Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
  Afdrukweergave

Videokaart of processor
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 06 feb 2008, 21:52 
Offline

Geregistreerd: 04 feb 2008, 9:57
Berichten: 7
Ik zit met het "probleem" dat mijn renders naar mijn mening langzaam zijn. Een redelijk simpele scene met wat muren, wat deuren en wat kozijnen duurt voor een render circa 17 min. De scene heeft slechts 2 materials (een witte met glans en de default vray material). Kortom niet iets spannends!

Wat zou nu de beste upgrade zijn.

a) videokaart vernieuwen
Momenteel een Nvidea GeForce FX 5500, 256 Mb, detail is dat deze wel een 22 inch lcd scherm aanstuurt, wat natuurlijk ook het een en ander aan kracht kost

b) processor en moederbord vernieuwen
Intel Celeron 2.93 Ghz. Niet bepaald de snelste processor maar het nadeel hiervan is, is dat de hele pc beter opnieuw kan worden geinstalleerd. Wat niet echt een leuk klusje is ;)

Of toch gewoon weer terug naar Windows XP? Misschien dat Vista toch teveel vraagt ervoor. Werkgeheugen lijkt mij niet aan de orde gezien ik 2 gig DDR geheugen erin heb zitten.

Iemand tips?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Videokaart of processor
BerichtGeplaatst: 06 feb 2008, 21:57 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 31 maart 2007, 20:15
Berichten: 447
Woonplaats: Leiden, Zuid-Holland
Veel weet ik hier niet vanaf, hoewel ik wel heb gelezen dat vray niet de snelste is op dit gebied. Maar wat ik ook ergens heb gelezen, is dat je andere computers in je netwerk mee kan laten rekenen, is dat geen optie?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Videokaart of processor
BerichtGeplaatst: 06 feb 2008, 22:31 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
Ik zou dan toch de videokaart vervangen voor eentje met 512 MB en hij moet goed open GL ondersteunen.

ik heb een nieuwe kaart 512 gekocht welke nog slecht Open GL ondersteund, een hele verbetering, ook bij gebruik van andere programma's maar met renderen kan dit nog wel eens wat trager zijn.

2 GB is redelijk, maar je zou er nog 2 bij kunnen pluggen als je moederbord het aankan. (meestal stoppen die bij 3 of 3,5) 2GB kost ook nog maar 45 euro.

2,93 GhZ is genoeg, en heeft weinig invloed op de rendertijd.

Ik hoop dat je hier iets mee kan, maar erg veel weet ik er ook niet van.

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Videokaart of processor
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008, 0:08 
Offline

Geregistreerd: 11 nov 2007, 16:14
Berichten: 22
Een goede videokaart is naar mijn mening alleen nodig voor het Sketchup gedeelte (videokaart is de interactie tussen
computer en beeldscherm, dus de realrime rendering wat je op het scherm ziet) Het sketchup gedeelte zal veel soepeler gaan en veel sneller. Ik weet niet of je hierdoor ook je rendertijd naar beneden haalt. Bij Artlantis Studio heeft het geen effect wanneer je een snellere videokaart installeerd. Dus wanneer je al een goede videokaart hebt en sketchup goed werkt, dan hoef je geen dure videokaart aan te schaffen, want daar hoeft het niet aan te liggen. Ikzelf gebruik een videokaart uit de Nvidia Quadro serie, maar dat is meer omdat we werken met Dual Screens (30" en 24") die apart aangestuurd moeten worden, dus dat heeft veel kracht nodig.

Je hebt een Celeron Processor, dan is je pc zo rond de 3/4 jaar oud?? Lijkt me op zich wel ok, alleen de Celerons kunnen niet concureren met wat er nu op de markt is. Maar wanneer nu een Dual- of een Quad Core geinstalleerd hebt in je pc hoeft de software, in jouw geval Vray deze processoren niet te ondersteunen. Dit betekend dat de software dus misschien maar op 1 processor draait, terwijl je verwacht dat hij met 2/4 processoren draait.

Ook het RAM Geheugen heeft een invloed op je rendertijd, als je tussen de 2 en 4 GB zit, zit je naar mijn mening wel goed.

Citaat:
="s1mon"]Veel weet ik hier niet vanaf, hoewel ik wel heb gelezen dat vray niet de snelste is op dit gebied. Maar wat ik ook ergens heb gelezen, is dat je andere computers in je netwerk mee kan laten rekenen, is dat geen optie?



Je zou eventueel in een renderfarm kunnen renderen, maar dan moet je natuurlijk wel meerdere pc's tot je beschikking hebben, plus op alle pc's een licentie hebben.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Videokaart of processor
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008, 9:48 
Offline

Geregistreerd: 04 feb 2008, 9:57
Berichten: 7
Altijd mooi die tegenstrijdige berichten :) No offense tegen iemand hier hoor!

Sketchup draait op zich wel redelijk, zet ik alle onderdelen in een scene aan dan heeft SU soms wel wat moeite met het navigeren door het scherm maar meestel werk ik aan een onderdeel (b.v. een deur) die ik later goed op z`n plek zet zodat ik er weinig last van heb.

Celeron is indd een jaar of 2/3 oud. Ik zal nog eens onderzoeken of ik op het moederbord niet een andere processor kan plaatsen zodat het moederbord niet vervangen hoeft te worden (wederom met het idee, niks opnieuw te installeren...) Een dual core zou ik niet zo snel aanschaffen, mede door de prijs en het feit dat het nog niet geheel ondersteund wordt.

Samengevat
goeie videokaart --> realtime rendering op het scherm
processor --> rendering met vray wat beter verloopt
meer geheugen --> goed voor beiden

Andere computers mee laten renderen wordt wat lastig. Ik heb nog een Apple Powerbook (1,2 ghz) maar die heeft zeer weinig geheugen (per ongeluk verkeerde gekocht DDR2 ipv DDR) en daar heb ik geen SU & Vray voor.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO