Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
  Afdrukweergave

Field of view
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 23 sep 2010, 19:17 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 13 mei 2009, 9:24
Berichten: 228
Woonplaats: Ede
Hallo,

Als ik mijn "field of view" wijzig krijg ik wel en grotere beeldhoek maar ook een grote vertekening. Is het mogelijk om ook het "brandpunt" te wijzigen zodat er wat meer evenwicht zit tussen beeldhoek en zeg maar diepte.

Alvast bedankt voor de moeite :)

_________________
Wim
The hanstholm project
Mijn 3D gebouwen

AutoCad, SU7 Pro gebruiker.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Field of view
BerichtGeplaatst: 23 sep 2010, 21:47 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
WimVe schreef:
Hallo,

Als ik mijn "field of view" wijzig krijg ik wel en grotere beeldhoek maar ook een grote vertekening. Is het mogelijk om ook het "brandpunt" te wijzigen zodat er wat meer evenwicht zit tussen beeldhoek en zeg maar diepte.

Alvast bedankt voor de moeite :)

Hoi Wim,

Je hebt het over hetzelfde, hoewel de één met graden werkt en de ander met branpuntsafstand.

Om een voorbeeld te geven:
Selecteer de 'Zoom' tool en voer in 60deg. dit resulteert in een redelijke groothoek.
Type nu in 31mm [Enter]. Er verandert nu hoegenaamd niets. Er hoort kennelijk een zelfde groothoek
(grote Field of View) bij.

Je kunt invoeren 1deg t/m 120 deg
Ofwel (hetgeen overeen komt met het voorgaande) 2063mm tot 10mm

Verder kan je nog in en uitzoomen, infeite dichterbij halen resp. verder weg zetten met gelijkblijvende field of zoom.

Wo3Dan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Field of view
BerichtGeplaatst: 24 sep 2010, 15:56 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 13 mei 2009, 9:24
Berichten: 228
Woonplaats: Ede
Wo3Dan schreef:
Je hebt het over hetzelfde, hoewel de één met graden werkt en de ander met branpuntsafstand.
Om een voorbeeld te geven:
Selecteer de 'Zoom' tool en voer in 60deg. dit resulteert in een redelijke groothoek.
Type nu in 31mm [Enter]. Er verandert nu hoegenaamd niets. Er hoort kennelijk een zelfde groothoek
(grote Field of View) bij.
Je kunt invoeren 1deg t/m 120 deg
Ofwel (hetgeen overeen komt met het voorgaande) 2063mm tot 10mm
Verder kan je nog in en uitzoomen, infeite dichterbij halen resp. verder weg zetten met gelijkblijvende field of zoom.
Wo3Dan


Hoi,

Eh, ja en nee. Als voorbeeld een aantal screen shots vanaf dezelfde positie met verschillende hoeken: 35, 70, 105 en 120 graden.
En je krijgt dan wel een bredere zichthoek maar ook een vertekening omdat, zoals in dit voorbeeld, je ruimte nogal langwerpig wordt. Dus vervormt. Miaschien hoort dit zo maar ik de meeste renders zie ik grote beeldhoeken met weinig vertekening.

Wat zoek ik eigenlijk ? Een beeldhoek die overeenkomt met de normale menselijke zichthoek (160-170gr ?) zonder vertekening.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In autocad kun je dit bv wijzigen door je "perspectief verhouding"/diepte aan te passen.

_________________
Wim
The hanstholm project
Mijn 3D gebouwen

AutoCad, SU7 Pro gebruiker.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Field of view
BerichtGeplaatst: 24 sep 2010, 20:52 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
WimVe schreef:
Hoi,
.........
Wat zoek ik eigenlijk ? Een beeldhoek die overeenkomt met de normale menselijke zichthoek (160-170gr ?) zonder vertekening.

Afbeelding

In autocad kun je dit bv wijzigen door je "perspectief verhouding"/diepte aan te passen.


Hoi,

SU gaat tot 120deg. niet tot 170 dus heb je pech.

Overigens is je effectieve zichthoek bij lange na geen 170 graden. (maar een paar graden in real life). Je neemt waar in dat gebied maar moet toch gericht kijken/je hoofd draaien als je aan de rand (buiten een héél smalle hoek) iets beter wilt bekijken. Daar is 'Look Around' voor in SU.

De breedtste zichthoek zonder hinderlijke verticale vertekening rond je target krijg je door camera -> target in te stellen, vervolgens zichthoek op 120 te zetten en dan tweepunts perspectief te kiezen.

Laat anders eens een praktijkvoorbeeld zien van wat Autocad er van maakt. Met daarbij het gebied van een model in bovenaanzicht. Zodat ik kan zien of/hoe Autocad de hele handel omrekent.

Wo3Dan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Field of view
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010, 18:46 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 13 mei 2009, 9:24
Berichten: 228
Woonplaats: Ede
Citaat:
Laat anders eens een praktijkvoorbeeld zien van wat Autocad er van maakt. Met daarbij het gebied van een model in bovenaanzicht. Zodat ik kan zien of/hoe Autocad de hele handel omrekent.


Dat gaat nu even moeilijk worden want ik heb autocad niet meer draien sinds ik SU gebruik. Kan dus even duren voordat ik weer reageer.
Tot zover bedankt.

_________________
Wim
The hanstholm project
Mijn 3D gebouwen

AutoCad, SU7 Pro gebruiker.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Field of view
BerichtGeplaatst: 05 okt 2010, 11:57 
Offline

Geregistreerd: 22 okt 2007, 4:40
Berichten: 156
Menselijk oog heeft ook slechts een functionele zichthoek van ongeveer 45 graden he.

Waarom wil je het precies dan? Je kunt beter gewoon in renderprogrammas de camera-instellingen op groothoek instellen. Geen idee of je in sketchup de vertekening kan compenseren. In Maya kan dit iig wel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO