na mijn weten heeft sketchup zelf niet zo heel veel geheugen nodig. ik heb zelf een oude laptop met een niet zo hele snelle processor en daar draait sketchup nog perfect op.
maar het is natuurlijk wel zo, hoe meer geheugen hoe soepeler sketchup draait.
dus minder haperingen enzo. een goeie videokaart is ook wel handig, voor sketchup hoeft hij niet zo krachtig te zijn, maar is toch wel fijn als je mooie strakke lijnen hebt, tekent altijd toch wat prettiger.
maar volgensmij zit dat bij de imac wel goed

als je ook van plan bent om te gaan renderen op je imac, zou ik zeker wat meer werkgeheugen erin doen.
bij het renderen moet hij bepaalde dingen berekenen, zoals schaduw en reflectie etc. hiervoor heb je werkgeheugen nodig, en hoe meer geheugen hoe sneller hij zal renderen.
maar ik zal zeker even goed over na denken wat je ermee gaat doen. is het puur hobby? of is het voor werk.. imac's zijn aardig prijsig, ik weet ook niet wat voor budget je hebt. maar als je alleen sketchup wilt gebruiken zou ik gewoon een normale processor doen met een leuk werkgeheugen erin.
dit is mijn mening. ik weet niet hoe andere er over denken. maar zo zou ik het doen

als je veel geld uit te besteden heb kan je natuurlijk het snelste van het snelste doen, maar sketchup heeft het niet echt nodig

..