Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
  Afdrukweergave

Propellerblad tekenen.
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 13 jan 2009, 15:50 

Hallo Iedereen,

Ik ben nog maar een SU beginneling, maar met al die tutorials die je kan vinden lukt het al aardig.

Nu zou ik een propellerblad van een windturbine willen tekenen, maar dat wil niet lukken. Kan iemand mij hier een paar tips geven hoe ik dat het beste aanpak. Zou het lukken door de verschillende doorsnedes te tekenen op een bepaalde afstand van elkaar en dan via Sandbox en From Contours een volume te maken?

Wat mij is opgevallen is dat je veel (en duidelijke) tutorials vind voor het tekenen van min of meer rechte vormen, maar ik heb er nog geen gevonden waar ze echt goed uitleggen hoe je bepaalde volumes in drie richtingen kan buigen.
Symetrische gebogen vormen (zoals een wijnglas is geen probleem) maar bijvoorbeeld een propellerblad (of iets dergelijks)dat in drie richtingen gebogen is vind ik niet.

Hopelijk kan iemand mij helpen. Alvast bedankt op voorhand.

Stof

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Propellerblad tekenen.
BerichtGeplaatst: 13 jan 2009, 16:33 
Moderator

Stof schreef:
Hallo Iedereen,

Ik ben nog maar een SU beginneling, maar met al die tutorials die je kan vinden lukt het al aardig.

Nu zou ik een propellerblad van een windturbine willen tekenen, maar dat wil niet lukken. Kan iemand mij hier een paar tips geven hoe ik dat het beste aanpak. Zou het lukken door de verschillende doorsnedes te tekenen op een bepaalde afstand van elkaar en dan via Sandbox en From Contours een volume te maken?

Wat mij is opgevallen is dat je veel (en duidelijke) tutorials vind voor het tekenen van min of meer rechte vormen, maar ik heb er nog geen gevonden waar ze echt goed uitleggen hoe je bepaalde volumes in drie richtingen kan buigen.
Symetrische gebogen vormen (zoals een wijnglas is geen probleem) maar bijvoorbeeld een propellerblad (of iets dergelijks)dat in drie richtingen gebogen is vind ik niet.

Hopelijk kan iemand mij helpen. Alvast bedankt op voorhand.

Stof

Hoi stof! Welkom op het forum!
Ik heb even snel wat in elkaar gezet, bedoel je dit?
Zo ja, alsjeblieft, zo nee, wat bedoel je dan?
Mocht je deze (misschien ietwat snelle) werkwijze niet helemaal begrijpen, dan wil ik je nog wel wat duidelijkere uitleg geven.

Afbeelding

Jordy

http://www.VV3D.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 13 jan 2009, 18:46 

Stof,

Hier twee links naar modellen van mij:
(1) schroef/waaier-vorm welke het principe weergeeft:
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 114d9a901b

(2) propeller met 3 bladen met wat simpele techniek die je zelf nog kan verbeteren/uitbreiden:
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 4df8620e02

Er zijn meerdere mogelijkheden.
From Contours zou je ook kunnen toepassen.

Laat wat horen over je vorderingen e/o vragen.
Succes.
Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 13 jan 2009, 18:48 

Bedankt Jordy voor de snelle reactie.
Je uitleg is heel duidelijk en ik heb weer iets bijgeleerd, maar wat betreft de propeller is het nog niet helemaal wat ik bedoelde (ik had ook beter een fotootje bijgevoegd).Hier dus.Afbeelding
Zoals je ziet is de propeller iets ingewikkelder. Jouw voorbeeld, Jordy, heeft nog enige symetrie.Maar deze propeller niet. Allereerst is er het profiel dat van rond naar een spitse punt gaat en vervolgens is het propellerblad gebogen. Ik weet niet hoe eraan beginnen.

Stof

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 14 jan 2009, 13:28 

Het is me na een beetje googelen toch gelukt. Nog niet helemaal perfect maar het resultaat valt al redelijk mee.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De vorm van de propeller is ok, alleen zijn de doorsnedes nog niet hoe ze moeten zijn. Ik ben vertrokken van een cirkel en deze met Push/Pull en Scale vervormt. Het gevolg is dat de doorsnedes symetrisch blijven (zoals op de afbeelding hieronder links). En eigenlijk zou de doorsnede moeten zijn zoals de afbeelding hieronder rechts.

Afbeelding

Het is me tot nu toe nog niet gelukt dus als er nog iemand tips heeft hiervoor, altijd welkom. ik zoek verder.
En als de windturbine volledig klaar is zal ik hem hier even posten.

Stof

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009, 12:01 

En hier een paar afbeeldingen van het resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben echter nog niet tevreden over het resultaat. het ziet er nog niet zo realistisch uit. Zijn er mensen die mij kunnen zeggen hoe ik het moet aanpakken om deze tekening realistischer te maken?

Verder heb ik nog een vraag over het verbergen van "Edges". Ik weet dat als je een "Edge" selecteert, rechtermuisklik en dan "Hide" dan is de "Edge" verborgen. Maar hoe verberg je alle "Edges" van bijvoorbeeld een groep in één keer zodner dat de "Planes" verdwijnen?

Stof

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009, 12:26 
Site Admin

Stof schreef:
En hier een paar afbeeldingen van het resultaat.

Wow :shock: ziet er nu al super uit! Nu ben ik een behoorlijke leek op het gebied van windturbines, dus ik zou niet zo goed kunnen zeggen of het helemaal klopt. Maar het ziet er voor mij in elk geval behoorlijk goed uit.

Citaat:
Zijn er mensen die mij kunnen zeggen hoe ik het moet aanpakken om deze tekening realistischer te maken?
Ik zal vanmiddag alsi k thuis ben eens proberen.

Citaat:
hoe verberg je alle "Edges" van bijvoorbeeld een groep in één keer zodner dat de "Planes" verdwijnen?

Vink View > Edge Style > Edges en Profiles uit. Je kunt nu de lijnen weer terugroepen door ze weer aan te vinken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009, 12:40 

Ziet er goed uit.

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009, 15:54 

Bedankt voor de complimenten. En de snelle antwoorden.

Gijs, wat betreft de "Edges" heb ik mij verkeerd uitgedrukt. (Alhoewel jou tip mij weer iets heeft bijgeleerd). Mijn bedoeling is om de "Edges" te verwijderen (niet te verbergen). Je krijgt dit effect door met de "Eraser" op een edge te klikken terwijl je "Shift" ingedrukt houd. De edge verdwijnt dan maar de planes blijven. Kan dit ook in één keer binnen een groep.
Ik heb hier http://sketchup.google.com/intl/nl/training/videos/gsuge.html(naar onder scrollen -->"Hiding Edges") een tutorial gevonden die hierover gaat, maar wat ik ook probeer, het lukt niet. Mijn "Planes" verdwijnen ook.

Ik zou de windturbine in Google Earth willen brengen, maar daarvoor is het bestand te groot. Door de edges te verwijderen wordt het bestand al een beetje kleiner. Dat is de bedoeling van mijn vraag.

Stof

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009, 16:03 
Site Admin

Dit kan wel:

open een groep: klik op wireframe :frame: en selecteer daarna alle lijnen welke je wilt wissen.

Klik hierna weer op :textures: en klaar.

Je kan ook je model purgen, dit kan bij View/animation/settings en dan Statistics

Stof schreef:
Bedankt voor de complimenten. En de snelle antwoorden.

Gijs, wat betreft de "Edges" heb ik mij verkeerd uitgedrukt. (Alhoewel jou tip mij weer iets heeft bijgeleerd). Mijn bedoeling is om de "Edges" te verwijderen (niet te verbergen). Je krijgt dit effect door met de "Eraser" op een edge te klikken terwijl je "Shift" ingedrukt houd. De edge verdwijnt dan maar de planes blijven. Kan dit ook in één keer binnen een groep.
Ik heb hier http://sketchup.google.com/intl/nl/training/videos/gsuge.html(naar onder scrollen -->"Hiding Edges") een tutorial gevonden die hierover gaat, maar wat ik ook probeer, het lukt niet. Mijn "Planes" verdwijnen ook.

Ik zou de windturbine in Google Earth willen brengen, maar daarvoor is het bestand te groot. Door de edges te verwijderen wordt het bestand al een beetje kleiner. Dat is de bedoeling van mijn vraag.

Stof

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009, 18:47 
Site Admin

Stof schreef:
Gijs, wat betreft de "Edges" heb ik mij verkeerd uitgedrukt.

Ah, ok. Dat was niet helemaal duidelijk. Respect heeft inmiddels al de juiste (of één van de juiste) oplossing gepost.

Citaat:
Ik zou de windturbine in Google Earth willen brengen, maar daarvoor is het bestand te groot.

Heb je wel gebruik gemaakt van components? Als je nu van zo'n turbineblad (noem je dat zo?) een component maakt, en je kopieert die vervolgens twee keer, dan krijg je hetzelfde resultaat, maar je bestand is 3 keer zo klein ;)
Hetzelfde kan je doen bij je ladder (je hoeft maar één trede een heleboel keer te kopiëren.
Ook kan je het aantal stukjes waaruit je cirkels bestaan terugbrengen (na afloop kan dat helaas niet meer, dus die stukken zou je opnieuw moeten doen). Sommige delen, zoals de buizen onder de trap) hoeven niet zo perfect rond te zijn. Hoe minder stukjes samen een cirkel/buis vormen, hoe kleiner je bestand. Je moet een afweging maken tussen het detail en de bestandsgrootte.

Succes!
Gijs

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009, 20:40 

Nog mooier? ik vind het al erg mooi.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009, 21:10 

Bedankt voor de goede tips. Ga ik zeker allemaal uit proberen.

Het model is volledig opgebouwd met componenten waar mogelijk. De rotors, trappen, tredes, hekken, zowat alles, maar het is nog altijd een bestand van 3,5 MB, dus nog te groot.
Ik zal de ronde vormen eens aanpassen zoals je zegt Respect. Misschien dat ik het zo lukt.

Stof

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009, 21:16 
Site Admin

je mag het model ook even uploaden op 3D warehouse, dan kunnen we er nog even naar kijken :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009, 21:31 
Site Admin

Stof schreef:
het is nog altijd een bestand van 3,5 MB, dus nog te groot.

Dat is niet te groot hoor. Althans, volgens de richtlijnen van Google. Ze accepteren bestanden tot 10 MB voor de Best of 3D Warehouse-layer....
Maar, indien mogelijk heeft een kleiner bestand natuurlijk wel de voorkeur.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]