Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
  Afdrukweergave

sketchup traag
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008, 16:00 
Offline

Geregistreerd: 09 jan 2008, 15:43
Berichten: 13
Hallo beste mensen, ik maak wel eens voor de lol een tekening met sketchup,
en voor mijn doen lukt het nog aardig ook, alleen naar mate de tekening groter wordt
en hoe meer objecten ik uit het 3d warehouse invoeg, des te trager het allemaal wordt,
en dat is op een gegeven moment irritant en niet meer te doen, want ik zit dan meer te
wachten dan dat ik wat kan doen. Heeft iemand enig idee waar dat aan kan liggen?

Mijn pc is al wat jaartjes oud en het is een amd athlon xp 2800 2.08 GHz
met 1 gb geheugen en een 128mb videokaart.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: sketchup traag
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008, 16:12 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 31 maart 2007, 20:15
Berichten: 447
Woonplaats: Leiden, Zuid-Holland
Het is nogal logisch dat hoe meer lijnen, vlakken en objecten je hebt, hoe slomer het gaat. hier staan wat tips genoemd om het wat minder traag te maken, ik geloof dat er in een ander topic nog wel meer zijn te vinden.

In lagen werken werkt dus goed, textures uitschakelen, components gebruiken..

_________________
Groeten Simon


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: sketchup traag
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008, 17:40 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Veel van de components die je uit warehouse haalt zijn (muv die van Google en een paar andere) al een bestand opzich. Het kan dus ook helpen om die iets te versimpelen tot het detailniveau dat je nodig hebt.

Je kunt natuurlijk ook verschillende bestanden maken - voor bijvoorbeeld elke verdieping van een huis - en die dan later, als ze af zijn, samenvoegen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: sketchup traag
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008, 18:18 
Offline

Geregistreerd: 09 jan 2008, 15:43
Berichten: 13
ik heb maar een simpele tekening van een fictieve kermisattractie, en die is al iets van 13 mb groot,
en dan vraag ik me af hoe mensen da doen die een halve stad nabouwen, want daar zitten toch ook een
hoop geimporteerde objecten in?

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: sketchup traag
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008, 18:26 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Ah kijk, de textures KUNNEN ook heel zwaar zijn.
Zoek eens op hoe zwaar die achtergrond (met ie auto en La Rush erop) is.
Je kunt de afbeelding het beest verkleinen (qua bestandgrootte dan he).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: sketchup traag
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008, 18:29 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 31 maart 2007, 20:15
Berichten: 447
Woonplaats: Leiden, Zuid-Holland
Om maar even een voorbeeld te geven: ik gok dat die afbeelding van die auto al een paar mb is ;)

Ik hoop dat die draaidingen components zijn? En zo zijn, zoals al gezegd, er vele trucs voor grote modellen ;)

_________________
Groeten Simon


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: sketchup traag
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008, 18:42 
Offline

Geregistreerd: 09 jan 2008, 15:43
Berichten: 13
De volgende dingen zijn allemaal geimporteerde objecten, de gele robotarmen,
de stoeljes die er aan zitten, de foto van de auto, vlaggenmasten,
kassahokje en de hekken.
Verder weet ik niet hoe je kunt zien hoe groot een object is ( qua mb )
en weet ik ook niet hoe je dat kunt veranderen, want ik ben maar een
noob en heb ik maar weinig verstand van computers, dus ben ik al blij
dat ik dit heb kunnen maken.
Ik heb wel diverse objecten geimporteerd en weer verwijderd gehad,
en ben ik ook tig keer met de kleuren aan het experimenteren geweest,
en is het dan zo dat al die handelingen bij het grote geheel
worden "opgeteld"?
Verder had ik die foto van die auto liever op de ronde achterwand geplakt
want die staat er nu los voor, alleen weet ik niet hoe dat moet.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: sketchup traag
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008, 18:45 
Offline

Geregistreerd: 09 jan 2008, 15:43
Berichten: 13
Ik heb zelfs in dezelfde tekening eerst een andere attractie getekend, en daar heb ik
later de robotarmen met de stoeltjes gemaakt, en 4 bij elkaar gezet, en die 3x gekopieert
en op een nieuwe gronslag geplaatst, en de ouwe uitgegumt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: sketchup traag
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008, 18:48 
Offline

Geregistreerd: 09 jan 2008, 15:43
Berichten: 13
gronslag=grondslag oftewel de draaivloer van de attractie.
toen dat af was met ik met de achterwand begonnen op te trekken
en de boel aan te kleden.
Ik wilde nog trussen met licht neerzetten, maar dat is onbegonnen werk omdat ik
daarvoor tig objecten voor nodig heb, en dat trekt het plaatje niet meer.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: sketchup traag
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008, 18:50 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Tip: Gebruik de wijzig knop rechtsboven elk bericht!

Je kunt objecten die vaker voorkomen in je model (zoals de vlagen) via Rechtermuisknop > Make Component een component van maken. Die kan je dan kopiëren en plaatsen op de gewenste plekken. Dat scheelt al veel, als je dat ook bij de stoeltjes en de hekken doet.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: sketchup traag
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008, 19:07 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
je kan je model inderdaad het beste kleiner maken door middel van components zoals Gijs hierboven zegt, dus als het nog geen componenten zijn alles wissen op 1 bakje na, component maken dan opnieuw kopieren en draaien, dan ook de afbeeling van de achterwand proberen te verkleinen.

Als je je bestand op 3D warehouse kan en wil zetten kan ik wel een voorbeeld geven hoe dit model nog een MB of 4 is, dat is wel het maximale wat zou mogen.

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: sketchup traag
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008, 19:58 
Offline

Geregistreerd: 09 jan 2008, 15:43
Berichten: 13
gijs schreef:
Tip: Gebruik de wijzig knop rechtsboven elk bericht!

Je kunt objecten die vaker voorkomen in je model (zoals de vlagen) via Rechtermuisknop > Make Component een component van maken. Die kan je dan kopiëren en plaatsen op de gewenste plekken. Dat scheelt al veel, als je dat ook bij de stoeltjes en de hekken doet.


Ik heb een object maar 1x opgehaald en dan naar edit, dan copy en paste. Is dat goed of bedoel je dan nog anders?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: sketchup traag
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008, 20:08 
Offline

Geregistreerd: 09 jan 2008, 15:43
Berichten: 13
Respect schreef:
je kan je model inderdaad het beste kleiner maken door middel van components zoals Gijs hierboven zegt, dus als het nog geen componenten zijn alles wissen op 1 bakje na, component maken dan opnieuw kopieren en draaien, dan ook de afbeeling van de achterwand proberen te verkleinen.

Als je je bestand op 3D warehouse kan en wil zetten kan ik wel een voorbeeld geven hoe dit model nog een MB of 4 is, dat is wel het maximale wat zou mogen.


brrrr, ik moet nog hééé'l veel leren zie ik wel, want ik kan wel aardig tekenen en zo, maar op 3d warehouse
zetten heb ik nog niet geprobeert, dus dat moet ik nog uitdokteren van hoe dat moet.
Ik heb sketchup nog niet zo lang, en ben ik gisteren sinds lange tijd er weer aan de slag gegaan,
en is het voor mij gewoon een vorm van ontspanning/tijdverdrijf. Verder denk ik dat ik veel moeite
zal hebben om te begrijpen hoe ik het allemaal moet aanpakken, dus wees niet kwaad als ik het maar
niet snap wat jullie me uitleggen. In elk geval zal ik enes gaan proberen om het op dat 3d warehouse
te plaatsen, en als dat gelukt is zal ik het je wel even laten weten.
Misschien is het handig als je hier even de stappen die ik moet doorlopen kunt neerzetten, dan
zal het wellicht wat makkelijker gaan.
In elk geval alvast bedankt voor de hulp.
:goodjob:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: sketchup traag
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008, 20:09 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
retep schreef:
gijs schreef:
Tip: Gebruik de wijzig knop rechtsboven elk bericht!

Je kunt objecten die vaker voorkomen in je model (zoals de vlagen) via Rechtermuisknop > Make Component een component van maken. Die kan je dan kopiëren en plaatsen op de gewenste plekken. Dat scheelt al veel, als je dat ook bij de stoeltjes en de hekken doet.


Ik heb een object maar 1x opgehaald en dan naar edit, dan copy en paste. Is dat goed of bedoel je dan nog anders?


Als je het object selecteerd en met de rechtermuisknop erop zie je of staan "make component" of "edit component" daaraan kun je zien of het een component is.

Edit / copy paste hoeft niet :wink:

Selecteer je object en kies move (:move:) dan Ctrl intypen en dan is move Copy geworden, nadat je hebt gekopieerd kun je ook *2 of *3 etc intypen, sketchup herhaald dan de kopieeractie. Als je na de kopieeractie /2 of /4 etc invoerd deeld sketchup de afstand van het kopieren door het ingevoerde aantal.

Ditzelfde geld voor rotate: Selecteer je object(en) kies rotate (:rotate:) Dan Ctrl intypen, beginhoek kiezen en hoek invoeren (bijv. 30) en dan *4 of *6 etc, dan heb je 6 opjecten in een kring staan. de / optie werkt hier ook.

Zie voor meer uitleg van de / funtie: http://www.sketchupforum.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=186

Suc6

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: sketchup traag
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008, 20:10 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
retep schreef:
Misschien is het handig als je hier even de stappen die ik moet doorlopen kunt neerzetten, dan zal het wellicht wat makkelijker gaan.
Zie deze tutorial: http://www.freewebs.com/google-sketchup ... ketch1.htm

EDIT: Je hoeft het eerste deel (de foto uit GE importeren) niet te doen als je model niet op een locatie in Google Earth hoeft te verschijnen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO