Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
  Afdrukweergave

Introductie SU
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 10 maart 2009, 17:33 

Hallo mensen!
Heb een poos niet gewerkt met SU en ben vergeten hoe ik de inches verander in centimeters... :vraag:
Ook wil ik weten hoe ik een raster op het scherm kan maken zodat ik dit als een soort ruitjes papier kan gebruiken om er een tegelpatroon voor de tuin te schetsen
Weet iemand raad? Groetjes Guus...

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Introductie SU
BerichtGeplaatst: 10 maart 2009, 18:59 
Site Admin

Hoi Guus,

Welkom terug :)

Units kan je instellen via Window > Model Info > Units. Voor (centi)meters zet je hem op Decimal.

Bedoel je een raster in SketchUp? Je kunt een achtergrond afbeelding instellen (Window > Styles > Edit > Watermark Settings). Als plaatje neem je dan een raster. Moet je wel opletten dat je één van de standaard view gebruikt, zodat je er recht voorzit. Je kunt natuurlijk ook het raster op een vlak "verfen"...
Ook kan je makkelijk een raster maken met de Sandbox tool (From Scratch). Dit raster bestaat echt uit lijnen en kan je dus aanpassen.

Groet,
Gijs

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 10 maart 2009, 19:43 

Hallo,

Misschien een domme vraag, maar als ik een raster maak met sandbox, staat het raster standaard op 3000x3000 mm.
Dit zal wel ergens in te stellen zijn, maar ik kan het nog steeds niet vinden... :oops:
Dit is de eerste keer dat ik iets probeer met sandbox, waar wordt dit meestal voor gebruikt?

groeten, Henk

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 10 maart 2009, 19:55 
Site Admin

H-man schreef:
Misschien een domme vraag, maar als ik een raster maak met sandbox, staat het raster standaard op 3000x3000 mm.
Voordat je het raster tekent (dus gelijk nadat je de tool hebt geselecteert) kan je in de VCB (Measurements in SU7) de "grid spacing" invoeren.

Citaat:
Dit is de eerste keer dat ik iets probeer met sandbox, waar wordt dit meestal voor gebruikt?
Glooiend terrein (heuvels), gezichten... dingen met vloeiende vormen dus. Handig is dat je de ruimte tussen twee lijnen automatisch kunt laten opvullen. Je hebt bijvoorbeeld een vierkant vlak en een cirkel. Als je die vormen nu allebei selecteert en vervolgens op From Contours klikt zal de afstand ertussen worden verbonden.

Gr,
Gijs

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 10 maart 2009, 20:16 

Hoi Gijs,

Bedankt! Het is ook zo voor de hand liggend, bij cirkels stel ik daar altijd het aantal segmenten in, geen idee waarom ik hier nu niet aan gedacht heb.
Ik heb een paar dingen geprobeerd met sandbox, ziet er inderdaad leuk uit, ik zal er nog wel veel mee moeten oefenen om er een beetje handig in te worden.
Ik teken veel bouwkundig, tot nu toe alleen maar op vlak terrein, misschien gaat dat nog wel veranderen..

Groeten, Henk

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 12 maart 2009, 13:34 

Ha mannen! 't Lijkt erop dat mijn vraag een eigen leventje voor jullie is gaan leiden...
Omdat ik SU 6 nederlands had, heb ik SU 7 engels gedownload, zodat ik een en ander beter kan begrijpen. SU7 geeft gelijk al in het openingsscherm de keuze tussen verschillende (int) waarden en dus lost zich gelijk op....
Echter wat Gijs voorstelt lukt mij niet, gewoon gebrek aan know-how vermoed ik... Misschien dat je stapsgewijs mij wegwijs wil maken hoe hoe "ruitjespapier" van 1 bij 1 cm kan krijgen? Ik heb wel ervaring met het maken van cirkels met veel segmenten: ik heb er zelfs via een beamer een ovaal mee kunnen maken van 2 bij 3 meter!
Wacht jullie antwoord af en intussen bedankt voor jullie moeite!
Groetjes Guus uit Delft... :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 12 maart 2009, 17:18 

Hallo Guus,

Ik kan proberen of ik het kan uitleggen.

Je gaat naar window-extensions en dan het schuifbalkje helemaal naar beneden, en zet een vinkje bijSandbox Tools en dan op OK klikken.
Je hebt dan een extra werkbalkje met een aantal knoppen.
Klik op het 2e knopje van links (From Scratch), nu kun je rechtsonder in je scherm bij Measurements de Grid Spacing(hokjesafmeting) instellen en daarna zet je de horizontale en verticale lijn die de breedte en lengte aangeven van je totale raster.

Afbeelding

Je kunt de vlakjes ook nog verwijderen als je wilt, klik op het figuur en via de rechtermuisknop kun je explode toepassen, maar als je niet wilt exploderen kun je ook dubbelklikken op het figuur, je kunt dan vlakjes verwijderen terwijl het toch een geheel blijft.
Het bovenaanzicht heb ik aangeklikt bij de werkbalk view en dan Top.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Groeten, Henk

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2009, 18:32 

Hoi Henk!
D'r zit weer een zondagmiddagje op....na veel gepruts dacht ik het voor elkaar te hebben... :oops:
Maar nadat ik de maten van het grid op 100mm heb gezet en daarna de grootte van het veld teken geeft SU 't op :evil:
Krijg een melding van: SU reageert niet... terwijl ik SU7 heb geinstalleerd...Wat nu...?

Guus uit Delft...

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2009, 18:58 
Site Admin

100X100 mm betekend 100vlakken per m2. Indien je 100 m2 wil tekenen zal SU dus 10000 vlakken moeten tekenen en dat vind je PC niet leuk.

Een grotere vlakverdeling is dus noodzakelijk. Indien gewenst kun je een klein deel kleiner verdelen, of vlakken handmatig recht of schuin nogmaals delen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2009, 20:12 

Bedankt voor de reactie; maar 't loopt tegen 1 april... dus eerst even de belasting... :) zal komende week je tip ter harte nemen...
Groetjes Guus...

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 23 maart 2009, 15:48 

Na veel geploeter heb ik 't toch maar opgegeven...helaas. Ik heb 't nu ouderwets met potlood en papier gemaakt... Hartelijk dank voor jullie meedenken. Bij deze sluit ik dit onderwerp. Groetjes Guus uit Delft...

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 20 apr 2009, 20:24 

Hallo Guus,

Hoewel je dit onderwerp gesloten hebt wil ik je toch even wijzen op een plugin die ik tegen kwam.
Cubic-colered.rb (gevonden bij Ruby Library Depot)
Hiermee teken je heel gemakkelijk een raster in 3 richtingen tegelijk.
Wat te veel is kun je gewoon weghalen.
Als je de groep niet explodeert gaat het volgens mij goed.
Als voorbeeld heb ik een veld van 10x10 meter verdeeld in hokjes van 10x10 cm.
Waarschijnlijk heb je er niets meer aan, maar ik dacht na het zien van de plugin direct aan de vraag die je een poosje geleden op het forum had geplaatst.(en misschien is het voor iemand anders ook nog nuttig?)

Groeten, Henk

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]