Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
  Afdrukweergave

Hoe objecten naar andere Layer te verplaatsen?
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 27 aug 2008, 21:40 

Hi,

Ik heb per ongeluk verschillende (veel) objecten in dezelfde Layer geplaats.

Hoe kan ik op éénvoudige wijze objecten uit de ene Layer naar een andere Layer verplaatsen?

b.v.d.
Henk

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Hoe objecten naar andere Layer te verplaatsen?
BerichtGeplaatst: 27 aug 2008, 23:23 

Rechtermuisknop - Entity info. Dan krijg je een venster waarin je allemaal info over dat wat je geselecteerd hebt staat. Als je dan een object selecteert, kan je in dat venster selecteren in welke layer hij moet staan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 28 aug 2008, 15:15 

Er is ook een mooi script voor
http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep ... ger_v6.zip

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 28 aug 2008, 21:25 
Site Admin

Comm512 schreef:

Ik geloof dat dat weer een andere is dan deze :) : viewtopic.php?f=39&t=428&p=3845

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 28 aug 2008, 22:10 

En wat is precies de meerwaarde van het eerst genoemde script, dus die van comm512? (Op deze computer kan ik het niet uitproberen :oops: )

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 28 aug 2008, 23:35 

Ik heb geen ervaring met het script genoemd door gijs. Ik gebruik eigenlijk alleen et door mij genoemde script.. Dit omdat ik nog niet zo lang met SU werk. pas sinds 6, dus ik zoek scripts voor 6+ :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 29 aug 2008, 0:29 

Er zijn enkele scripts/plugins die je kunnen helpen je probleem op te lossen.
Wil je het zonder zo'n (handig) hulpmiddel doen dan is er maar één methode
die echt probleemloos werkt:
Stel layer 0 in als default layer.
Verplaats alles wat in een verkeerde layer staat naar deze layer (dus layer 0) en
bevestig die keuze alvorens verder te gaan.
Begin dan opnieuw alles naar de correcte layers te verplaatsen.
Volg je die werkwijze niet dan kun je bij complexe tekeningen wel eens voor verrassingen
komen te staan.
Ik hoop wel voor je dat niet zo ver bent gegaan om bepaalde onderdelen eerst in de verkeerde
layer te tekenen om er daarna een groep of component van gemaakt te hebben in weer een andere
layer. Dan zul je ook de separaat alle elementen van je groep of component naar layer 0 moeten
verplaatsen of moeten overwegen om met plugins alles weer op orde te krijgen.
SketchUp heeft verder nog wel een ander krachtig hulpmiddel om je te helpen en dat is outliner.
Dat is een redelijk onbekende en weinig gebruikte functionaliteit van SU. Wil je er meer over weten
dan raad ik je aan via 'help' meer info te verzamelen.
SketchUp is een gemakkelijk programma om mee te werken, maar het heeft tegelijkertijd een enorme
diepgang en complexiteit.
Het is redelijk eenvoudig om met SketchUp een fraai resultaat op je beeldscherm te toveren.
En dat met een bestand dat eigenlijk een verschrikkelijke puinhoop is in opbouw en structurering.
Maar dat merk je pas als je je bestand wilt gebruiken om verdere bewerkingen te doen en/of in
communicatie met andere software.

Gr, Ton

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 29 aug 2008, 21:23 

s1mon schreef:
Rechtermuisknop - Entity info. Dan krijg je een venster waarin je allemaal info over dat wat je geselecteerd hebt staat. Als je dan een object selecteert, kan je in dat venster selecteren in welke layer hij moet staan.

Hi,

idereen bedankt voor de info,

bovenstaande is voor mij nog het gemakkelijkst en werkt perfect.

Thx.

Henk

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 29 aug 2008, 22:06 
Site Admin

gshvw schreef:
s1mon schreef:

Hi,

idereen bedankt voor de info,

bovenstaande is voor mij nog het gemakkelijkst en werkt perfect.

Thx.

Henk

Als je dit het makkelijkst vind is volgende nog simpeler:

Zorg ervoor dat de toolbar pallet aanstaat (View/Toolbars/Layers)
selecteer een aantal vlakken/groups/componenten en met het pull out menu dat nu in beeld is kun je ze in een bepaalde layer plaatsen, zo kun je 10 of 100 objecten ineens in een layer zetten.

indien je een bepaald vlak selecteerd en dan rechtermuisknop : Select/All with same material kiest spreekt dit voor zich. Je kan nu een bapaalde texture in 1 x in een layer plaatsen.

Ook hier geld, een beetje oefenen en je snapt het zo.

Zijn er nog vragen hoor ik het graag.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 29 aug 2008, 22:11 

Ton Baeten schreef:
Ik hoop wel voor je dat niet zo ver bent gegaan om bepaalde onderdelen eerst in de verkeerde
layer te tekenen om er daarna een groep of component van gemaakt te hebben in weer een andere
layer. Dan zul je ook de separaat alle elementen van je groep of component naar layer 0 moeten
verplaatsen of moeten overwegen om met plugins alles weer op orde te krijgen.

Herkenning.. dat is in sketchup behoorlijk verschrikkelijk. Hoe vaak ik ondertussen al niet gehad heb dat de edges in een laag zaten maar de 'faces' in een andere laag.. naja volgens sketchup dan. Ik hoop ook echt dat ze in Sketchup 7 dat allemaal wat intelligenter maken. Want hoewel je het zelf veroorzaakt, een programma mag wel een beetje meedenken. Het is een crime om het anders weer goed te krijgen.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 29 aug 2008, 22:29 

Bij mij staat elke edge en elke face in layer 0. Ik teken nooit in iets anders. En alles bestaat uit groepen / components, en deze groepen gaan weer in verschillende layers. Deze manier van tekenen gebruiken meerdere mensen volgens mij, en is voor mij de makkelijkste, krijg je bovenstaande problemen ook niet.

Van mij hoeft een programma niet zo zeer 'intelligent' te zijn op de manier die jij beschrijft. Ik bedoel, je moet voornamelijk je eigen logica erop toe kunnen passen, en ik wil ook de mogelijkheid hebben het tegendraadse te kunnen doen :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 29 aug 2008, 22:56 

s1mon schreef:
Van mij hoeft een programma niet zo zeer 'intelligent' te zijn op de manier die jij beschrijft. Ik bedoel, je moet voornamelijk je eigen logica erop toe kunnen passen, en ik wil ook de mogelijkheid hebben het tegendraadse te kunnen doen :wink:

Nou intelligent, slimmer dan misschien. Maar Sketchup is niet de enige, ik werk zo'n 15 jaar met Photoshop en in bij voorbeeld de laatste versie moet je een zichtbare laag geselecteerd hebben wil je wat kunnen plakken in je document. Een laag die onzichtbaar is selecteren en plakken werkt niet. Maar wat doet Photoshop.. die maakt sowieso een nieuwe laag aan wanneer je wat plakt binnen je bestaande document. Dus meer dat intelligenter op een manier wat de gebruikersvriendelijkheid en het tempo van werken verhoogt :) Ik ben namelijk ook iemand die mijn eigen werkwijze wel graag wil behouden :)

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]