SketchUpforum
http://www.sketchupforum.nl/

Conisch extruden
http://www.sketchupforum.nl/conisch-extruden-t538.html
Pagina 1 van 1

Auteur:  superstardjay [ 25 sep 2007, 21:18 ]
Berichttitel:  Conisch extruden

Is het mogelijk in sketchup conisch te extruden ? Dus eigenlijk een afgeknotte kegel te tekenen met als gegeven de twee diameters van de cirkels (één van het bovenvlak en één van het ondervlak).

Auteur:  PeterW [ 25 sep 2007, 22:04 ]
Berichttitel: 

Hey, Welkom,

Ja, dit is mogelijk, op meerdere manieren, de makkelijkste gaat als volgt:

- Zet de sandbox tools aan: (Window/preferences/Tabblad Extensions/ Vinkje bij sandboxtools) aanzetten.

- Teken nu 2 circels boven elkaar ( het centerpunt hoeft niet boven elkaar te liggen, maar mag wel.

- selteer bijde cirels en druk op From contours ( :contoures: )

- Klaar


2e optie is om een cilinder te tekenen, en deze aan de bovenkant te verschalen (Beetje oefenen met :scale: )

Auteur:  Wo3Dan [ 25 sep 2007, 23:13 ]
Berichttitel:  Re: Conisch extruden

superstardjay schreef:
Is het mogelijk in sketchup conisch te extruden ? Dus eigenlijk een afgeknotte kegel te tekenen met als gegeven de twee diameters van de cirkels (één van het bovenvlak en één van het ondervlak).


De eerste optie van Respect resulteert in een omtrek met allemaal driehoeken en overlappende driehoeken in onder- en bovenvlak. Heel veel overbodige lijnen dus.

De tweede optie is beter. Echter, met verschalen bereik je zelden de juiste diameter, tenzij je goed begint en dan met een factor kan werken. Een juiste maat ingeven lukt niet.

Je kunt ook met [Shift+Move] een endpoint van de bovencirkel verslepen.
Slechts vier endpoints (om de 90 graden) komen hiervoor in aanmerking.
Echter ook hier een zelfde probleem om achteraf een correcte diameter op te geven.

Hoe dan?
Teken een cilinder van de juiste hoogte (met Push/Pull vanuit de grond-cirkel)
Geef achtereenvolgens via de Entity Info voor beide cirkels de radius op.
Zuiver!!!

Auteur:  ardoise [ 26 sep 2007, 0:00 ]
Berichttitel: 

Teken de bodemcircel met de omtrek die je wilt.
Teken daarin de bovencircel met de goede omtrek.
Neem het move gereedschap, en met het pijltje naar boven (op de blauwe lijn) trek je de middencircel net zover naar boven als je wilt.
Voilà

Auteur:  Wo3Dan [ 26 sep 2007, 0:10 ]
Berichttitel: 

ardoise schreef:
Teken de bodemcircel met de omtrek die je wilt.
Teken daarin de bovencircel met de goede omtrek.
Neem het move gereedschap, en met het pijltje naar boven (op de blauwe lijn) trek je de middencircel net zover naar boven als je wilt.
Voilà


Vele wegen leiden naar Rome.
Niettemin, petje af! Hoe eenvoudig kan het leven van een SU-er zijn?

Auteur:  superstardjay [ 26 sep 2007, 19:14 ]
Berichttitel: 

Alvast bedankt voor de vele tips, voorlopig gebruik ik die met het ingeven van cirkeldiamter van de onder - en bovencirkel.

Maar de optie die Ardoise beschrijft lukt me helemaal niet. Om het even welke cirkel ik move, het enige wat gebeurt is dat de cirkel dan verandert van plaats maar een afgeknotte kegel wordt niet gevormd.

Auteur:  ardoise [ 26 sep 2007, 22:14 ]
Berichttitel: 

Als je moved zonder het pijltje naar boven inte drukken, beweegt alleen de circel en trek je geen kegel.
Als de bij de pijltjes toetsen op het pijltje naar boven klikt en je beweegt je move tool, dan wordt het wel een kegel.
Hoe dat precies komt weet ik niet maar het werkt wel :)

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/