SketchUpforum
http://www.sketchupforum.nl/

Getting Started
http://www.sketchupforum.nl/getting-started-t390.html
Pagina 1 van 3

Auteur:  gijs [ 10 jul 2007, 10:49 ]
Berichttitel:  Getting Started

Een nieuwe versie van deze Getting Started staat op onze wiki.










Kerkythea 2007 Afbeelding Downloaden

Klik op onderstaande afbeelding om naar de downloadpagina van Kerkythea te gaan. Je kunt nu kiezen of je wilt downloaden voor Windows of voor Linux. Zodra je hebt geklikt start de download en de rest wijst zich vanzelf.

Afbeelding

Kerkythea 2007 Exporter Afbeelding Downloaden

Om een SketchUp-bestand in Kerkythea te kunnen openen moet je een pluging downloaden en installeren in de plugin map (meestal C://Program Files/Google/Google SketchUp 6/Plugins).

Download de plugin

Auteur:  gijs [ 11 jul 2007, 10:47 ]
Berichttitel: 

Kerkythea 2007 Afbeelding Getting Started

Ik ben hier bezig om een Getting Started handleiding voor KErkythea 2007 te vertalen in het Nederlands. Ik ben momenteel nog bezig (10 juli begonnen), dus als je nog dingen mist kan je ze waarschijnlijk over een paar dagen hier wel vinden. Veel succes met Kerkythea en ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Let op: deze Getting Started is geschreven voor Kerkythea 2007. Er is inmiddels een nieuwere versie beschikbaar. Veel is hetzelfde gebleven, maar een aantal dingen zijn verandert. Binnenkort hoop ik de tutorial te hebben aangepast.

Voor- en achterzijdes
Je moet er zeker van zijn dat alle vlakken de goede kant opwijzen. Wanneer je modeleerd in SketchUp heb je een voor- en achterzijde. De voorzijde is wit/creme kleurig en de achterzijde paars.

Als een vlak paars is geworden nadat je push/pull hebt gebruikt draai je hem simpel om door met de rechtermuisknop op het vlak te klikken en dan op Reverse face.

De reden waarom dit zo belangrijk is, is dat het bij het renderen belangrijk is dat alle zijdes hun voorkant laten zien. Anders lukt de render niet. De materials/textures verdwijnen dan en je krijgt dus een gat in je model. Het is goed om eens te oefenen in SKetchUp tijdens het modeleren dat alle zijdes naar voren zijn gekeerd.

Wees niet bang voor achterzijdes! Alle bomen en struikgewas laten ook de achterkant van hun vlakken zien. Het is belangrijk om te weten dat als je een texture op een achterkant zet het er in SketchUp correct uitziet, maar hij verdwijnt als je gaat renderen. Als je een kleur of een texture op een voorkant van een vlak aanbrengt, komt het ook op de achterzijde van dat vlak.

Als je wilt zien of alle vlakken goed gekeerd zijn selecteer je View > Face Style > Monochrome (in SU5: View > Rendering > Monochrome). Of klik op het Monochrome icoontje in de toolbar.

Afbeelding

Controleren of je er klaar voor bent
Om het beste resultaat te krijgen moet je erop letten dat je de nieuwste SU2KT-ruby hebt staan op je computer en in de juiste map (C:\Program Files/Google/Google SketchUp6/Plugins).

1. Open Google Sketchup 6
2. Ga naar Plugins > Kerkythea Exporter > About SU2KT.
3. Controleer of er staat dat je versie 2.21 hebt. Als dit niet zo is kun je de nieuwste versie downloaden via http://www.kerkythea.net.

Afbeelding

Verwijder alle ongebruikte textures en components.
Dit doen we om er zeker van te zijn dat er geen onnodige dingen in ons model zitten. Zodat we niet onnodig lang hoeven te renderen voor dingen die we niet gebruiken.

1. Ga naar Window > Model Info > Statistics.
2. Klik op Purge Unused en sluit het venstertje.

Afbeelding

Een spiegel maken
Iedereen weet wel dat je in SketchUp geen spiegel(effect) kan maken. Maar in Kerkythea kan dat wel! Je hoeft alleen maar een material in SketchUp te stoppen die de kleur van je spiegel heeft.

1. Maak je spiegel in SketchUp
2. Je kunt nu elke kleur kiezen die je wilt, maar wij kiezen voor Color_001 (licht grijs) omdat we weten dat het er dan in het SketchUp model ook mooi uitziet. Zelfs zonder het spiegeleffect.
3. Verf het vlak van de spiegel dat moet spiegelen.
4. Klik op het In model icoontje om het een andere naam te geven, zodat we het in Kerkythea makkelijk kunnen herkennen. Laten we hem "Spiegel" noemen.

Later zal ik uitleggen hoe je hem spiegelend moet renderen.

Lichtbronnen maken
Kerkythea kan niet allen de zon als lichtbron gebruiken, maar ook een aantal andere types verlichting.

1. Ga naar Window > Components > KT Lights en kies de lamp/lichtbron die jij wilt hebben. En plaats hem in je model.
2. Kies hoe sterk de lichtsterkt moet zijn door er met je rechtermuisknop op te klikken en vervolgens a) SU2KT: Edit Spotlight of b) SU2KT: Edit Pointlight te kiezen.
3a. Vul een naam in voor je lichtbron achter Light name. En vul iets in bij Light power. Begin met een waarde tussen de 3 en 5. Je kan dit later in Kerkythea aanpassen.
3b. Vul een naam in voor je lichtbron achter Light nameen vul iets in bij Light power. Begin met een waarde tussen de 3 en 5. Je kan dit later in Kerkythea aanpassen. Achter Hot spot zetten we een getal tussen de 15 en de 20. En bij Fallof, als laatste, gebruiken we 90.

Camera posities
Het is erg gemakkelijk om posities voor camera's in SketchUp vast te leggen. De Scenes (in SU5: Pages) die je in SketchUp maakt worden je camera's in Kerkythea. Buiten dit kan je in Kerkythea natuurlijk ook gewoon rondkijken en je model van alle kanten bekijken, net als in SketchUp.

1. Draai rondom je model tot je een geschikte positie hebt gevonden. Klik dan op View > Animation > Add scene (in SU5: View > Tourguide > Add page).
2. Herhaal stap 1 zo vaak als je wilt totdat je alle camera posities hebt vasgelegd.

Je kan de scenes in SketchUp een naam geven om ze makkelijker te herkennen in Kerkythea en je kunt de volgorde aanpassen. Dat doe je via Window > Scenes (in SU5: Window > Pages).

Exporteren naar Kerkythea
Zoals we eerder al hebben bekeken moet je er zeker van zijn dat je de laatste SU2KT exporter hebt geinstalleerd in de Plugins map.

1. Klik op Plugins > Kerkythea Exporter > Export Model.
2a. Vul in Yes, Yes, No en klik op OK.
2b. Als je iets in SketchUp hebt geselecteerd, perongeluk of expres, krijgt het venstertje een extra optie. Als het perongeluk ging vul je in No, anders Yes. Daarna klik je op OK.
3. Als je op OK hebt geklikt moet je een map kiezen waar het XML-bestand en de map met materials moet worden opgeslagen. En welke naam het moet krijgen.Let op: dit kun je na het renderen niet meer wijzigen.

Afbeelding

In de linkeronderhoek van SketchUp kun je zien hoever SU is met exporteren. Als het exporteren is voltooid krijg je een schermpje te zien. Daar kan je op zien wat er is geexporteerd, hoevel en waarnaartoe. Klik op OK en sluit SketchUp af.

Afbeelding

Het XML-bestand openen en voor het eerst renderen
Open Kerkythea en open je opgeslagen bestand via File > Open. Je ziet nu een draadmodel van je model. Druk op [V] om de vlakken dicht te maken. We gaan nu renderen.

1. Klik op Render > Start of op het Start Render icoontje in de toolbar: Afbeelding
2. Kies welke camera positie je wilt gebruiken.
3. Kies de resolutie die je wilt gebruiken. Omdat dit je eerste render is kan je het best een lage resolutie, zoals 800x600, kiezen.
4. Bij Settings kiezen we een lage instelling, bijvoorbeeld 03. Photonmap - Quick. Met de andere instellingen doen we nu nog niets.
5. Klik op OK om te beginnen met renderen. Je kunt in de statusbalk, bovn in beeld, zien hoever Kerkythea is met de render. Rechtsonder kan je een "Quick view" van de render zien.
6. Als Kerkythea klaar is met renderen klik je op Window > Rendered Image of op het icoontje:Afbeelding
Hier kan je nog wat aanpassingen doen en/of je render opslaan via Save.

Extra materialen downloaden en gebruiken
Via http://www.kerkythea.net kan je extra materialen downloaden, die erg handig kunnen zijn. Eerst moet je een groepje materials downloaden vanaf de site en dan...

1. Ga naar File > Install Library, kies het groepje materials dat je wilt installeren en klik op OK.

Je kunt ook dit doen...

1. Ga naar Settings > Materials.
2. Klik op de Open en vervolgens op Import. Kies het groepje materials dat je wilt installeren en klik op OK.

Spiegel maken
1. Klik met de rechtermuisknop op het materiaal waarvan je een spiegel wilt maken en klik op Edit Material.
2. Druk met rechts op [Matte / Phong] in het Shader venstertje en kies [Dielectric / Glass].
3. Verander de Reflection Color naar 1.000 en zet het vinkje voor Fresnel uit.
4. Druk op Apply Changes en sluit het venster af.

Luchten rondom je model maken
Je kan een paar hele mooie en gratis panorama luchten vinden via http://www.blenderartists.org.

1. Klik op Settings > Sun & Sky. Kies de plek van je model en klik op Next.
2. Kies bij Sky Type voor Spherical Sky. Klik op het zwarte vlak achter Map/Color.
3. Klik op Browse en kies jouw lucht (JPG en HDRI bestanden worden ondersteund). Klik vervolgens op OK.
4. Druk op Finish om de Sun & Sky wizard af te sluiten.

Lichtbron instellingen in Kerkythea
1. Dubbelklik op de lichtbron waarvan je de instellingen wilt aanpassen. Er verschijnen nu in de rechterbovenhoek van het scherm twee schuifbalkjes waar je de Hot Spot en Fall Off instellingen kunt aanpassen.

Om de sterkte van het licht aan te passen doe je dit:

1. Ga naar Settings > Scene.
2. Verander de waarde van Multiplier. En als dat nodig is ook Fall Off en Hot Spot.
3. Klik op OK om je instellingen op te slaan of op Cancel om ze ongedaan te maken.

Nu je dit hebt gedaan is het handig om even een kleine test render te maken om te kijken of de instelling goed zijn. Als dit niet zo is kan je nog wat aanpassen, totdat het goed is.

Wisselen tussen camera posities
Om te switchen tussen de scenes die je in SketchUp hebt aangemaakt druk je simpelweg op View > Set View > Cycle of [C].

Auteur:  gijs [ 11 jul 2007, 11:31 ]
Berichttitel: 

Kerkythea 2007 Afbeelding Sneltoetsen

Back (N) - [5]
Bottom - [4]

Center - [D]
Cycle - [C]

Delete - [Delete]
Dolly - [W]
Duplicate - [Insert]

Fit - [F]
Front (S) - [2]

Hide - [H]

Left (W) - [3]

Material - [Alt] + [M]
Merge - [Ctrl] + [M]
Mount - [U]

Open - [Ctrl] + [O]

Pan - [P]

Redo - [Ctrl] + [Y]
Reset - [E]
Right (E) - [6]
Roll - [R]
Rotate - [Q]

Save Image - [Ctrl] + [I]
Save Scene - [Ctrl] + [S]

Top - [1]

Undo - [Ctrl] + [Z]
Unselect - [Space]

Quit - [Alt] + [F4]

Auteur:  Ellen van Slobbe [ 16 aug 2007, 12:56 ]
Berichttitel: 

Gijs je bent weer een held !!!!!!!!!! :kiss:

Alleen een vraagje, zou je dit ook alsjeblieft weer als word doc kunnen maken zodat ik hem weer kan uitprinten net als jouw SU handleiding
Please !!!
Dan kan ik hem naast me neer leggen als ik aan het oefenen ben

Ellen

Auteur:  gijs [ 16 aug 2007, 12:59 ]
Berichttitel: 

@Ellen

Als Respect hem op de FTP wil zetten zal ik het doen.

Auteur:  PeterW [ 16 aug 2007, 13:32 ]
Berichttitel: 

gijs schreef:
@Ellen

Als Respect hem op de FTP wil zetten zal ik het doen.


:yes:

Auteur:  Ellen van Slobbe [ 16 aug 2007, 13:45 ]
Berichttitel: 

:goodjob:

Auteur:  Oekeltsje [ 03 jan 2008, 15:27 ]
Berichttitel:  Re: Getting Started

moet je dan van sketchup de pro-versie hebben? want ik heb kerkythea en aanverwante software gedownload maar ik kan nog steeds niets openen in kerkythea, welke trouwens wel gewoon opstart.

Auteur:  PeterW [ 03 jan 2008, 15:33 ]
Berichttitel:  Re: Getting Started

Oekeltsje schreef:
moet je dan van sketchup de pro-versie hebben? want ik heb kerkythea en aanverwante software gedownload maar ik kan nog steeds niets openen in kerkythea, welke trouwens wel gewoon opstart.


Heb je de pugin juist geinstalleerd? (zie 1e post)
Daarna "Exporteren naar Kerkythea" volgen, zie 2e post, je exporteerd dan je sketchup model naar een *.xml bestand, deze kun je vervolgens in Kerkythea openen.

Je hebt geen Pro nodig om dit te kunnen.

Auteur:  Oekeltsje [ 04 jan 2008, 14:35 ]
Berichttitel:  Re: Getting Started

ik heb de plugin geinstalleerd. waar moet je dan "exporteren naar kerkythea"? ik doe dan bij file-export-3d model en dan kan ik alleen maar exporteren naar google earth...

Auteur:  PeterW [ 04 jan 2008, 14:45 ]
Berichttitel:  Re: Getting Started

Respect schreef:
Daarna "Exporteren naar Kerkythea" volgen, zie 2e post,


had ik al gezegd in mijn vorige antwoord, als je omhoog scrolt staat daar het antwoord al.

Auteur:  skp [ 04 jan 2008, 14:49 ]
Berichttitel:  Re: Getting Started

je hebt bovenin allemaal knopjes zoals: view window enz. daar staat ook pugins bij daar klik je op en de rest spreekt voorzich

Auteur:  Oekeltsje [ 04 jan 2008, 14:59 ]
Berichttitel:  Re: Getting Started

ik heb alleen bovenin op volgorde: "file", "edit", "view", "camera", "draw", "tools", "window", "help".

er staat geen "plugins" o.i.d.

Auteur:  PeterW [ 04 jan 2008, 15:41 ]
Berichttitel:  Re: Getting Started

Oekeltsje schreef:
ik heb alleen bovenin op volgorde: "file", "edit", "view", "camera", "draw", "tools", "window", "help".

er staat geen "plugins" o.i.d.


Dan is de plugin nog niet goed geinstalleerd, waarschijnlijk staat hij in een verkeerde map...

of je hebt sketchup nog niet opnieuw opgestart, dan werkt de plugin pas.

Auteur:  Oekeltsje [ 04 jan 2008, 17:28 ]
Berichttitel:  Re: Getting Started

ik zit in de goede map, plugin net opnieuw gedownload, nu staan er verschillende bestanden:

"examples", "kerkythea2007", "SU2KT3_0", "unins000", nog een "unins000", "utilities"

ook als ik sketchup opstart staat er nog geen "plugin"

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/