 2D-view panel?)
Laatste maar zeker niet de minste
Foto 4 :
-Dit is natuurlijk de mooiste render van de 4. Eerst even over je vloer. De vloer kun je beter ook vervangen door een van artlantis, mocht dit al wel het geval zijn dan moet je hem wat kleiner maken. Een bed is 2 bij anderhalf dus daaruit kun je zien dat dit reusachtige planken moeten zijn.
- En nu de vlekken op de muur. Als je de 'coating' shader uit artlantis gebruikt hebt, of een andere shader uit artlantis staat er bij de opties-panel o.a. shine, reflection, size, bump maar OOK normal.
Normal betekent hoe het licht dat op de muren valt verspreid wordt. Meestal staat bij coating03 normal op 0,69. Zet deze op 0,19 of iets in die buurt en je zult zien dat de vlekken in de render verdwenen zijn.
Nu even iets over glas.
Als je in sketchup een model hebt gemaakt met glas, ga je in Artlantis geen glas-shader toevoegen, dit pak je op een andere manier aan.
Eerst maak je het glas een beetje grijs. (met de kleuren-panel) Je mag namelijk best zien dat er glas in de kozijnen zit. Vervolgens zet je shininess op 1000. Onthoudt goed : Alles wat je ooit rendert in Artlantis wat glas moet voorstellen heeft shininess op 1000. Zet reflection op 0,3. en transparency op 0,97. Je zult zien (vooral in je uiteindelijke render dat het mooi glas is)
Probeer dit allemaal maar een beetje uit.
Zie het niet als kritiek, ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Jordy