SketchUpforum
http://www.sketchupforum.nl/

Bestandsgrootte
http://www.sketchupforum.nl/bestandsgrootte-t714.html
Pagina 1 van 1

Auteur:  runau [ 21 dec 2007, 21:42 ]
Berichttitel:  Bestandsgrootte

Hallo lezer,

Ik heb een 3D model gemaakt en het bestand is 1,4 mB, maar bestaat uit ca 140.000 edges en 47.000 faces, het laden in Google duurt heel lang.
Is het mogelijk om het model op 1 of andere manier kleiner te krijgen of moet ik hem opnieuw opbouwen?

Alvast bedankt voor de reactie

Auteur:  s1mon [ 21 dec 2007, 22:00 ]
Berichttitel: 

Purge natuurlijk sowieso, en voor de rest kan je nog eens goed naar je textures kijken. Het is namelijk wel eens zo dat (zeker bij eigen textures) die erg groot zijn, en die zitten natuurlijk ook in je model. Ik had eens een model van 12.7 MB, waarvan 12 texture. Texture onder andere bestands extensie (jpg ipv bmp bijvoorbeeld) opslaan of / en kleiner maken helpt hier tegen.

En verder met components werken, maarja, dat is meer iets voor de volgende keer.

Auteur:  truffel [ 22 dec 2007, 0:12 ]
Berichttitel: 

s1mon schreef:
Purge natuurlijk sowieso, en voor de rest kan je nog eens goed naar je textures kijken. Het is namelijk wel eens zo dat (zeker bij eigen textures) die erg groot zijn, en die zitten natuurlijk ook in je model. Ik had eens een model van 12.7 MB, waarvan 12 texture. Texture onder andere bestands extensie (jpg ipv bmp bijvoorbeeld) opslaan of / en kleiner maken helpt hier tegen.

En verder met components werken, maarja, dat is meer iets voor de volgende keer.


Components wegen toch zwaarder. Dat ervaar ik in mijn models wel.
Als ik de components explood dan is het soepeler werken.

Auteur:  s1mon [ 22 dec 2007, 1:15 ]
Berichttitel: 

truffel schreef:
s1mon schreef:
Purge natuurlijk sowieso, en voor de rest kan je nog eens goed naar je textures kijken. Het is namelijk wel eens zo dat (zeker bij eigen textures) die erg groot zijn, en die zitten natuurlijk ook in je model. Ik had eens een model van 12.7 MB, waarvan 12 texture. Texture onder andere bestands extensie (jpg ipv bmp bijvoorbeeld) opslaan of / en kleiner maken helpt hier tegen.

En verder met components werken, maarja, dat is meer iets voor de volgende keer.


Components wegen toch zwaarder. Dat ervaar ik in mijn models wel.
Als ik de components explood dan is het soepeler werken.

Ik bedoel meer dat als 1 ding meerdere keren terug komt, je er een component van maakt, en die kopieert. Zo hoeft hij die maar 1x op te slaan, ipv meerdere keren.

Auteur:  runau [ 22 dec 2007, 15:56 ]
Berichttitel: 

Bedankt S1mon voor je reactie,

Ik werk wel met components en ik heb het model gepurged en alleen textures van SU gebruikt. Het lijkt me dat die zo minimaal mogelijk zijn.
Maar als ik het zo hoor zal ik het model minder gedetailleerd moeten maken want zo als die nu is; is die niet te uploaden in GE. Jammer maar weer wat geleerd.

Auteur:  gijs [ 23 dec 2007, 15:33 ]
Berichttitel: 

Modellen van 1.4 mb kan je best uploaden hoor! Zelfs modellen van 6 mb gaan nog. Misschien heeft het aantal lijnen ermee te maken...

Auteur:  runau [ 23 dec 2007, 21:10 ]
Berichttitel:  Re: Bestandsgrootte

Ik heb nu alle textures eruit gehaald, maar het probleem blijft, hij loopt nog steeds vast in GE. Is het mogelijk om lijnen uit het model te halen zodat het model wel in stand blijft?

Auteur:  gijs [ 23 dec 2007, 21:17 ]
Berichttitel:  Re: Bestandsgrootte

View > Edge Style > Display Edges (uitvinken)

Auteur:  PeterW [ 23 dec 2007, 21:18 ]
Berichttitel:  Re: Bestandsgrootte

gijs schreef:
View > Edge Style > Display Edges (uitvinken)


Maar dit heeft geen invloed op de bestandsgroote...

Auteur:  gijs [ 23 dec 2007, 21:22 ]
Berichttitel:  Re: Bestandsgrootte

Respect schreef:
Maar dit heeft geen invloed op de bestandsgroote...
Jawel hoor. Bij een simpel model scheelt het 3 kb bij een model met meer lijnen iets meer. Veel is het niet, maar alle beetjes helpen. En het zou ook kunnen helpen bij het tonen in GE...

Auteur:  runau [ 23 dec 2007, 22:54 ]
Berichttitel:  Re: Bestandsgrootte

Ik heb ontdekt dat er en paar componenten heel veel elementen in zaten die heb ik vereenvoudigd en dat scheelt behoorlijk. Het model is nu redelijk te bekijken op SE (hoofdkantoor kennisnet Zoetermeer voor de liefhebber)
In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/