Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
  Afdrukweergave

Details van ronde meshes
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 aug 2008, 13:21 
Offline

Geregistreerd: 06 aug 2008, 12:56
Berichten: 41
Hallo,

Het ene probleem is net opgelost en het andere dient zich al aan.
Als je een circel tekent en deze pullt tot cylinder, dan is het mooi rond,
maar als ik dan een vierkant erin teken en die ook weer push dan krijg ik facetted meshes
Ik kan dat redelijk oplossen met smooth edges.

Maar toen ik zicht op het forum hier kreeg ik deze hit
viewtopic.php?f=13&t=697

Als je dan kijkt naar die onderste helix rand van die trap, dan zie je duidelijk dat het uit delen bestaat. (Geen kritiek op de trap overigens) Nou, dat idee maar dan op een cylinder. (sry maar ik heb er nog geen screen van)

Je kunt dt makkelijk zien door een cicle te tekenen en te pullen en dan hidden geometry aan te zetten.
Als je dit nou zou exporten naar externe renderer dan zie je die facetten

Mijn vraag: Hoe kun je bij het maken van een push of pull aangeven hoeveel faces SU moet maken?
Ik krijg zo'n 16 ~ 24 faces aan de zijkant van mijn cylinder. Hoe kan ik dit opkrikken naar bv 64?
Ik bedoel geen meshsmooth (subsurf) want dat zou ook de bovenkant beinvloeden. Ik wil alleen meet faces aan de zijkant van de cylinder of welk rond object dan ook

Is dat mogelijk?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Details van ronde meshes
BerichtGeplaatst: 08 aug 2008, 17:02 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
Comm512 schreef:
Hallo,

Mijn vraag: Hoe kun je bij het maken van een push of pull aangeven hoeveel faces SU moet maken?
Ik krijg zo'n 16 ~ 24 faces aan de zijkant van mijn cylinder. Hoe kan ik dit opkrikken naar bv 64?
Ik bedoel geen meshsmooth (subsurf) want dat zou ook de bovenkant beinvloeden. Ik wil alleen meet faces aan de zijkant van de cylinder of welk rond object dan ook

Is dat mogelijk?



Dit is heel erg eenvoudig, alleen je moet het net even weten, selecteer de cilinder :circle: en nu zie je in de VCB (invulveld rechtsonderin) 24 staan, dit is het aantal vlakken van de circel, nu kun je gewoon 64, 128 of desnoods 360 invullen en op enter drukken.

De circel die je nu tekend heeft zoveel faces als dat je hebt ingegeven.

PAS OP! als je een circel van meer dan 24 faces gaat gebruiken met follow me bijvoorbeeld voor een kronkelige tuinslang dan zal dit even duren voordat sketchup dit berekend heeft, maar zal ook je bestandgroote explosief toenemen!

TIP: Sketchup geeft links onderaan naast de VCB vaak tips wat je met een commando voor extra's kunt, dit zie je zodra je een commando selecteerd, loop ze eens allemaal na en je leert waarschijnlijk weer veel bij :wink:

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Details van ronde meshes
BerichtGeplaatst: 08 aug 2008, 17:28 
Offline

Geregistreerd: 06 aug 2008, 12:56
Berichten: 41
Hm... das erg mooi

Begrijp ik het dan goed dat ik dat naderhand kan wijzigen? of kun je dit alleen ingeven tijdens het maken van de circel of zelfs alleen bij het pullen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Details van ronde meshes
BerichtGeplaatst: 08 aug 2008, 18:44 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
Comm512 schreef:
Hm... das erg mooi

Begrijp ik het dan goed dat ik dat naderhand kan wijzigen? of kun je dit alleen ingeven tijdens het maken van de circel of zelfs alleen bij het pullen?



Van een circel kan je dit nog wijzigen (klik entity info rechtermuisknop op de circel.

Als cilinder kun je dit dacht ik niet meer wijzigen, zou je moeten kunnen testen.

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Details van ronde meshes
BerichtGeplaatst: 10 aug 2008, 13:32 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 06 dec 2007, 11:46
Berichten: 395
Woonplaats: Deventer
Comm512 schreef:
Hallo,
Maar toen ik zicht op het forum hier kreeg ik deze hit
viewtopic.php?f=13&t=697

Als je dan kijkt naar die onderste helix rand van die trap, dan zie je duidelijk dat het uit delen bestaat. (Geen kritiek op de trap overigens) Nou, dat idee maar dan op een cylinder. (sry maar ik heb er nog geen screen van)


Kom niet aan mijn trap ;) Maar die trap was sowieso lastig ding. Ik moet zeggen dat ik nooit het aantal faces vergroot, om de reden die Respect ook al aan geeft. Eerder minder faces. Maar het ligt er een beetje aan. Als je closeups wilt maken of een enorm grote cilinder nodig hebt dan moet je wel. Maar SketchUp vind het niet heel erg grappig als je enorm veel faces gebruikt. Mocht je renderen dan vreet het ook aardig wat meer tijd. Kleine details zoals scharnieren bij deuren etc maak ik bijna altijd met minder faces. Maar dat is puut omdat je uiteindelijk daar toch vrijwel niets van ziet.

_________________
Thoughts make people. Be Innovative: Think!

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Details van ronde meshes
BerichtGeplaatst: 12 aug 2008, 13:15 
Offline

Geregistreerd: 06 aug 2008, 12:56
Berichten: 41
OzBoz schreef:
Kom niet aan mijn trap ;)

Zal ik niet doen, het was niet mijn bedoeling je werk af te kraken, maar het is voor zover ik kan lezen een probleem waar meer sketchuppers mee zitten. Vray render is erg mooi gelukt bij de weg

OzBoz schreef:
Maar die trap was sowieso lastig ding. Ik moet zeggen dat ik nooit het aantal faces vergroot, om de reden die Respect ook al aan geeft. Eerder minder faces. Maar het ligt er een beetje aan. Als je closeups wilt maken of een enorm grote cilinder nodig hebt dan moet je wel. Maar SketchUp vind het niet heel erg grappig als je enorm veel faces gebruikt. Mocht je renderen dan vreet het ook aardig wat meer tijd. Kleine details zoals scharnieren bij deuren etc maak ik bijna altijd met minder faces. Maar dat is puut omdat je uiteindelijk daar toch vrijwel niets van ziet.


Nou.. het geval is dat ik een keuken aan het tekenen ben welke bestaat uit 3 cylinders met daartussen verbindingsstukken.
(Ik zal een plaatje posten als ik, a) thuis ben en b) er dan nog aan denk :) )
Als ik nu kijk en deze keuken render in een extern render programma, dan zie ik aan de rand van deze cylinders de faces.. dit ondanks dat smooth aan staat. (ook hiervan zal ik een WIP posten als ik, a) thuis ben en b) er dan nog aan denk )

Voor grote vlakken heb je inderdaad genoeg aan een quad maar als ik een afronding wil dat in alle 3 de assen is afgerond
dan wil ik graag detail.. behalve dan als ik denk het toch niet te gaan zien op de render. bijvoorbeeld afronden van een kastplank.. dit doe ik dus niet.

Speaking van vlakken.. gebruikt niemand het subdivide script van Whaat? dit vergroot het aantal faces door een smooth uit te voeren op de geometrie.. zoals wel bekend denk ik


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO