Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
  Afdrukweergave

Nederlandse tutorial SU6+Podium 1.4.1
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 18 feb 2007, 12:13 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
(Nog niet af :P)


Hierbij zoals beloofd een nederlandse tutorial voor Podium gebruik met Sketchup 6.

Stap 1:

Zorg dat je de laatste versie van Google Sketchup installeerd (op dit moment 6.0.515)


Stap 2:

Download de laatste versie van Podium Op dit moment is dit versie 1.4.1. Let wel goed op, deze versie werkt gratis tot 1 Augustus!

Direct linkje naar Podium 1.4.1


Stap 3:

Installeer de plugin als volgt:

- Sluit Sketchup

- Dubbelklik op podium_v141_eval_jun_eng_setup.exe

Afbeelding
- Kies Next

Afbeelding
- Kies de installatie map van Google Sketchup6. (Standaard C:\Program Files\Google\Google SketchUp 6.
- Kies Next

Afbeelding
- Kies I accept the argeement
- Kies Next

Afbeelding
- Kies Finish


Stap 4:

- Start Sketchup

- Wat het belangrijkste is bij het tekenen in sketchup als je met Podium wil gaan renderen is dat je altijd de witte kant van het vlak naar buiten moet richten.


Dit kun je doen door Reverse faces op een vlak toe te passen, is een vlak wit, dan kun je er een texture op aanbrengen.

Afbeelding

Heb je een blauw vlak, kies dan Reverse faces



Om de basis principes van Podium te bespreken heb ik even een voorbeeld bestand gemaakt.

- Download het voorbeeld Bestand

- Open het bestand.

Afbeelding
- Kies bij Plugins/Podium/Show

Afbeelding
- Je krijgt nu het Podium scherm, eigenlijk hetgene waar alles om draait!

Afbeelding
- Nu kun je 1 of meerdere vlakken in Sketchup selecteren en hier een light of een Reflect status aan geven. (hier moet je een beetje mee spelen om een realistisch resultaat te krijgen)


- De de lampen geef je een lichtsterkte van 50 (zoek de juiste group en klik 3x om alle vlakken in 1x te selecteren) De 2 lampen zijn componenten, hierdoor hoef je maar 1 van de 2 instellingen te geven!
In dit geval zul je bijna geen licht zien, maar als je binnen bent zal dit wel effect geven.

Afbeelding
- De spiegel geef je een reflectie van 100

Afbeelding
- Het water geef je een reflectie van 60

Afbeelding
- Het staal van het fonteintje geef je een reflectie van 40
- Let op dat je niet veel meer als 200 faces tegelijk selecteerd, ten eerste kan podium dan craschen, en ten tweede zal hierdoor de render erg lang gaan duren.

Stap 5:

- Instellingen van Podium

Afbeelding
- Kies Render Size/640x480 (In de betaalde versie zijn veel grotere afbeeldingen mogelijk.

Afbeelding
- Kies bij Settings een waarde dichtbij speed en jaggy. Hoe hoger je deze naar quality en smooth zet, hoe langer de render duurt. Test hier wat mee.

Stap 6:

Afbeelding
- Zet Preview aan. Hierdoor kun je snel genoeg zien of je nog instellingen verkeerd hebt staan, of dat er een vlak verkeerd om staat.


Afbeelding
- Klik nu op de vooraf ingestelde page.

- Klik op render

- Al met al zitten er al heel wat tijdsverhogende dingen in deze render (ronde vormen die reflectie geven, grote oppervlakte die reflectie geven)

De totale rendertijd zal dus al iets oplopen.



Stap 7:

Je render zal standaard terecht komen in:
C:\Program Files\Google\Google SketchUp 6\Plugins\Podium

En zal er ongeveer zo uitzien:
Afbeelding



Problemen:

Vraag: Ik krijg een zwart vlak in mijn render bij een lamp.
Antwoord: Het vlak staat verkeerd om. Kies Reverse faces op het betreffende vlak en render opnieuw.

Vraag: Mijn vlak in de render is grijs, terwijl ik er wel een texture aan heb gegeven.
Antwoord: Het vlak staat verkeerd om. Kies Reverse faces op het betreffende vlak en render opnieuw.

Vraag: Het renderen duurt heel erg lang, ik wacht nu al een uur.
Antwoord: Waarschijnlijk heb je veel ronde vormen en staat de kwaliteit van de render te hoog. Zie ook stap 6. Zet de kwaleteit lager, en verwijder podium instellingen van ronde vormen.

Vraag: Tijdens het renderen krijg is steeds een bugsplat.
Antwoord: Waarschijnlijk heb je veel ronde vormen en staat de kwaliteit van de render te hoog. Zie ook stap 6. Zet de kwaleteit lager, en verwijder podium instellingen van ronde vormen.

Vraag: Bij het instellen van een podium instelling op meerdere vlakken tegelijk springt het balkje steeds weer op 0.
Antwoord: Waarschijnlijk geeft podium wel de instellingen aan alle vlakken, maar is dit een kleine bug. Klik op 1 vlak om te zien of de instellingen aanwezig zijn

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Laatst bijgewerkt door PeterW op 12 jul 2007, 18:05, in totaal 12 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 18 feb 2007, 16:51 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:20
Berichten: 330
Woonplaats: Zeeuwsch-Vlaanderen
Heel mooi @Respect,

netjes gedaan ik denk dat veel mensen hier iets aan zullen hebben.. keep on going :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

spiegel
BerichtGeplaatst: 18 feb 2007, 23:13 
Offline

Geregistreerd: 31 jan 2007, 14:56
Berichten: 72
duidelijke uitleg respect..

leuk is om te spelen met spiegels, als de basiskleur zwart is (of donker) en je geeft een hoge spiegeling dan zal het resultaat een chromen output krijgen hiermee kan je dus nog e.e.a. beinvloeden.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 18 feb 2007, 23:56 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
Ik wil e.e.a. nog uitbreiden met lichten, omni lights, en verschillende spots

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Verlichting
BerichtGeplaatst: 05 mei 2007, 15:45 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Tutorial:

Open het bestand Podium-omin_light.skp (gewoonlijk te vinden in: C:\Program Files\Google\Google SketchUp 6\Plugins\Podium). Het zal je opvallen dat er een rood vierkant in het model zit. Van de kubus is een group gemaakt. Klik op de kubus en open het Podium venster (Plugins > Podium > Show). Voor het gemak hebben we al een lichtsterkte bepaald. Je hoeft nu alleen maar te klikken op Render, als je ondertussen wilt zien of het goed gaat kan je het vinkje voor Preview selecteren. Je ziet nu als het goed is een rode lichtstraal te voorschijn komen.

[img]http://file01.uploaddump.nl/~file01/uploads/kkmcomepwakma-omni[1].jpg[/img]

Laten we eens kijken hoe het eruit ziet met een andere kleur licht. Selecteer de kubusgroup en kies via Paint Bucket een andere kleur. Verf de kubus en render hem nu eens. Je ziet nu dat de kleur van het licht veranderd.

Zelf maken (lichtbron):

1. Maak een group van een vorm.
2. Verf de gehele group. Het is belangrijk dat je alles verft en niet alleen één zijde.
3. Selecteer de hele group. En bepaal de lichtsterkte van de group via het Podium venster (Plugins > Podium > Show). Je gebruikt hiervoor de bovenste balk.
4. Render je afbeelding en bekijk het resultaat.

Zelf maken (spotje):

Je kan een spotje maken door de vorm (in de tutorial de kubus) die je gebruikt als lichtbron volledig te ombouwen met andere vlakken. Als je dan één zijde openlaat kan het licht alleen daardoorheen ontsnappen en dus de ruimte in stralen.

Lamp aanpassen:

Als je een lamp van iemand anders (bijv. Google) wilt laten schijnen moet je hem een klein beetje aanpassen. Je hoeft alleen maar een lichtbron in de lamp te verwerken. Dan maak je van de lichtbron een group, stelt de lichtsterkte in, rederen maar en klaas is kees.

AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Nederlandse tutorial SU6+Podium 1.4.1
BerichtGeplaatst: 05 jan 2008, 13:09 
Offline

Geregistreerd: 04 jan 2008, 0:56
Berichten: 19
Woonplaats: Oss
Ik wil Podium ook hebben alleen zie ik de laatste versie van Podium niet en kan ik het ook niet vinden. Hebben jullie misschien de laatste versie?

Thanks!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO