Anne,
Aanvullend op het voorgaande nog even dit:
De aanzichten Top, Front, Right, Back en Left werken zowel in mode Perspective als Parallel Projection. Voor juiste bovenaanzicht(en) zul je dus ook de setting op Parallel Projection moeten zetten (zie Camera menu)
Nu een stap verder. Maak meerdere scenes (tabbladen) aan met daarin de juiste opslag van je plattegrond. Dit is het belangrijkste! en werkt voor jouw doel uiteindelijk veel effectiever.
Dat gaat als volgt:
1) - via View menu eerst Scene Tabs aanvinken
2) - via View menu > Animation > Add Scene aanklikken (eventueel meerdere voor Scene 1 2 3 4 enz.)
3) - klik nu in de Vieuws toolbar op Top en positioneer je model in volledig overzicht met Pan (handje) en in- of uitzoomen netjes op het scherm. (vermijd orbit). Sla deze op in Scene 1.
4) - verander de naam van Scene 1 bijvoorbeeld in "overzicht met R= horizontaal" (dit gaat via de Scene manager: dwz rechtsklikken op de Scene tab.)
5) - herhaal de stappen 3 en 4 voor het opslaan van bijvoorbeeld delen of details waaraan je veel werkt. (bij 3 dus iets meer pannen en inzoomen)
6) - Je kunt je model (=tekening) eventueel ook 90 graden gedraaid (of onder een andere hoek) in een volgende Scene opslaan en de tekst veranderen in "overzicht met Gr=horizontaal"
7) - na punt 6 kun je dan weer meerdere details of delen in deze gedraaide stand opslaan in volgende Scenes.
. (voor deze Scenes moet je echter altijd die van 6 als uitgangs-Scene gebruiken om vervolgens de ingezoomde versie op te slaan in een detail-Scene)
Als je dat gedaan hebt kun je naar hartelust hoppen van het ene naar het andere tabblad. En je tekent alsof het allemaal 2D is (niet orbitten!).
Wo3Dan
p.s. Als punt 6 niet lukt stuur ik wel wat via 3DW als die weer open is!
Anne schreef:
Ik ben nog maar kort met sketchUp bezig. Ik wil proberen mijn huis daarin te modelleren. Daarvoor zou ik het liefst beginnen met het tekenen van de plattegrond in een plat vlak. Daarna zou ik dan de derde dimensie erbij willen betekken.
Ik vind het vaak lastig dat als ik mijn plattegrond in wording wil verdraaien dat dan de hele tekening kantelt. ook voor een goed zicht op verhoudingen is het niet handig.
Kan je de derde dimensie tijdelijk uitschakelen of fixeren? Doe ik mischien iets verkeerd? Of zijn er andere suggesties hiervoor?
Vast mijn dank.