Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
  Afdrukweergave

Aarde + aardas
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 25 nov 2008, 21:31 
Offline

Geregistreerd: 25 nov 2008, 21:13
Berichten: 4
heey :hoi:

dit is mijn eerste bezoekje aann het Sketchup-forum, en ik moet bekennen, ik heb wat van jullie nodig (advies/hulp)... vandaar dit topic. :engel:

Eerlijkheid is wel iets waar ik voor sta, vandaar even dit domme regeltje hierboven ;)

Mijn naam is Chris Overgaauw, ben een Leerling aan het Bertrand Russell College te Krommenie (6de klas VWO)
Lekker interessant, maar ja. Ik ben nu bezig met mijn profielwerkstuk... Het gaat over de Coriolis kracht.
Hier even een Definitie:
De corioliskracht is de schijnbare afbuiging van richting van een onafhankelijk bewegend object, gezien vanuit een roterend coördinatenstelsel. *ga a.u.b. niet in op het feit of het een kracht of effect is... uitgekauwde discussie :O*

Dit is even om wat info te geven voordat ik mijn vraag ga stellen, degene die mij hopelijk zal/zullen helpen zullen namelijk wel geïnteresseerd zijn waarvoor ik het nodig heb :P

Nu is het zo dat de slinger van foucault (gewoon een bol aan een lange slinger) geen 360 graden in 24 uur "draait" wanneer je bijvoorbeeld In Nederland bent. De slinger "draait" slechts 280 graden. Hiervoor heb ik wat visueel materiaal nodig om dat uit te leggen... Het probleem is dat dit nergens te vinden is, althans, out of my reach als het gaat om "google-skills"

Nu wilde ik, nadat ik het geweldige (ja, dit is serieus :P) Sketchup had gevonden "even" en aardbol maken/Importeren om Visueel te maken hoe deze Corioliskracht werkt. Nu heb ik een aantal problemen:

1. De bol die ik zelf maak is vaak niet zo mooi/netjes. (randen die uitsteken of juist niet goed aansluiten
2. Als ik door de bol/in de bol een as wil maken (een dikke cilinder) dan lukt het me niet makkelijk om deze precies door het midden van de bol te laten gaan. De bol evenwijdig aan een as laten lopen lukt ook amper. Ik zoem in (echt IN) de bol zodat ik de assen kan zien en vanuit de oorsprong een cirkel kan maken maar de cirkel ligt bijna nooit horizontaal
3. Wanneer dit wel lukt moet ik de as nog kleuren om duidelijk onderscheid te maken, dit lukt niet want wanneer de 2 objecten elkaar raken ziet sketchup het als 1 vlak en word ook de bol gekleurd.
4. Met een Geïmporteerde bol kan ik het centrum niet selecteren en deze dus ook niet op de Oorsprong van de assen zetten.
5. Het is mijn bedoeling met die scene's/het wisselen tussen de scene's een soort animatie te maken waarin je duidelijk kunt zien wat er gebeurd.
6. Ik heb ontzettend veel moeite met het kantelen van de geïmpoteerde aardbol, ik kan hem niet/nauwlijks over de assen draaien zodat hij gekanteld staat en nog steeds in de Oorsprong staat.

Is er iemand die mij relatief makkelijk en snel kan uitleggen hoe of wat ik moet doen om mijn plan ten uitvoer te brengen of is er iemand die héél misschiene een aardbol met as voor mij wilt kantelen zodat ik deze kan gebruiken?

Ik ben ervan overtuigd dat ik met goed en veel zoeken op verschillende hulp-sites en forums er wel uit zou kunnen komen maar het is voor school en ik moet echt zo Efficiënt mogelijk werken. Ik kan het niet veroorloven 10 uur in zoiets als dit te stoppen.

Ik ben niet A-technisch, maar zo 1,2,3 met sketchup aan de slag is ook niet bepaald gemakkelijk

Groetjes Chris

p.s. Als je dit in het geheel gelezen heb, dankjewel... het is nogal wat tekst... I know (A)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Aarde + aardas
BerichtGeplaatst: 25 nov 2008, 23:47 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 31 maart 2007, 20:15
Berichten: 447
Woonplaats: Leiden, Zuid-Holland
Als eerste welkom!

Je eerste vraag, over hoe je een bol maakt, is het beste uit te leggen aan de hand van een video. Hier zijn verschillende methodes voor, hier 2 op youtube, je zou kunnen kijken welke het beste voor je werkt, als je een specifieke stap niet snapt vraag je het maar:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PbmH4Bxcytc[/youtube][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DBEzRkTcdFQ[/youtube]

Ik heb even snel wat in elkaar geknutseld, is dit ongeveer wat je bedoelt? Dan zou ik of iemand anders vanavond of morgen wel uit kunnen leggen hoe dit moet, of eventueel zou ik je iets dergelijks kunnen sturen, veel werk is het niet.
Afbeelding
Free Image Hosting by ImageBam.com

Overigens kan je niet zomaar voorwerpen in Sketchup laten roteren, ook met scenes niet. Hier zou je SketchyPhysics voor nodig hebben, maar daar weet ik zo 123 niet veel van af.

_________________
Groeten Simon


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Aarde + aardas
BerichtGeplaatst: 26 nov 2008, 0:17 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
misschien heb je http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=35e95d63dcdef06f7a1dc4b3e9fd8b5f hier wat aan, of kijk op http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ en zoek op globe.

Je hele verhaal heb ik gelezen, de vraag snap ik alleen nog niet helemaal... :engel:

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Aarde + aardas
BerichtGeplaatst: 26 nov 2008, 19:19 
Offline

Geregistreerd: 25 nov 2008, 21:13
Berichten: 4
hey daar! :D

ik was best wel :o :? :shock:
Nu al reactie en nog uitgebreid ook :yay:

Er is iets dat ik wil gaan weergeven d.m.v. sketchup en dat is hetvolgende:

(te vinden onder deze url)
http://www.technopolis.be/nl/watkunjedoen/indekijker/exhibits%20vd%20week/slinger%20van%20foucault.htm

De slinger van Foucault draait in nederland slechts 280* in 24 uur. (dat is het deel waar het om gaat)

Ik wil dit proberen weer te geven, maar dan zonder een slinger. Je zou het ook moeten kunnen zien vanaf de aarde, kijken naar de hemel... en dan letten op de plaats van een ster (er vanuitgaande dat deze stil staat. Op de Noordpool zou de baan een rondje zijn. Op de evenaar zou de baan een rechte lijn beschrijven en na 24 uur zie je de ster weer op dezelfde plek. En in bijv. Nederland beschrijft de baan een boogje die na 24 uur dus 280* gedraaid is.

(Verder wil ik de bol ook gebruiken voor misschien nog andere beelden, maar die zijn gemakkelijk zelfstandig met de camera te bereiken. )

Wat is dus het doel:

Een bol met daarop een cirkel (breedtegraad) waar ik de camera op kan zetten. Ver daar vanaf wil ik een andere bol (geel! :P)
dan wil ik de camera op die breedtegraad zetten en naar de andere bol kijken. Maar er zitten eisen aan:
Het moet zijn alsof jij die camera dus bent, en recht omhoog kijkt (wanneer je dus echt op die bol staat).

Je moet de andere bol goed kunnen zien. Vervolgens verplaats je de camera een stukje over de breedtegraad (cirkel) en kijk je weer omhoog. Door de camera goed te draaien (dan moet je even rekenen/redeneren) lijkt het (als je weer omhoog kijkt) alsof de andere (gele) bol verschoven is, maar in werkelijkheid ben jij dus degene die bewoog.

Dit effect, het bewegen over de breedtegraad (+ het goed draaien van de camera) geeft precies hetzelfde effect als het draaien van de bol (iets wat dus niet mogelijk was zonder physics volgens S1mon)

Morgenochtend (27 november) heb ik een gesprek met een docent wiskunde die hier goed in schijnt te zijn. Met zijn hulp zal ik het beter uit kunnen leggen als dit nog niet duidelijk genoeg was (het is nogal een lastig onderwerp).

Wat heb ik nu al: Dankzij jullie hulp!! :D:D

Ik kan nu een goede en simpele bol maken.
Ik weet alleen nog niet hoe ik daar een breedtegraad op kan maken. <= vraag 1

Als ik dan die cirkel erop heb. Hoe krijg ik dan de camera precies op de cirkel en kijk ik recht omhoog (dus loodrecht op de bol) <= vraag 2 (de camera draaien, maar op hetzelfde punt houden is lastig)

Hoe maak ik een cirkel (om een camera op te plaatsen) precies om de evenaar heen? Dus ik wil eigenlijk de Evenaar maar dan 50 kilometer van de bol af. <= vraag 3

Die bol die ik gemaakt heb (met dank aan jullie :P) wil ik graag op de oorsprong hebben. eigenlijk: Oorsprong bol = Oorsprong bol. (de bol is gemaakt zoals in het eerste filmpje dat s1mon mij liet zien) <= vraag 4

Ik zou ook graag tips willen over hoe ik dit soort dingen het beste kan zoeken via forum en help-service. :engel:

Hoe kan ik jullie bedanken! <= de bonusvraag

Groetjes ;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Aarde + aardas
BerichtGeplaatst: 26 nov 2008, 21:39 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 31 maart 2007, 20:15
Berichten: 447
Woonplaats: Leiden, Zuid-Holland
Hmm de hele gedachte erachter snap ik nog niet helemaal, daar zou ik me dan meer in moeten gaan verdiepen. Maar wat je bijvoorbeeld met Sketchup zou kunnen doen, is het maken van 1 bol met nog een bol verderop. Waar die dan zou moeten staan zou ik niet weten, maar dat weet jij vast wel.

Vervolgens zou je met de Camera tool ( :camera: ) op de bol kunnen gaan staan. Voordat je klikt waar je gaat staan kan je je ooghoogte intypen. Hier zou je dan een hele kleine waarde voor uit kunnen kiezen, zodat het net is alsof je echt vanaf de bol kijkt. Als je dan 'op de bol staat', kan je met die twee oogjes naar je andere bol toe richten. Het voordeel hiervan is dat je niet verplaatst.

Als je hier dan een scene van maakt, en vervolgens het hele verhaal nog een keer doet vanaf een stukje verderop op de breedtegraad, met het opnieuw richten van de camera, en hier ook een scene van maakt, heb je uiteindelijk een aantal verschillende scenes, waar Sketchup vervolgens een filmpje van kan maken. Je krijgt dan een filmpje waarbij je als het ware van scene naar scene vliegt. Of dit er uit gaat zien zoals je wilt weet ik niet.

Wat je voor de rest van je vragen moet hebben is volgens mij een bol, met een vlak eromheen, ter hoogte van de evenaar, oftewel in het midden, als ik het goed begrijp. Dit vlak moet groter zijn dan de bol, volgens vraag 3. Als je volgens het tweede filmpje een bol maakt heb je je evenaar met het vlak erin al. Als je vervolgens dat vlak selecteert, kan je deze met de Offset tool ( :offset: ) vergroten, tot hoever je hem wilt hebben.

En als je het middelste vlak een stuk omhoog haalt, zodat hij ergens anders door de bol gaat, en vervolgens het vlak intersect en daarna verwijderd, heb je een nieuwe breedtegraad.

Hoe je de camera echt loodrecht vanaf de bol laat kijken weet ik zo 123 niet, misschien dat iemand anders daar iets op weet? Ik hoop in ieder geval dat je hiermee al verder komt.

_________________
Groeten Simon


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Aarde + aardas
BerichtGeplaatst: 26 nov 2008, 23:45 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
Chris,

Op welke manier je e.e.a. met de camera wil nabootsen vat ik nog niet, al ken ik de slinger van Foucault wel.
Hoe je de basis wereldbol met inclinatie, loodlijn in NL etc. opzet zie je in volgende file:
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 20ca5e0662

Het opzetten van camera-standpunt en richting is doorgaans simpel. Ik zal je beschrijving nog eens lezen.
Schets het anders op papier, dan upload je de schets. Van daaruit kunnen we verder werken.

Wo3Dan

p.s. Als je de bol gemaakt hebt met 'Follow Me", maak dan eens de 'section' plane aktief (=display section cut).
Je ziet nu de evenaar op de bol. Met rechts-click op section plane en het kiezen van: 'Create Group from Slice' maak je definitief de evenaar in je model.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Aarde + aardas
BerichtGeplaatst: 27 nov 2008, 17:57 
Offline

Geregistreerd: 25 nov 2008, 21:13
Berichten: 4
heey,

Ik kom al een aardig eind met jullie hulp :D

wat ik nu heb weten te creëren:

een bol (op de verticale (blauwe as) eronder (ook op de verticale as) die omhoog getrokken zodat hij in de bol zit.
Alles geselecteerd: bol (+ as) gekanteld... Een breedte graad maken lukt me ook maar hoe ik deze Precies op in het midden krijg (om de Evenaar aan te geven)

Afbeelding

Dit is als het goed is een goed plaatje van wat ik nu heb gecreëerd... hoop ik =]

Ik maak zometeen nog een plaatje... maar dan zien jullie in ieder geval wat ;)

*edit*

Je kunt (in principe) gemakkelijk "recht" omhoog kijken als je met de protractor een lijn loodrecht op je vlak tekent. Nu is alleen mijn vraag, hoe doe ik dat. Ik had een nogal primitieve manier die na heel lang werken een klein beetje in de buurt komt van wat ik wil:

een klein vlak op de bol maken (deze is automatisch evenwijdig). Dit blokje uitrekken met push/pull. en dan "horizontaal" op de nieuwe balk een stippellijn met de protractor maken.

Nog suggesties over het centreren van de bol? (het is niet echt noodzakelijk... maar ik ben echt super-benieuwd)

*edit-edit* :P

Ik moet nu eten en dan werken... Ik kan dus morgen pas weer een plaatje maken/uploaden. =\ tot dan :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Aarde + aardas
BerichtGeplaatst: 01 dec 2008, 15:33 
Offline

Geregistreerd: 25 nov 2008, 21:13
Berichten: 4
heey,

Ik weet nu een klein beetje hoe alles werkt in sketchup... Verder kost mijn eerste plan veels te veel tijd. Nu maak ik het stukke simpeler door de krachten te tekenen (met pijltjes) en dergelijke. Toch wil ik jullie nog even bedanken voor jullie interesse en tijd :D

Hartstikke bedank Respect, Wo3dan en S1mon, veel (sketchup) plezier nog :P


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO