Welkom op het Sketchupforum S&vdP,
ik zal je op enige vragen antwoord kunnen geven, ik heb te kort met kerkythea gewerkt om daar verder op in te gaan.
S&vdP schreef:
Voor een schoolproject (opleiding bouw/architectuur) heb ik een woning in SU gezet, en deze daarna gerenderd met Kerkythea, ik had echter nog een paar kleine problemen/vragen waar jullie me misschien wel mee kunnen helpen.
- De tekening (in SU6) heeft wat moeite met tekenen, hij lagged als het ware (misschien vanwege de grootte oid.) is er een trucje om dit aan te pakken zodat de tekening weer lekker loopt ?
Dit heeft waarschijnlijk te maken met de combinatie van een groot bestand (huis is niet zo heel veel, maar de planten en hekwerken omheen wel) en een "minder goede" videokaart/intern geheugen van je computer.
Je kan dit "minder" maken door in sketchup veel te werken met componenten (zie handleiding sketchup hier op het forum te vinden) en door je textures uit te zetten tijdens het tekenen (

) of nog beter(

) Zorg dan ook meteen dat alle vlakken met de wit/beige zeide naar buiten gericht zijn, heb je een blauw vlak kun je dit omkeren door erop te klikken met de rechtermuisknop en reverse faces te kiezen. (hierover zo nog wat meer)
S&vdP schreef:
- Zoals te zien is de achtergrond erg lelijk, ik heb deze van de Kerkythea site afgehaald en er als "spherical sky" ingezet maar dit geeft duidelijk niet het gewenste resultaat. Wat kan ik het beste gebruiken als achtergrond waarbij ik een horizon en lucht krijg zodat het huis in een omgeving lijkt te staan ?
Hier kan ik je weinig in helpen, het lijkt inderdaad wel of het gras nodig gemaaid moet worden... Wat ik zelf wel eens doe is een bestaande foto nemen waar ik mijn model in "fotosjop" maar dat is met deze hoek en tuin nog niet zo makkelijk.
S&vdP schreef:
- Op de voorgevel van afbeelding 1 heb ik in SU een hekje ingevoegd (waar hij gewoon doorzichtig is), maar Kerkythea maakt daar een mooi wit vlak van. Hoe krijg ik dit weer doorzichtig.
Mochten jullie nog andere tips hebben dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt
ps. Dit is de eerste keer dat ik SU gebruikt heb.
Het hekje is in sketchup waarschijnlijk gewoon een afbeelding (png) met gedeeltelijke doorzichtigheid, Kerkythea kan hier slecht mee omgaan. Voor het mooiste resultaat zul je het hekje in 3D moeten uitekenen net zoals de andere hekwerken.
De laatste tip die ik heb voor een veel realistichere render is het toepassen van glas, de nu blauwe vlakken (waarvan ik denk dat ze "verkeer om" staan in Sketchup zoals eerder uitgelegd, als je hiervan een materiaal aanmaakt in sketchup en dan in kerkythea deze laag vervangt door de standaard glass of een geimporteerd glass van de kerkythea website zal het model veel realisticher worden.
p.s. voor een eerste keer sketchup ziet het er erg goed uit! Ik zie uit naar meer van je modellen!