Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
  Afdrukweergave

Aantal vragen betreffend SU.
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 25 jul 2009, 16:46 

Goedendag allen,

Hierbij tevens mijn eerste bericht op dit forum. Sinds een paar dagen ben ik bezig met SU, en sindsdien jullie forum dan ook veel bezocht. Bij deze wil ik ook graag de complimenten geven, omdat ik al door middel van dit forum veel te weten ben gekomen van het programma.

Ik ben er nieuw mee en werk aan een project voor mijn vader. Ik heb een paar kleine vragen en het zou fijn zijn als jullie me hiermee uit de brand konden helpen. Het project is een kadaster met 9 huizen erop. Het zijn 2 ontwerpen, dus in principe hoef ik maar 2 huizen te tekenen en daarna te kopiëren.

- Allereerst ben ik benieuwd naar of ik het programma een beetje onder de knie heb. Ik teken voornamelijk blokken en trek deze uit elkaar zodat er een object wordt gecreëerd. Ik vond het vrij simpel, maar als ik kijk naar wat jullie allemaal maken, lijkt dit me niet echt de beste oplossing :P In het project is het vrij makkelijk sinds ik alles recht toe recht aan moet tekenen. Maar op deze manier teken ik bijvoorbeeld ook dakkapellen.

- Ik vroeg me ook af wat de blauwe en witte vlakken betekenen. Ze lijken vrij willekeurig en zie er niet echt een eenheid in zeg maar. Is dit meer bedoeld om onderscheid te maken tussen vlakken (in dit geval muren)?

- Mijn laatste vraag is, hoe kan ik het huis simpel kopiëren? Het huis bestaat uit veel elementen natuurlijk, waaronder de geïmporteerde situatietekening uit AutoCAD. Het zou mooi zijn als ik van het huis bijvoorbeeld een blok van kan maken en die te kopiëren naar een ander deel van SU of zelfs een andere tekening van SU.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Uiteraard zal ik het eindresultaat uploaden voor de mensen die er interesse in hebben :)

Alvast bedankt!

Groetjes, Nick.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Aantal vragen betreffend SU.
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009, 18:32 
Site Admin

Beste nick,

Welkom op het forum, gelukkig is het forum opgezet zodat zoveel mogelijk sketchuppers kunnen bijleren, bij jou is dat dus goed gelukt!

Om antwoord te geven op je vragen zie onderstaand:

- het tekenen van alle onderdelen , ook dakkapellen, bestaat uit het tekenen van vlakken en dikte geven hiervan, gecombineerd met rondingen, follow me, scale, en alle andere tools kun je alle vormen maken, echter de basis blijft steeds vlakken en lijnen en het maken van 3d vormen hiervan.

- witte vlakken zijn feitelijk de buitenkant en blauwe de binnenkant, dit is echter alleen van belang bij renderprogramma's als kerkythea, vray etc. Als je alleen met sketchup werkt is dit niet van belang. Je kunt de vlakken omkeren door te klikken op een vlak en reverse faces te kiezen.
Veelal keert SU de witte vlakken naar buiten, echter voor mij willekeurig en onlogisch keert SU soms de blauwe zijde naar buiten...

- kopieren (van een huis) kun je het beste doen nadat je van het te kopieren deel een component hebt gemaakt (alleen als de objecten exact gelijk zijn en moeten blijven, ander kun je beter een group maken, deze kun je later aanpassen zonder dat de eerste group wijzigd, bij een (gekopieerd) component wijzigen ook alle gelijke componenten indien je er 1 aanpast, bij jou van toepassing als je 4 of 5 gelijke huizen hebt.)

selecteer alle vlakken en klik rechtermuis op 1 van de vlakken, dan make component en ok.

Kopieren gaat dan als volgt, selecteer het huis, dan de :move: tool, dan beginpunt aanklikken als in CAD, en het eindpunt en klaar. Als aanvulling in SU kun je nu ook x6 intypen om hem meteen 6x te kopieren, of /6 om op de gekopieerde afstand het component 6x te verdelen (even mee oefenen en je snapt het).

Mocht je nog vragen hebben, op het forum staan al veel antwoorden, en anders kun je altijd vragen stellen!

groet, Respect

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Aantal vragen betreffend SU.
BerichtGeplaatst: 02 aug 2009, 10:45 

Bedankt Respect!

Ik ben net terug van vakantie, ik ga meteen weer verder met het projectje :good:

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]