Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
  Afdrukweergave

meubel IN ontwerp?
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 20 jan 2009, 12:30 

Hallo,
Ik heb een badkamer ontworpen en nu wil ik IN mijn ontwerp het badmeubel maken.Maar het blijft als het ware aan de muur ''plakken''.Ondanks dat ik van de muren een component gemaakt heb,en in de outliner geplaatst.Ik selecteer dus de muur (tot je de spikkeltjes ziet)en dan begint het ''circus???????Of moet ikhet meubel beter apart maken en dan later in mijn model plaatsen??
Groetjes,Marie

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: meubel IN ontwerp?
BerichtGeplaatst: 20 jan 2009, 13:04 

marie schreef:
........moet ikhet meubel beter apart maken en dan later in mijn model plaatsen??...

Ernaast maken is inderdaad makkelijker maar niet strikt nodig.
Bovendien, als je meubelstuk inbouw wordt dan heb je weer referentiepunten, -lijnen en -vlakken uit je badkamer nodig. Dan is het juist weer handiger om hem "op locatie" te modelleren.
Je ziet het, er is geen eenduidig antwoord. Het draait meer om je ervaring en handigheid met SketchUp.
Wat wel noodzakelijk is: je meubelstuk moet een component worden en de rest moet al bestaan uit één of meerdere componenten.

Ik zou het als volgt doen. Maak van je badkamer één tijdelijke groep door alles te selecteren en dan 'Make Group'.
Verder in menu Window > Model Info > Components > 'Fade rest of model'-slider naar links. Je model is dan niet dominant zichtbaar als je aan je meubelcomponent werkt maar het is wel beschikbaar voor referentie.
Verder bouw je het meubel vervolgens IN(=binnen) een component-of groepomgeving op, de rest is "faded" (wazig).

Heb je nog moelijkheden met het exact plaatsen en roteren van componenten en groepen?

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 20 jan 2009, 15:16 
Site Admin

Had al via een privéberichtje geantwoord, maat toch ook nog even hier, zodat we er allemaal wat aan hebben:

Citaat:
Waarschijnlijk heb je nog geen goede components gemaakt van je muur. Als je muur en het meubel aan elkaar vastzitten, kan je geen component maken door alleen de muur te selecteren. Components moeten altijd helemaal vrij staan, voordat je er een component van kunt maken. Wat jij wilt, kan wel gemakkelijk met een group (zelfde als component, alleen worden wijzigingen niet doorgevoerd in de gekopieëerde groups zoals bij components wel het geval is. Als je een meubel (stoel) dus meerdere keren in je model voorkomt maak je daar wel een component van. Dan hoef je maar één stoel aan te passen als je ze anders wilt hebben en dan zullen alle andere stoelen meeveranderen. Layers helpen trouwens niet tegen het plakken).

Maar we maken dus van de muur een groep (of beter nog, van het meubel een group of component). Zoals ik al zei moet een component eerst vrij staan voordat je er een component van kan maken. DIt kan je omzeilen door er eerst een group van te maken en daar vervolgens een component van te maken. Beetje omslachtig, maar het werkt wel

Handiger is dus als je de volgende keer het meubel buiten de badkamer maakt, dan er een component/group van maakt. En hem daarna in de badkamer plaats.

Succes!
Gijs

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 20 jan 2009, 19:04 
Site Admin

Dan nog even hoe ik het altijd doe,

je zegt dat de wanden al een component zijn, deze moet je dan niet meer openen om je badkamermeubel te maken, mooi gesloten houden.

Zorg er ook voor dat de vloer een goup of component is.

Pak de :rec: of :line: en teken op de vloer of wand het grondvlak en bouw het badkamermeubel op. Eventueel kun je van deurtjes en greepjes weer losse groupen maken.

Als je klaar bent klik je 3x op een vlak en zal Sketcup alle aangrenzende vlakken en lijnen selecteren. Hier maak je dan weer een group van. Dit kun je herhalen voor alle meubels. Zolang de rest in groepen zit kun je met 3x klikken de rest van de lijnen selecteren en ook weer in een group plaatsen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]