Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
  Afdrukweergave

'zware tekening' -> vlot samenvoegen van gebouwen
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 nov 2007, 18:40 

hey

ik weet niet of mijn titel heel erg duidelijk is daarom licht ik dit nog even toe: ik heb meerdere gebouwen getekend. die wil ik nu graag integreren in 1tekening. maar natuurlijk is elk gebouw op zicht redelijk groot van kb. dus het verplaatsen en goedplaatsen van deze gebouwen op een grondplan verloopt heel erg traag (met haperingen enzo je kent het wel omdat je computer de berekeningen niet bij kan houden)

nu vroeg ik me af hoe ik deze gebouwen kan uitschakelen totdat alles op een goede plaats geschoven is .... om nadien als alles juist staat elk gebouw opnieuw in te schakelen.

ik werk nu met layers en zo kan ik wel een gebouw uitschakelen bv layer gebouw 1 uitschakelen en gebouw 2 op zijn plaats schuiven dit gaat al redelijk vlot ... maar ik had ook graag gebouw 2 uitgeschakeld en enkel de basis zichtbaar gelaten zodat het 'juist schuiven' heel erg vlot gaat.

maar als ik voor gebouw2 een BASIS layer aanmaak (zodat enkel het inplantingsoppervlak zichtbaar is) en ik schakel alle layers van gebouw 2 uit behalve BASIS layer dan verdwijnt de basis layer ook automatisch of verdwijnt het gebouw niet...

oops dit lijkt me een ingewikkelde vraag hopelijk begrijpen jullie het een beetje :?

SIMPEL GEZEGT: ik wil alle afzonderlijke objecten op een snelle en vlotte manier een plaats geven :yes:

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 08 nov 2007, 18:43 

Wireframe? Maakt je computer al heel wat sneller.. :frame: dus

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 08 nov 2007, 19:11 
Site Admin

Wat ik in zo'n geval meestal doe is hetvolgende:

Maak van 1 gebouw een group (of component als deze meerdere keren voorkomt). Open deze group en selecteer alles en kies Hide. Teken nu het grondvlak opnieuw met eventueel een hoogte en zet er een tekst in met het type gebouw.

Verlaat de group. Nu heb je alleen de grondvlakken zichtbaar en kun je alles plaatsen.

Het unhiden van alle gebouwen gaat uiteraard steeds trager...

Dit alles zou je ook met layers kunnen doen, maar in SU heb ik daar weinig ervaring mee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: 'zware tekening' -> vlot samenvoegen van gebouwen
BerichtGeplaatst: 08 nov 2007, 19:23 

Jürgen schreef:
hey

ik weet niet of mijn titel heel erg duidelijk is daarom licht ik dit nog even toe: ik heb meerdere gebouwen getekend. die wil ik nu graag integreren in 1tekening. maar natuurlijk is elk gebouw op zicht redelijk groot van kb. dus het verplaatsen en goedplaatsen van deze gebouwen op een grondplan verloopt heel erg traag (met haperingen enzo je kent het wel omdat je computer de berekeningen niet bij kan houden)

nu vroeg ik me af hoe ik deze gebouwen kan uitschakelen totdat alles op een goede plaats geschoven is .... om nadien als alles juist staat elk gebouw opnieuw in te schakelen.

ik werk nu met layers en zo kan ik wel een gebouw uitschakelen bv layer gebouw 1 uitschakelen en gebouw 2 op zijn plaats schuiven dit gaat al redelijk vlot ... maar ik had ook graag gebouw 2 uitgeschakeld en enkel de basis zichtbaar gelaten zodat het 'juist schuiven' heel erg vlot gaat.

maar als ik voor gebouw2 een BASIS layer aanmaak (zodat enkel het inplantingsoppervlak zichtbaar is) en ik schakel alle layers van gebouw 2 uit behalve BASIS layer dan verdwijnt de basis layer ook automatisch of verdwijnt het gebouw niet...

oops dit lijkt me een ingewikkelde vraag hopelijk begrijpen jullie het een beetje :?

SIMPEL GEZEGT: ik wil alle afzonderlijke objecten op een snelle en vlotte manier een plaats geven :yes:

Jürgen,

Zo te horen maak je niet op de juiste manier gebruik van lagen.

Het zou zo kunnen:
basisplan (terrein/straten/enz.) in layer "terrein"
gebouw 1 in layer "gebouw 1"
gebouw 2 in layer "gebouw 2"
enz.
vegetatie in layer "vegetatie"
transportmiddelen/personen enz. in layer "transportplus"
enz.

Dit alles is maar een voorbeeld.

De basisgeometrie (lijntjes en vlakken) staat uiteraard allemaal in 'Layer0"

Dan moet het werken.

Je andere vraag over texture beantwoord ik vanavond. Kennelijk heeft niemand anders er trek in. Maar het hoeft echt geen probleem te zijn om precies te werken met roteren en grootte v/d texture.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 08 nov 2007, 19:56 
Site Admin

Wat ook nog wel eens een klein beetje kan helpen is de textures uitzetten via :mono:
En verder gewoon de dingen die hierboven al zijn genoemd gebruiken :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]