Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
  Afdrukweergave

seth lenght
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 24 maart 2007, 12:01 

als ik een lijn wil tekenen op een bepaalde afstand van een andere lijn bv 8 cm , heb ik altijd het probleem dat een andere lijn verspringt. en dan moet ik iedere keer ' undo seth lenght 'doen .......... en tegen dat ik dan de juiste afstand krijg , ....... ik erger me er dood aan ! wat doe ik niet juist of hoe kan je dit oplossen ??

gr.Roos

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 24 maart 2007, 12:32 

Citaat:
als ik een lijn wil tekenen op een bepaalde afstand van een andere lijn bv 8 cm , heb ik altijd het probleem dat een andere lijn verspringt. en dan moet ik iedere keer ' undo seth lenght 'doen .......... en tegen dat ik dan de juiste afstand krijg , ....... ik erger me er dood aan ! wat doe ik niet juist of hoe kan je dit oplossen ??

Je gaat naar "Model Info" en dan klik je op "Units" en dan haal je het vinkje weg bij "Enable length snapping". Je kunt ook zorgen dat de units zo klein mogelijk zijn. Dus in centimeters of millimeters werken en bij "precision" veel cijfers achter de komma. Probeer maar eens. Succes!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 24 maart 2007, 15:08 

merci, ik zal het direct gaan uitproberen, toch handig zo'n forum !

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 24 maart 2007, 20:47 

Leks schreef:
Citaat:

Je gaat naar "Model Info" en dan klik je op "Units" en dan haal je het vinkje weg bij "Enable length snapping". Je kunt ook zorgen dat de units zo klein mogelijk zijn. Dus in centimeters of millimeters werken en bij "precision" veel cijfers achter de komma. Probeer maar eens. Succes!

Ook van mij bedankt want ik had dat irritatie ook.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 24 maart 2007, 22:33 

werkt perfect !!! nogmaals thanks !!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 13 apr 2007, 18:11 

Ik ben begonnen met een nieuw grondplan , nu heb ik dit weer voor !!
ik heb dus bij model info - units alles op millemeters gezet met 3 nullen na de komma en het vinkje weg gedaan bij length snapping.
En toch blijft hij het doen !!! GGrrrrrrrr :x

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 13 apr 2007, 22:52 

roos,

Waarom heb je Precision op 0,000mm staan voor je grondplan? Is dat een plan voor een horloge? Je programma wordt er niet nauwkeuriger door voor je plattegrond.

Zelf heb ik bijna altijd de volgende instelling bij alles wat ik modelleer:
Format: decimal in mm (inches hebben toch geen toekomst)
Precision: 0 (soms 0mm)
[V] Enable length snapping: 1 (en dus soms 1mm)
[ ] Display units format (en dus soms [V])

Deze instellingen leveren me geen problemen op. Soms controleer ik e.e.a. door de precisie van de getekende maten met b.v. 0,0000 weer te geven.
Dan snel weer terug.

Angle Units Precision staat meestal op 0,0 / [V] Enable angle snapping: 15,0

Je zou misschien eens goed moeten doornemen welke mogelijkheden er zijn met "Inference" d.w.z. tekenen met gebruikmaking van de onderdelen die al in je model staan, (->parallel , loodrecht , constrained on line of plane enz.enz.)
Heb je de instructor al eens gebruikt uit het Window menu: als die aanstaat selecteer je een tool, je krijgt een korte instructie over het gebruik ervan. Een stap verder: er zijn veel tutorials (demo's) ook over inference-gebruik te vinden op het web. Het zit hem echt niet in disable length snapping.

Geef anders een specifiek voorbeeld van je probleem door via 3D Warehouse.

vr.gr.
Wo3Dan

roos schreef:
Ik ben begonnen met een nieuw grondplan , nu heb ik dit weer voor !!
ik heb dus bij model info - units alles op millemeters gezet met 3 nullen na de komma en het vinkje weg gedaan bij length snapping.
En toch blijft hij het doen !!! GGrrrrrrrr :x
[b]

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 14 apr 2007, 2:13 
SketchUp's limiet ligt op 1/3 van een mm. Je kan niet kleiner gaan want dan ontstaan er geometrische fouten (Invalid Geometry).

De reden waarom hij lijkt te snappen is omdat SketchUp eenvoudigweg geen kleinere dimensies aan kan. Als je toch kleiner wilt zul je het model moeten schalen met een factor 10 of hoger, vervolgens verder te tekenen en wanneer je klaar bent alles weer terug te schalen. Ik heb dit pas geleden nog gedaan toen ik een USB plug 1:1 heb gemodelleerd. Daarin zitten onderdelen van .25 mm en dan gaat SketchUp moeilijk doen. Zelfs bij de omweg met het schalen ontstonden er problemen toen ik weer terug schaalde naar factor 1 (originele formaat). Met problemen bedoel ik dan gaten in de vlakken die ontstaan wanneer je Fix Problems aanklikt als je klaar bent met modelleren (altijd doen want dit voorkomt problemen in andere 3D software programma's).

SketchUp is van oorsprong ontwikkeld voor Architecten en niet voor de technische branche. Ik heb deze vraag in 2005 voorgelegd aan de programmeurs van SketchUp en zij vertelden mij dat dit niet verandert kan worden omdat dit vanaf versie 1 nou eenmaal zo bepaald is.

Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 14 apr 2007, 13:33 

Beste SU-medegebruikers,

Er worden hier volgens mij wat dingen door elkaar gehaald.
SU is een geweldig stuk gereedschap voor een bepaald doel. Mogelijk voor architectuur, inderdaad niet zozeer voor micro-werk. “Snappen” op 1mm is voor veruit de meeste mensen, ook in de architectuur al zeer nauwkeurig. Het gaat hierbij om het automatisch aansluiten op een ander eindpunt, lijn of anderszins, Het gebiedje dat je 2D of hier dus 3D (ruimtelijk) afbakent voor makkelijk tekenwerk.
De precisie van het programma gaat veel verder dan 1/3mm. Via in- en uitvoer tot 6 cijfers achter de komma.
Rekentechnisch gaat SU waarschijnlijk veel verder maar dat kan je niet zien via maatlijnen.
Zonder goed “snappen” zou je niet eens naar behoren kunnen tekenen. (ik zie overigens niet veel verschil in SU als ik “snappen” uitzet. Het lijkt wel of dat niet gebeurt zoals bij andere
programma’s?!?!?!)

Ik heb een simpel modelletje in 3DW geplaatst om e.e.a. aan te tonen.
Dus bij handmatige invoer tot 6 cijfers achter de komma in mm. “Snappen” in een gebied van 1mm levert dan een nauwkeurigheid op die (zichtbaar) meegaat tot 6 cijfers achter de komma.

Om e.e.a. te zien zet je Units op: decimal in mm en precision op 0,000000(mm). Zie:

http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 84eb65fffd

Kleine modellen kun je inderdaad beter in het groot maken (ook al voor een prettig gebruik van “Zoom” en “Orbit”). Daarna “terug-“schalen tot ware grootte.

Succes met SU!

vr.gr.
Wo3Dan

p.s. de lijnstukken op de 3 assen heb ik naar mijn keuze in lengte getekend. De overige zijn met de instelling op 1mm "snap-"lengte gewoon getekend.
Reken maar na met je calculator!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 14 apr 2007, 13:43 
Ik heb even een testje gedaan in SketchUp 6 en ik kan inderdaad tot 0.09 mm komen. Veel lager dus dan mijn bewering eerder. Excuses.
Echter, ik geloof van ganze dat SketchUp nog lager kan maar je kan het alleen niet meer tekenen. De punten zijn niet meer selecteerbaar en bovendien kun je niet inzoomen op die lengte. Dan is omhoog schalen de enige oplossing ja.
Eerlijk gezegd heb ik deze drempel in versie 6 niet eerder getest maar zover ik weet was de drempel in versie 4 en 5 0.3 mm.

Dit alles neemt niet weg dat er sneller fouten ontstaan in het model op deze schaal. Enfin, dit was de vraag niet maar ik wilde het toch even onder de aandacht brengen.

Het voorbeeld op de 3D warehut begrijp ik echter niet. Wat wil je daar mee uit beelden?

Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 14 apr 2007, 15:41 

Coen, SU-gebruikers,

De precisie voor je tekenwerk blijft 6 cijfers achter de komma in mm, voor zover zichtbaar.
Rekentechnisch nog nauwkeuriger. Maar “Snappen” is 100% anders kan je 2D of 3D programma niet verder. Ingevoerde punten moeten nu eenmaal samenvallen. Of je moet ze bewust geforceerd niet willen laten samenvallen (numerieke invoer). Met die 0,09mm die je aangeeft baken je zo’n minuscuul ruimtelijk gebied af, daar is als mens toch al niet mee te werken. Je gaat dan toe naar “niet snappen”. Hoe luier de tekenaar, des te groter het afgebakende gebied dat hij/zij kiest met het risico dat je pointer constant van het ene punt naar het andere hopt tijdens het tekenen. Sommige programma’s kennen een negatieve snaplengte met als doel dat die variabel is, afhankelijk van hoever je op dat moment ingezoomd bent.

Ik heb het model iets uitgebreid met een kopie waarvan ik punt C slechts 1mm heb verplaatst. De maten (mitst juist geplaatst) geven aan dat alles tot op 6 cijfers achter de komma correct verandert. Ik verwacht ook niet anders van zo’n programma.
Sketchup komt hierin tekort met geplaatste maten. Het was beter als aangegeven ware lengten met een heroriëntatie van de bewuste lijn meedraaide. Nu moet je die maatlijn (voor ware lengte) opnieuw plaatsen. Maar hij klopt wel. Zie:

http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 84eb65fffd

Als uitzetten van “snappen” werkelijk zou werken, dan kon je gewoon niet meer tekenen. Zo ook met het als maar kleiner willen maken van je "snap-"lengte!

vr.gr.
Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 14 apr 2007, 17:07 

ik had die nullen na de komma ingegeven omdat leks dit voorgesteld had om mijn probleem op te lossen

leks schreef 23 maart : Je gaat naar "Model Info" en dan klik je op "Units" en dan haal je het vinkje weg bij "Enable length snapping". Je kunt ook zorgen dat de units zo klein mogelijk zijn. Dus in centimeters of millimeters werken en bij "precision" veel cijfers achter de komma. Probeer maar eens. Succes!

intussen weet ik wel door wat het komt. als ik een lijn tekende begon ik met een beginpunt in te geven ( gewoon klikken ) toen klikte ik ongeveer waar het eindpunt van de lijn moest komen , toen pas gaf ik de correcte waarde in. zodat mijn lijn de juiste lengte kreeg ( meestal dus ).op dit moment verspringt er dus meestal een ander lijn.

Intussen heb ik ingezien wat ik eigenlijk vekeerd deed. Nu start ik met een beginpunt ( klikken) de richting aanwijzen van de lijn ( zonder te klikken) en de correcte lengte ingeven + enter. Als ik het zo doe verspringen er geen lijnen meer.

maar intussen weten we hoe precies we kunnen werken hé! :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 14 apr 2007, 17:48 

Citaat:
ik had die nullen na de komma ingegeven omdat leks dit voorgesteld had om mijn probleem op te lossen

Roos,

Mijn opmerking was bedoeld, dat jij wat met "units" zou "spelen", om er achter te komen wat jij precies verkeerd deed. Het leuke van dit forum is dat we er met z'n allen wel uitkomen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 14 apr 2007, 18:45 

Roos,

Het kan zoals je het nu doet. Wat je eerst deed, tweede punt klikken en dan pas de juiste lengte ingeven gaat ook prima.
Probeer dit maar eens:
a) klik voor eerste punt;
b) geef de lijnrichting aan en klik voor het tweede vrij liggend punt;
c) sleep nu zogenaamd voor de volgende lijn naar een andere derde locatie;

d) zolang je verder niets doet kun je je bedenken en terugkeren naar je tweede klikpunt. Er staat bij dit tweede punt dan in het scherm: “Endpoint” en in de VCB komt dan weer 0(mm) te staan. Op dit moment kun je alsnog de exacte lengte opgeven. (inderdaad hele mm is goed genoeg maar (veel) nauwkeuriger mag dus ook).

Het grappige van SU is het volgende: (meerdere varianten)
A) was het tweede klikpunt geen vrij punt maar het eerste wel en je voert direkt na klikpunt 2 een waarde in dan verlengt SU je lijn achterwaarts (bij punt 1) tot die exacte lengte;
B) was ook je eerste klikpunt al een punt van je model en na klikpunt 2 voer je een waarde in dan duwt SU dit punt 2 tot die exacte lengte voorwaarts met meenemen van alles dat aan klikpunt 2 vast zit. Dat is waarschijnlijk wat jij hebt ervaren met het verspringen van lijnen.

In het kort bij waardeinvoer na 2e klik:
1 vrij en 2 vrij => voorwaarts verlengen (tot exact ingevoerde waarde)
1 vast en 2 vrij => voorwaarts verlengen ( ,, )
1 vrij en 2 vast => achterwaarts verlengen ( ,, )
1 vast en 2 vast => voorwaarts verlengen ( ,, ) met meenemen van vastzittende constructie. (waarschijnlijk jouw beschreven geval)

(hopelijk geen spoken meer in je programma)

succes en vr.gr.
Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 14 apr 2007, 19:58 
Jeemig de peemig, dit gaat mij iets te ver hoor. Wo3Dan.., wellicht kunnen we hier een kee rin persona over praten.
Wat is je echte naam eigenlijk? Wo3dan, is dat Chinees voor Woedan? (serieuze vraag)

Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]