SketchUpforum
http://www.sketchupforum.nl/

Hoe model je zoiets het makkelijkst/slimst in SU
http://www.sketchupforum.nl/hoe-model-je-zoiets-het-makkelijkst-slimst-in-su-t2085.html
Pagina 1 van 1

Auteur:  OzBoz [ 02 jun 2011, 13:07 ]
Berichttitel:  Hoe model je zoiets het makkelijkst/slimst in SU

Hey,

Ik zat te denken om gewoon als oefening mijn Nespresso ding even na te maken in detail. Maar ik heb soms wat moeite om te verzinnen hoe je iets het beste kan modellen in een programma wat gewoon niet heel handig is als het gaat om organische vormen.

Neem deze foto:

Afbeelding

Dat is een beugel wat breder uit loopt en vervolgens loopt dat brede gedeelte weer rond om een schroefje. Hoe zouden jullie dat modellen?

Auteur:  jordyvos [ 02 jun 2011, 20:50 ]
Berichttitel:  Re: Hoe model je zoiets het makkelijkst/slimst in SU

Ik zou overstappen naar Maya of 3DSmax, maar als je antwoord wilt..

Ik zou beginnen met een doorsnede te tekenen (langsdoorsnede) en dan met de follow me het object wat body geven. vervolgens de bovenste vlakken sluiten en hier een groep van maken.
Met de sandbox-tool kun je hier weer rondingen inmaken, of gelijk met de follow-me doen.

Je kunt ook alles met de hand doen, maar dat is wel erg veel werk..

Jordy

Auteur:  OzBoz [ 02 jun 2011, 20:58 ]
Berichttitel:  Re: Hoe model je zoiets het makkelijkst/slimst in SU

Je hebt helemaal gelijk als je het hebt over 3ds max. Daar kun je echt veel meer kanten op als het gaat om een beetje organische modellen en veel sneller. Wilde het alleen in SU doen. Zat ook al te denken (nog geen tijd gehad om te proberen) om buisje te tekenen. Dan middelste elementje door te tekenen naar het vormpje waar moer in zit. die te kopieeren naar tegenovergestelde kant en vervolgens de halve buis via follow me er over heen. Maar denk dat je handwerk houdt wat je al zegt.

Auteur:  WimVe [ 04 jun 2011, 13:01 ]
Berichttitel:  Re: Hoe model je zoiets het makkelijkst/slimst in SU

Volgens mij niet zo'n heidens karwei:

Je moet alleen in delen denken. Hendel, ronde dop met schroef en het taps lopende verbindingsstuk.

Dus een rechthoek (hendel), cirkel (dop) en twee tangiaal (?) lopende lijnen.
Dan dit extruden naar de juiste dikte. Je krijgt dan je vorm met scherpe randen. Dan met de sublieme "round edges" plugin de juiste randen afronden. Zolang je de straal van de afrondingen elkaar maa niet laat raken werkt alles perfect.
Dus met een cirkelstraal van 10mm niet een afronding opgeven van 10 maar van 9,5mm.

Auteur:  OzBoz [ 04 jun 2011, 13:17 ]
Berichttitel:  Re: Hoe model je zoiets het makkelijkst/slimst in SU

WimVe schreef:
Volgens mij niet zo'n heidens karwei:

Je moet alleen in delen denken. Hendel, ronde dop met schroef en het taps lopende verbindingsstuk.

Dus een rechthoek (hendel), cirkel (dop) en twee tangiaal (?) lopende lijnen.
Dan dit extruden naar de juiste dikte. Je krijgt dan je vorm met scherpe randen. Dan met de sublieme "round edges" plugin de juiste randen afronden. Zolang je de straal van de afrondingen elkaar maa niet laat raken werkt alles perfect.
Dus met een cirkelstraal van 10mm niet een afronding opgeven van 10 maar van 9,5mm.


Zo heb ik het uiteindelijk ook ongeveer gedaan.. was nog wel een beetje puzzelen maar zit nu aan dit..

Afbeelding

Best aardig :)

Auteur:  WimVe [ 04 jun 2011, 13:27 ]
Berichttitel:  Re: Hoe model je zoiets het makkelijkst/slimst in SU

Helemaal niet slecht !

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/