j0rdyyy schreef:
Hoi allemaal,
Ik heb een nogal ingewikkeld model, waarbij ik veel werk met cirkels.
Met devide kan ik deze PRECIES in stukken hakken. Maar als de cirkel al bestaat uit stukjes kan ik deze methode niet toepassen.
Dit is mijn probleem (stel het voor als een cirkel)

Is er een manier om deze stukjes weer 1 geheel te maken zodat ik weer dan deviden?
Jordy
jördyyy,
Je bent helaas nogal onduidelijk in je vraagstelling.
Zoals ik het begrijp gaat het om een opgedeelde boog in a stukjes maar die je in b stukjes wil herverdelen.
Maar je tekent drie lijnstukjes die in elkaars verlengde liggen.
Ik begin met dit getekende rechte voorbeeld.
De 'Weld' ruby last de stukjes maar het wordt nu een rechte curve bestaande uit drie segmenten. Dit geeft alleen
selectie-voordeel maar is voor de 'Divide' opdracht onbruikbaar. Die optie wordt niet eens getoond.
In elkaars verlengde liggende lijntjes kun je het best vervangen door een nieuwe lijn. (oplossing v. Gijs)
Of teken vanuit elk gezamelijk endpoint een lijn die je daarna direkt weer wist. Dit endpoint verdwijnt daarmee geheel.
Je houdt uiteindelijk maar één lang lijnstuk over waarop 'Divide' is toe te passen.
Bij arc-achtige vormen hangt het af van de eigenschap van de vorm.
Op (afgehakte) polygons en arcs kun je direkt de 'Divide' opdracht toepassen.
b.v. afgehakte arc bestaat uit 11 gelijke segmenten + één kort segment. Selecteer de arc en selecteer de optie 'Divide'.
Voer nu met slepen van de cursor of numeriek de herverdeling uit in 12 (of 13 of wat je wilt) gelijke stukken.
Daarmee is wel je nieuwe arc uiteen gevallen. 'Selecteer de 'Arc' tool en teken een nieuwe arc bovenop deze segmenten.
Ze worden daarmee als het ware weer gelijmd tot één arc met gelijke segmenten.
(Soms moet je het overtekenen in 2 of 3 stappen uitvoeren maar het werkt perfect).
Wo3Dan