SketchUpforum
http://www.sketchupforum.nl/

afwijkende materialen
http://www.sketchupforum.nl/afwijkende-materialen-t1674.html
Pagina 1 van 1

Auteur:  janwsnaar [ 12 apr 2010, 17:51 ]
Berichttitel:  afwijkende materialen

Wie heeft een advies?

Ik heb een probleempje met het invullen van materialen. Als ik b.v. een muurje met steen in wil vullen is dat geen probleem. Als ik later een ander muurtje in moet vullen kan ik eenvoudig de oorspronkelijke steen terugvinden.
Maar wat als de steen te donker is. Ik kan de steen dan lichter maken met de kleurinstelling. Maar als ik naderhand een tweede muurtje van dezelfde lichtere steensoort wil maken lukt mij dat niet. De enige mogelijkheid voor mij is de kleuraanpassingen op papier te zetten en naderhand op deze manier weer in te vullen. Dat moet toch makkelijker kunnen. Maar hoe??
Alvast bedankt voor de moeite
Groeten
Jan

Auteur:  flipya4real [ 12 apr 2010, 18:25 ]
Berichttitel:  Re: afwijkende materialen

Probeer dit eens:
Kies je steentexture, druk in de materials-window op het icoontje met een kistje en een plusje (tweede van boven rechts) en maak je aanpassingen. Druk dan op OK en je hebt een aparte texture gemaakt. Deze blijft in je 'In Model' categorie bestaan als je 'm één keer hebt gebruikt en zolang je niet purged. Je kan 'm ook opslaan maar dat zou ik niet aanraden.

Helpt dat?

Auteur:  janwsnaar [ 12 apr 2010, 18:45 ]
Berichttitel:  Re: afwijkende materialen

Bedankt voor je advies flipya4real ,
Het aanpassen van de kleur is geen probleem. Zolang ik geen ander materiaal gebruik is er niets aan de hand en kan ik de aangepaste steen gebruiken. Als ik een ander materiaal gebruik of het programma afsluit en verder ga met tekenen kan ik de aangepaste texture nergens meer vinden.

Jan

Auteur:  flipya4real [ 12 apr 2010, 20:42 ]
Berichttitel:  Re: afwijkende materialen

Ik ken de frustratie Jan, heb er in het begin ook mee moeten stoeien. Laat ik het zo uitleggen: eenmaal gebruikt blijft een texture in je 'In Model' categorie bestaan en terug te vinden. Dit blijft zo, zelfs voor materialen die niet op dit moment aan een vlak zijn toegewezen (lees: te zien zijn in het model). Een snelle manier om bij de In Model-categorie te komen is op het huisje te drukken in je Material-window. Je kan ook rechtsklikken op de specifieke texture (in je Material-window) en Save as gebruiken om het op te slaan.

Eigenlijk hoef je een aangepaste texture dus alleen maar één keer toe te wijzen aan een vlak (en daarna kan je er weer met het standaard blauw/wit overheen gaan) om het altijd terug te kunnen vinden door op het huisje te klikken.

Als je dit een te lastige werkwijze vindt, wat ik me best voor kan stellen, zou je natuurlijk ook naast je model een soort 'schilderspalet' kunnen maken. Maak gewoon een vierkant vlak dat je opdeelt in vele kleine vlakjes en vul elke keer dat je een materiaal aanpast één vakje met dat materiaal. Dan kun je later gemakkelijk met het pipet een materiaal pakken en gebruiken op je model.

Als je er niet uitkomt, je weet waar de 'Antwoord' knop is :D

Gr,

Philip

Auteur:  WimVe [ 12 apr 2010, 21:50 ]
Berichttitel:  Re: afwijkende materialen

Hallo,

Ik meng me er maar effe in.

Philip heeft gelijk maar:
Je aangepaste materiaal is alleen maar te vinden/gebruiken in het model waarin je het gemaakt hebt (material in model).
Als je dus afsluit en later opnieuw verder gaat of een ander model wilt maken met hetzelfde materiaal dan moet je je materiaal opslaan.

Ik ken de weg maar ik moet bekennen dat die niet recht is. Ik heb bv een materiaal groep aangemaakt met eigen materiaal , dit als favoriet materiaal geselekteerd maar ik moet dit toch iedere keer weer laden.
Maar ik kan het terug vinden.

Maar goed het is te vinden en dat was je probleem toch ?
Dus "save as" je materiaal en je kunt verder.

Auteur:  janwsnaar [ 13 apr 2010, 13:08 ]
Berichttitel:  Re: afwijkende materialen

Beste Philip en Wim,

Dankzij jullie hulp ben ik eruit. Het eenvoudigst voor mij is het maken van een apart palet voor de afwijkende kleuren. Misschien niet de snelste weg, maar voor mij voorlopig nog wel de gemakkelijkste. Werkende weg is ook de werking van het pipet mij duidelijker geworden. Ik vind het steeds leuker om met dit programma te werken.
Bedankt

Jan

Auteur:  WimVe [ 13 apr 2010, 13:12 ]
Berichttitel:  Re: afwijkende materialen

Graag gedaan.

Zoals bij elk pakket zitten er "eigenaardigheden" in SU. Maar je kunt er aardig mee 3Den.

Auteur:  flipya4real [ 14 apr 2010, 0:08 ]
Berichttitel:  Re: afwijkende materialen

Ben blij te zien dat je er meer lol in begint te krijgen Jan.

Wim, bedankt voor je aanvullingen :good:

Trouwens, Jan, ik heb je een PB gestuurd.

Auteur:  zzip [ 09 aug 2012, 23:54 ]
Berichttitel:  Re: afwijkende materialen

Ik zocht een oplossing voor bovenstaand probleem, en heb hier de oplossing gevonden .
Thx guys voor deze uitleg .

Grtz

zzip

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/