Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
  Afdrukweergave

Probleem met gum
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 22 jan 2010, 17:05 

Ik heb al een tijdje een probleempje in Sketchup en hoop dat misschien iemand mij hier daarmee kan helpen.

Wanneer ik een lijn wil verwijderen met de gum, worden er ook lijnen (die samenvallen met het punt waarop wordt geklikt) die niet te zien zijn in het model, bijvoorbeeld doordat ze achter een wand liggen, verwijdert. Heeft iemand misschien een idee waardoor dit komt en of ik hier iets aan kan doen?

Alvast bedankt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Probleem met gum
BerichtGeplaatst: 22 jan 2010, 17:48 
Site Admin

Welkom.

Het gummetje in SketchUp is niet bedoeld om punten te verwijderen. Je kunt er alleen gehele lijnen, objecten of groups/components mee verwijderen. Als je toch op een eindpunt van een lijn klikt, zal SU alle lijnen die in dat punt samenkomen verwijderen. Oplossing: klik een stukje van de eindpunten af, op de lijn die je wilt verwijderen. Om zeker te zijn dat je de goede lijn verwijdert kan je hem ook selecteren (door erop te klikken met Select), je ziet dan precies wat je gaat verwijderen, en vervolgens Rechtermuisknop > Erase.

Hierbij komt ook nog het geval waarin een lijn aan een enkelwandig vlak zit. Als je met je gummetje over het vlak gaat (aan de kant waar de lijn niet zit), zal SU hem hoogst waarschijnlijk toch verwijderen. Dat komt omdat het eindpunt van de lijn samenvalt met het vlak en dus aan beide kanten zichtbaar is (al zie je dat met het blote oog vaak niet).

Groetjes,
Gijs

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]