Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
  Afdrukweergave

Animatie - deuren openen
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 maart 2009, 10:41 

Beste forumgangers,

Voor een animatiefilmpje zou 'k graag ergens 2 deuren laten opengaan. Het is me gelukt met mover.rb, maar helaas wil die het niet exporteren naar een filmpje. :cry: Als 2de filmpje wil 'k een soort exploided view maken van de constructie. Iemand een idee hoe 'k daar best aan begin? Het resultaat moet in ieder geval een avi.filmpje zijn (of losse jpeg-files die 'k dan zelf verenig in een filmpje. Liefst zo eenvoudig mogelijk.

Mvg en alvast bedankt,
Hans

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Animatie - deuren openen
BerichtGeplaatst: 16 maart 2009, 12:14 
Moderator

Je kunt een exploided view verkrijgen door op het vergrootglaasje te drukken, en dan het aantal graden intoetsen.. Hoe meer graden, hoe groter het zicht.. (je krijgt dan wel een raar perspectief, maar zeker het proberen waard)

Is dit wat je bedoelde? Daarna kun je er natuurlijk weer gewoon een filmpje van maken met scenes..

http://www.VV3D.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 16 maart 2009, 12:16 
Moderator

ow ja, scenes maak je bij view>animation>make scene
als je er dan een paar hebt, kun je deze exporteren naar bijvoorbeeld een avi
dit doe je zo :
file>export>animation (moet je wel even bij options aanvinken dat je avi wilt( :wink:

http://www.VV3D.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 16 maart 2009, 14:39 
Site Admin

Waarschijnlijk bedoeld Hans iets anders.

In een filmpje wil hij deuren laten openen, en met expoded bedoeld hij dat in het filmpje het ontwerp in verschillende onderdelen uiteen "spat"

De opzet van beide vragen is hetzelfde, maak van je ontwerp verschillende groepen/componten, deze kun je een richting op sturen met mover.rb of sketchypsycics.

Echter weet ik niet hoe je dit in een avi kunt krijgen, met SU alleen kan het in elk geval niet. Wat je zou kunnen doen is een screencapture, dit programma neemt op wat je op je scherm doet, echter of dit voldoet aan je verwachtingen is de vraag.

In elk geval kun je bij export in SU geen bewegende voorwerpen toepassen, mogelijk is er een plugin of een extern programma dat dit wel kan.

Groet, Respect

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 16 maart 2009, 19:17 
Site Admin

Je kunt met behulp van layers deuren openen en sluiten. Alleen is dat dan wel een "klapdeur", die dus niet vloeiend open/dicht gaat, maar in één keer of in een paar stapjes. Om dat te doen plaatje je twee deuren, eentje open en eentje dicht. Vervolgens zet je elke deur in een eigen layer. Voordat je een scene aanmaakt schakel je de layer in met de dichte deur. Bij de volgende scene zet je deze layer uit en zet je die met de geopende deur aan.

Niet helemaal je bedoeling waarschijnlijk, maar in elk geval iets in de goede richting ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 16 maart 2009, 19:26 

Hallo Hans,

Ik heb zelf bij wijze van proef een poosje geleden een kozijn met een deur erin getekend in SU, en daar een animatie(filmpje) van gemaakt waarbij de deur langzaam open gaat.
Ik heb toen in Su 20 verschillende lagen gemaakt, en daar een deur die steeds in een andere laag is gezet steeds 2 graden verder open gezet en daar steeds een scene van gemaakt.(lagen/deuren die je bij die scene niet wilt zien kun je dan (tijdelijk) uit zetten)
Al deze scenes achter elkaar met de juiste instelling voor de doorlooptijd geeft dacht ik een redelijk draaiende deur.
Via File-Export-Animation kun je daar dan een avi bestand van maken.
Ik weet niet of je hier iets mee kunt, maar ik vond het toen wel een grappig resultaat.

Groeten, Henk

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 16 maart 2009, 21:23 

Jha H-man, eigenlijk is dat perfect! Zo kan 'k ook een exploided view doen met wel honderden scènes maar volgens een heel eenvoudig principe. Bedankt voor je hulp!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 16 maart 2009, 21:35 
Site Admin

Wel eenvoudig maar wel tijdrovend.

Met Sketchup 7 is met Dynamic components wel veel meer mogelijk, ik ben al een beetje aan het rondkijken, maar het is nog vrij lastig en heeft zelfs een beetje met programmeren te maken...

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]