Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
  Afdrukweergave

Soften/Smooth Edges
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 09 jun 2007, 23:38 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
Weet iemand het antwoord op het volgende:
(vraagstelling vooraf: waarom verdwijnt het gladde oppervlak van een kegel in de eindfase)

Construeer een kegel op de volgende manier (één van de vele mogelijkheden, niet de meest gangbare, maar het gaat uiteindelijk om Soften/Smooth Edges)
-teken een cirkel (24 segmenten) en het middelpunt (niet strikt nodig);
-teken één van de radialen en roteer/kopiëer deze nog eens 23 maal;
-trek het middelpunt (toppunt) omhoog (afstand doet er niet echt toe);
-bewerk eerst 23 "radialen/beschrijvenden" (van basis naar toppunt) met Soften/Smooth Edges (=erase+Ctrl);

Het resultaat is nu een kegel met superglad (smooth) oppervlak en nog één beschrijvende zichtbaar. Niets aan de hand dus.

-bewerk de laatste beschrijvende lijn naar het toppunt met Soften/Smooth Edges.

Nu is ineens het oppervlak nogal hoekig.

Hoe is dit te verklaren? En eventueel te voorkomen?
Met andere woorden: "hoe houd ik het oppervlak volkomen glad?"

Wo3Dan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 10 jun 2007, 10:26 
Offline

Geregistreerd: 18 mei 2007, 6:14
Berichten: 6
Woonplaats: Beveren-Waas
Hoi, Wo3Dan

Om een minder hoekig oppervlak te krijgen, verhoog je het aantal segmenten van je circel.
Standaard staat het op 24 segementen.

mvg, Jan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 10 jun 2007, 12:42 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
Jan Vdb schreef:
Hoi, Wo3Dan

Om een minder hoekig oppervlak te krijgen, verhoog je het aantal segmenten van je circel.
Standaard staat het op 24 segementen.

mvg, Jan

Hoi Jan,
Bedankt voor je antwoord maar dit is niet wat ik bedoel.
Probeer het maar eens zoals ik beschreef. Als ervaren SU-er heb je daar misschien helemaal geen zin in maar het gaat echt om een duidelijke omslag bij de laatste lijn.
Meer segmenten kan voor zoveer ik me herinner tot 50, anders met twee bogen (halve cirkels) tot honderd of met nog meer bogen. Dat maakt een bestand onnodig groot.
Dus vanwaar die omslag van glad naar hoekig bij die laatste beschrijvende die je "glad strijkt", of dit nu de 24ste of de 50ste is?
Lastig hè

vr.gr.
Wo3Dan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 10 jun 2007, 13:14 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
Het is inderdaad een raar verschijnsel als je het zo tekend... wat je kan doen is het laatste lijntje enkel selecteren en dan rechtermuisknop / soften. Nu blijft de hele kegel super glad, enkel t.p.v. het laatste lijntje niet.

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 10 jun 2007, 17:05 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
Respect schreef:
Het is inderdaad een raar verschijnsel als je het zo tekend... wat je kan doen is het laatste lijntje enkel selecteren en dan rechtermuisknop / soften. Nu blijft de hele kegel super glad, enkel t.p.v. het laatste lijntje niet.

Hallo Respect,

Klopt, maar ik wil dus die ene lijn waar jij het over hebt ook glad strijken.
Ook als je op een andere manier een kegel maakt lukt het volgens mij niet, zoals met gebruik van de "Follow Me" tool (driehoek volgt cirkel)
Het hele verschijnsel is gewoon onlogisch.

vr.gr.
Wo3Dan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 10 jun 2007, 17:08 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
Ik heb het ook op verschillende manieren geprobeerd, 2 halve gladde tegen elkaar, maar dan bij die laatste lijn wordt hij weer hoekig.

Als je de kegel iets schuin tekend lukt het wel, dus niet exentrisch. Maar als je hem daarna weer recht duwt ontstaat weer hetzelfde probleem...

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 10 jun 2007, 20:02 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
Respect schreef:
Als je de kegel iets schuin tekend lukt het wel, dus niet exentrisch. Maar als je hem daarna weer recht duwt ontstaat weer hetzelfde probleem...

Dat wist ik nog niet. Het blijft raar, een verplaatsing van 0,5 tot 1,5% minimaal als oplossing voor een glad oppervlak. Het heeft misschien te maken met het nodige verschil in hoeken tussen de zijvlakken. Een te grote regelmaat is hier mogelijk het probleem voor SU !?!?!
Maar het kan in bepaalde gevallen toch handig zijn.
Bedankt voor de tip.
Ik denk dat ik deze vraag t.z.t. ook op (een van de) andere forum(s) plaats.

vr.gr.
Wo3Dan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO