J-m@n schreef:
Hallo Wo3dan,
ik had eigenlijk al een beetje op een reactie van jou gehoopt. Dit leek me een typisch wiskundig probleem voor jou... Hier een link naar mijn test model.
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 3c4bf64968
J-m@n,
ik heb 'niets' met wiskunde. Je schakels boven wijken in h.o.h.-afstand (steek) ongeveer 1,29 promille af van de steek onder (en van de rest)
(absoluut:
79,091744-
78,991499 =
0,100246mm)
Daar zou ik niet van wakker liggen, denk aan het zand waar je door rijdt! Maar nu je er toch naar vraagt:
-boven heb je (1/2+56+1/2)=57 schakels, horizontaal tussen de aspunten gerekend
-de asafstand is nu:
4508,129170mm
-de afstand hoort te zijn: 57x78,991499=
4502,515443mm
-(
4508,129170-
4502,515443)=
5,613727mm
- en
5,613727/56=
0,100245mm (klopt dus nog steeds)
Je kunt, als je dat echt wilt, (wie ben ik?) deze afwijking terugbrengen tot nihil door één of liefst beide assen naar elkaar te brengen over een afstand van de aangegeven afwijking.
Hopelijk zie je de oplossing al.
-deel de totale afwijking door twee: =
2,8068635mm
-roteer beide bovenassen (afzonderlijk) naar elkaar toe om dit verschil te overbruggen
-als rotatiepunt gebruik je in beide afzonderlijke gevallen het schakelcontactpunt daar waar het de schuine stuk overgaat in de ronding.
-dit kan door tryal and error, (steeds even meten tussen de assen of ze al op
4502,515443mm liggen dus op
(1/2+56+1/2)x de steek)
-berekenen kan eventueel ook maar is lastiger.
Nog een paar algemene praktische opmerkingen:
-Je hebt misschien nog een span-inrichting nodig in de track
-het aantal schakels is redelijk goed gekozen 3x47 (priemgetal) in verband met slijtage
-dit houdt in dat het het aantal tanden van het aandrijfwiel liefst niet deelbaar is door 3 en 47. (best lastig nog, zo'n track)
succes
Wo3Dan