Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
  Afdrukweergave

model 'splitsen' in Sketchup
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 19 jan 2010, 20:27 

Hallo allemaal, ben een tijdje op stap geweest maar nu weer in NL. Allen nog een gelukkig nieuwjaar gewenst :D

Ik ben aan het werk aan een school die we in Afrika aan het bouwen zijn en wil wat interieurshots renderen. Hiervoor wil ik Artlantis 2 gebruiken (liever versie 3 natuurlijk, maar dat ligt voorlopig niet binnen het budget :( ).

Nou zou ik normaal gesproken de ruimte die ik als render uit wil werken apart in SU maken, en één wand of hoek weglaten zodat ik een mooi (ruim) cameraperspectief kan gebruiken. Echter, ik heb de hele constructie en interieur als één volledig gebouw in SU gezet (wel verdeeld in losse groups, maar de group die de rechterwand van lokaal 1 bevat maakt tegelijkertijd ook de linkerwand van lokaal 2, als u begrijpt wat ik bedoel). Elke ruimte opnieuw te 'maken' met een hoekje of wandje eruit lijkt me een onnodig kwaad, en ik meen me dan ook te herinneren dat hier een eenvoudiger optie voor was. Doorsnedes (section planes) gebruiken in SU werkt niet, want Artlantis laadt alles in.

Voor de duidelijkheid, links is normale camera, rechts met een wandje weggehaald.
Afbeelding

Vraag dus; hoe snij ik een compleet gebouw doormidden, ongeacht en inclusief groups en comoponents, en delete ik de helft die ik niet nodig heb voor de render(-export).

Please help, zou het erg op prijs stellen.

Alvast bedankt allemaal!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: model 'splitsen' in Sketchup
BerichtGeplaatst: 19 jan 2010, 21:38 

Er zal ongetwijfeld een betere oplossing voor bestaan, maar waarom maak je geen copietje van je bestand en delete je gewoon die muur in je copiebestand dat je vervolgens in artlantis laadt ?

Flapsyd

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 19 jan 2010, 22:10 

Eens, zou een prima manier zijn. Bedankt voor je reactie trouwens.

Een deel van het probleem is echter dat in het sketchupbestand niet iedere individuele muur op zichzelf staat. Daarnaast wil ik ook makkelijk een hoek uit kunnen snijden om daar de camera in te positioneren. Als het maar om één ruimte ging zou het waarschijnlijk minder tijdrovend zijn dit in Sketchup te doen dan hier op het forum op een antwoord te wachten (absoluut geen kritiek op het forum, zo werkt het gewoon met vragen stellen op internet), maar omdat ik het voor een groot aantal ruimtes nodig heb zoek ik graag een snellere manier. Daarnaast wil ik ook gewoon weten hoe het werkt :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 21 jan 2010, 13:04 

Ik maak daarom ook van elke aparte muur een aparte group of component. Dan kan je nadien via outliner de muur zichtbaar maken of niet. Een andere manier is de groupen/componenten aan aparte layers toekennen en die al dan niet zichtbaar maken. In Kerkythea werkt het met de layers uit te zetten en dan te exporteren. Artlantis ken ik niet ...

(Je gaat dan van je muren wel moeten componenten maken, maar kan nog een vervelend werkje worden.

Een andere optie is om de camera vlakbij de muur te zetten en de hoek van je Field of view te verbreden. Maar dat vervormt het beeld dan ook wel wat)

Geen pasklaar antwoord dus, dat is iets voor de pro's

Flapsy

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 21 jan 2010, 18:10 

Thanks voor je reactie. Dat is inderdaad globaal gezien ook de methode die ik normaal gebruik, maar omdat dit model vrij onverwachts groeide van één ruimte naar een heel pand ben ik dit keer niet zo netjes te werk gegaan :oops:

Maar ik heb een oplossing gevonden! Het hele model (inclusief de volledige inhoud) net zo lang exploden tot er geen groups of components meer voorkomen in de outliner, en daarna gewoon door midden snijden waar nodig (door een verticaal vlak er dwars doorheen te doen, alles selecteren, intersect selected en daarna de 'rommel' deleten).

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]