Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
  Afdrukweergave

Rupsbanden
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 04 jul 2007, 11:50 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 04 jul 2007, 9:53
Berichten: 44
Woonplaats: Nijmegen
Het volgende:

Ik ben al geruime tijd op zoek naar een manier om met SketchUp rupsbanden (van bv. een tank) te maken. Heeft iemand hier wellicht wat tips? Of de manier om ze te maken?

Alvast bedankt!

_________________
3D Warehouse collectie: http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 1882414155

1e [VO] Computerkast


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 04 jul 2007, 12:45 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
Dit zou ik in combinatie met autocad doen, las dat je hiermee overweg kon.

Dus een groep maken van 1 rups/band hoe noem je zo'n ding, en deze in SU uitwerken. Dan moet je in 1x een goed resultaat krijgen...

is het duidelijk? :P

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 04 jul 2007, 13:25 
Offline

Geregistreerd: 23 apr 2007, 17:01
Berichten: 121
Dit is iets waar ik ook al een tijdje in geinteresseerd ben maar me er nog nooit in heb verdiept. Het maken van een enkele schakel (zo noem ik ze maar even) in sketchup is niet zo'n probleem. Wat mij het meest moeilijke lijkt is de ordening van deze schakels rondom een wiel. Zeker als deze wielen ook nog eens verschillende maten hebben waardoor de rupsband over nog meer verschillende rondingen moet lopen. Misschien wel leuk om me er binnenkort toch eens in te verdiepen...

Ter correctie op Respect zou ik van één enkele schakeling geen groep maar een component maken. Dit zorgt ervoor dat de bestandsgrootte van je model een stuk kleiner blijft. Daarnaast hoef je maar één schakeling te bewerken om ze allemaal te wijzigen in je model.

J-m@n


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 04 jul 2007, 13:58 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 04 jul 2007, 9:53
Berichten: 44
Woonplaats: Nijmegen
Zelf een schakel maken is geen probleem. Het probleem is, wat J-m@n al aangeeft, het 'ordenen' van de schakels om de wielen. Eigenlijk zou er een ruby script moeten zijn, wat er voor zorgt dat het aantal schakels wat nodig is berekend wordt aan de hand van het aantal wielen (met desnoods de radius of diameter).

_________________
3D Warehouse collectie: http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 1882414155

1e [VO] Computerkast


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 04 jul 2007, 16:36 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
Matsuo schreef:
Zelf een schakel maken is geen probleem. Het probleem is, wat J-m@n al aangeeft, het 'ordenen' van de schakels om de wielen. Eigenlijk zou er een ruby script moeten zijn, wat er voor zorgt dat het aantal schakels wat nodig is berekend wordt aan de hand van het aantal wielen (met desnoods de radius of diameter).


Dit zou in autocad geen probleem moeten zijn. (zal dit binnenkort eens tekenen.)

(p.s. een groep aangemaakt in autocad wordt een component in SU ;))

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 07 jul 2007, 22:35 
Offline

Geregistreerd: 23 apr 2007, 17:01
Berichten: 121
Hier een eerste probeersel voor een rupsband. Het lijkt aardig te kloppen maar is het nog niet helemaal. De onderste horizontale band en de twee schuine stukken om de wielen kloppen allemaal perfect. Alleen de bovenste horizontale band klopt hierbij niet meer wat betreft de hart-op-hart afstand van de schakels, al is de afwijking minimaal.

Afbeelding

Dit model is opgebouwd uit componenten van een enkele schakel met daarin een aantal lijnen die de onderlinge afstand bepalen. De hoek tussen de schuine lijnen is hierbij 15 graden (gebaseerd op een cirkel met 24 hoeken verdeeld over 360 graden). Op deze manier kun je prima rondom de wielen een band leggen maar is het probleem om de onderste en bovenste horizontale band op elkaar af te stemmen zodat ook deze perfect overeenkomen.

Afbeelding

Het lijkt me eigenlijk meer een wiskundig probleem om de juiste verhoudingen te vinden. Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen om dit te prefectioneren?

J-m@n


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 07 jul 2007, 23:08 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
J-m@n schreef:
Hier een eerste probeersel voor een rupsband. Het lijkt aardig te kloppen maar is het nog niet helemaal. De onderste horizontale band en de twee schuine stukken om de wielen kloppen allemaal perfect. Alleen de bovenste horizontale band klopt hierbij niet meer wat betreft de hart-op-hart afstand van de schakels, al is de afwijking minimaal.

Afbeelding

Dit model is opgebouwd uit componenten van een enkele schakel met daarin een aantal lijnen die de onderlinge afstand bepalen. De hoek tussen de schuine lijnen is hierbij 15 graden (gebaseerd op een cirkel met 24 hoeken verdeeld over 360 graden). Op deze manier kun je prima rondom de wielen een band leggen maar is het probleem om de onderste en bovenste horizontale band op elkaar af te stemmen zodat ook deze perfect overeenkomen.

Afbeelding

Het lijkt me eigenlijk meer een wiskundig probleem om de juiste verhoudingen te vinden. Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen om dit te prefectioneren?

J-m@n


J-m@n,

Kun je een link naar je W.I.P.-model geven b.v. via 3DW, ik krijg zoals gewoonlijk weer eens niets dan tekst op het scherm. (Heb je url's maar in een ander scherm geplakt om e.e.a. toch te zien. Ziet er goed uit.)
Het lijkt me wel wat om dit probleem eens beter te bekijken. Is eens wat anders dan huisjes.

Wo3Dan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 07 jul 2007, 23:14 
Offline

Geregistreerd: 23 apr 2007, 17:01
Berichten: 121
Hallo Wo3dan,

ik had eigenlijk al een beetje op een reactie van jou gehoopt. Dit leek me een typisch wiskundig probleem voor jou... Hier een link naar mijn test model.

http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 3c4bf64968


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 08 jul 2007, 1:32 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
J-m@n schreef:
Hallo Wo3dan,

ik had eigenlijk al een beetje op een reactie van jou gehoopt. Dit leek me een typisch wiskundig probleem voor jou... Hier een link naar mijn test model.

http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 3c4bf64968

J-m@n,

ik heb 'niets' met wiskunde. Je schakels boven wijken in h.o.h.-afstand (steek) ongeveer 1,29 promille af van de steek onder (en van de rest)
(absoluut: 79,091744-78,991499 = 0,100246mm)
Daar zou ik niet van wakker liggen, denk aan het zand waar je door rijdt! Maar nu je er toch naar vraagt:
-boven heb je (1/2+56+1/2)=57 schakels, horizontaal tussen de aspunten gerekend
-de asafstand is nu: 4508,129170mm
-de afstand hoort te zijn: 57x78,991499=4502,515443mm
-(4508,129170-4502,515443)=5,613727mm
- en 5,613727/56=0,100245mm (klopt dus nog steeds)

Je kunt, als je dat echt wilt, (wie ben ik?) deze afwijking terugbrengen tot nihil door één of liefst beide assen naar elkaar te brengen over een afstand van de aangegeven afwijking.
Hopelijk zie je de oplossing al.
-deel de totale afwijking door twee: =2,8068635mm
-roteer beide bovenassen (afzonderlijk) naar elkaar toe om dit verschil te overbruggen
-als rotatiepunt gebruik je in beide afzonderlijke gevallen het schakelcontactpunt daar waar het de schuine stuk overgaat in de ronding.
-dit kan door tryal and error, (steeds even meten tussen de assen of ze al op 4502,515443mm liggen dus op (1/2+56+1/2)x de steek)
-berekenen kan eventueel ook maar is lastiger.


Nog een paar algemene praktische opmerkingen:
-Je hebt misschien nog een span-inrichting nodig in de track
-het aantal schakels is redelijk goed gekozen 3x47 (priemgetal) in verband met slijtage
-dit houdt in dat het het aantal tanden van het aandrijfwiel liefst niet deelbaar is door 3 en 47. (best lastig nog, zo'n track)

succes
Wo3Dan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 jul 2007, 0:41 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
Wo3Dan schreef:
J-m@n,

.................
..........
....
-als rotatiepunt gebruik je in beide afzonderlijke gevallen het schakelcontactpunt daar waar het de schuine stuk overgaat in de ronding.
..............
.........
..................(best lastig nog, zo'n track)

succes
Wo3Dan

J-m@n,

Ik heb nog even naar het detail gekeken maar voor het rotatiepunt moet je nog een schakel lager zitten. Het scharnier tussen de 'op één na laatste' en laatste
schakel van het schuine deel.
Dan volgt de rupsband netjes het wiel van 24 segmenten.


SUk6,
Wo3Dan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 12 jul 2007, 22:27 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
J-m@n schreef:
Hallo Wo3dan,

ik had eigenlijk al een beetje op een reactie van jou gehoopt. Dit leek me een typisch wiskundig probleem voor jou... Hier een link naar mijn test model.

http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 3c4bf64968

Hallo J-m@n,
Hoest mette bándjes afgeloape????
Is het nog gelukt of rolt er vandaag of morgen ineens een volledige LEOPARD_tank ons scherm binnen?
Ben toch benieuwd wat je ervan (ge-)maakt (hebt).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 13 jul 2007, 19:27 
Offline

Geregistreerd: 23 apr 2007, 17:01
Berichten: 121
Hallo Wo3dan,

misschien een beetje telerustellend maar ik heb het verkijgen van een prefecte rupsband een beetje opgegeven. Voor mij begon de lol van het modelleren ervan er een beetje af te gaan. Toch kon ik het niet laten iets met die rupsbanden te doen en heb ik besloten een rupsbandversie van mijn graafmachine model te maken. Hierbij vervang ik het onderstel met wielen vanaf het draaipunt door een onderstel met rupsbanden. Deze is nog niet helemaal klaar maar ik verwacht van het weekend nog wel een gaatje te vinden om deze af te maken. Zo gauw die klaar is zet ik 'm op de warehouse en mijn site (en hier een linkje als ik er aan denk). Ik ben trouwens ook benieuwd of de topic starter (matsuo) nog wat aan de reacties heeft gehad.

J-m@n


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 14 jul 2007, 17:48 
Offline

Geregistreerd: 23 apr 2007, 17:01
Berichten: 121
Zo....toch nog even een gaatje gevonden om het onderstel af te maken.

Afbeelding

De liefhebber kan het model hier van de warehouse plukken of van mijn website: http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 5fac732569


Laatst bijgewerkt door J-m@n op 16 jul 2007, 16:28, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 15 jul 2007, 20:22 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 04 jul 2007, 9:53
Berichten: 44
Woonplaats: Nijmegen
Wow :shock:

Wat een toewijding! Goed gedaan :D

Thx!

_________________
3D Warehouse collectie: http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 1882414155

1e [VO] Computerkast


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 16 jul 2007, 11:33 
Offline

Geregistreerd: 23 apr 2007, 17:01
Berichten: 121
Dank je Matsuo, maareh....jij bent begonnen met de rupsbanden. Nu wil ik natuurlijk van jou ook nog een mooi model met rupsbanden zien.... :wink:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO