Firechief schreef:
Beste,
...in SU8Pro ...... Bij geen enkele poging is het me gelukt om het Noorden op de juiste plaats te krijgen, .......Het importeren van de gegevens van Google Earth zorgt er tevens voor dat bij de tijdsaanduiding UTC op -7 komt te staan ...
SU8pro, dus je hebt alle tools!
Boulder CO/USA ligt in tijdzone UTC-7 uur.
Als je importeert uit Google Earth (GE) met grab (het is er niet overzichtelijker op geworden) dan zou je vanzelf in onze tijdszone moeten komen, dus UTC+/-0 uur.
Bovendien kan je tijdens het localiseren in GE de oorsprong (R/G=0,0) op je huis plaatsen, (kruislijnen) nauwkeuriger kan niet.
Na "grab" krijg je de juiste locatie ook in SU.
Dit kan je controleren in menu item SU's Window > Model Info > Geo-location. Daar staat als het goed is je plaatsnaam (bij mij wel), lengte- en breedte graad etc. De zonshoogte is daarme ook aangepast aan Nederlandse hoogte, niet Boulder CO/USA-noorderbreedte.
Waarschijnlijk heb je onjuist je locatie geimporteerd.
Verder is er nog de toolbar Solar North (zie SU's View > Toolbar > Solar North, vink dit aan).
Je kan nu de zons-noordlijn (oranje) in je model plaatsen/aanpassen.
Vraag me niet hoe/waarom dit zou moeten!. Je geimporteerde locatie zou al voldoende moeten zijn.
Tenzij in één tijdzone nog een finetuning nodig is i.v.m. de breedte van die zone. Ik werk niet op dat niveau met zonstudies. Weet wel dat in mijn dorp de zon iets later (minutenkwestie) in het zuidelijk hoogtepunt staat dan voor een dorp enkele kilometers naar het oosten.
Kijk ook op deze site. Ik weet dat er uitgebreide info op staat over dit onderwerp. Maar kan het even niet vinden. (van een zekere George Knowles)
http://sites.google.com/site/sketchupsage/HomeWo3Dan
p.s. In het dialoogvenster 'Shadow Settings' krijg je als het goed is UTC+/-0 te zien. Je zou dit nog kunnen aanpasen (bij manuele settings nodig).