Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
  Afdrukweergave

Lijnkleuren
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 30 sep 2007, 22:09 

Hallo,

Enkele weken geleden ben ik op dit forum buitengewoon goed geholpen en vraag nu nogmaals jullie hulp. Het gaat misschien om een gerelateerd onderwerp met mijn vorige 'probleem'.

Ik ben er nu dus achter dat je de lijnen een eigen kleur kan geven (bij de 'Styles' moet je dan de edges-colour op "by material" zetten). Daarna is het een kwestie van de lijn aanklikken en inkleuren met het 'emmertje'. Het huis dat ik aan het tekenen ben wordt echt heel mooi, binnenkort zet ik wel een afbeelding op het forum.

Echter... als ik nu nieuwe dingen teken in het model, dan worden deze standaard in het WIT gezet ipv zwart. Natuurlijk kan ik nu zo veranderen, maar ik zou het liefst de standaard tekenkleur van lijnen op zwart hebben staan. Ik heb me (weer) suf gezocht, maar kan niets vinden.

Kan iemand mij helpen?

Groetjes,
Theo
U-Poll

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 01 okt 2007, 6:53 
Site Admin

Ik weet het niet precies, maar je kan eens proberen tijdens het tekenen het "color by material" uit te zetten, als je dan textures gaat aanbrengen zet je de optie weer aan.

Tweede optie is om in je material browser (:paint: ) de kleur zwart te selecteren voordat je gaat tekenen.

Suc6

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 02 okt 2007, 9:43 

Respect,

De eerste optie gebruikte ik eigenlijk al noodgedwongen. De lijnen zijn dan prima te zien tijdens het tekenen... maar worden een 'witte warboel' als ik de "Colour by material" weer aan zet. De meeste objecten wil ik sowieso met zwarte lijnen laten staan. Van enkele ruimtes (keuken, badkamer, buitenkant) wil ik mooie plaatjes maken - vandaar mijn oorspronkelijke wens om lijnen te kunnen kleuren.

De tweede optie werkt niet bij mij.

Zo ver ik het snap, pakt SU de default kleurenset om te tekenen (voor face en edge, dus een kleurenpaar). Waar kan ik deze instellen voor de actieve Style?

Theo
U-Poll

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Lijnkleuren
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007, 0:15 

U-Poll schreef:
Hallo,

Enkele weken geleden ben ik op dit forum buitengewoon goed geholpen en vraag nu nogmaals jullie hulp. Het gaat misschien om een gerelateerd onderwerp met mijn vorige 'probleem'.

Ik ben er nu dus achter dat je de lijnen een eigen kleur kan geven (bij de 'Styles' moet je dan de edges-colour op "by material" zetten). Daarna is het een kwestie van de lijn aanklikken en inkleuren met het 'emmertje'. Het huis dat ik aan het tekenen ben wordt echt heel mooi, binnenkort zet ik wel een afbeelding op het forum.

Echter... als ik nu nieuwe dingen teken in het model, dan worden deze standaard in het WIT gezet ipv zwart. Natuurlijk kan ik nu zo veranderen, maar ik zou het liefst de standaard tekenkleur van lijnen op zwart hebben staan. Ik heb me (weer) suf gezocht, maar kan niets vinden.

Kan iemand mij helpen?

Groetjes,
Theo
U-Poll

Theo,
Aangenomen dat je bedoelt dat deze nieuw getekende gekleurde lijnen optreden binnen componenten en groepen het volgende:
- als je een component of groep paint dan kleurt deze in zijn geheel.
- binnen dit component (het volgende geldt ook voor een groep) heb je dan voor de Edit mode een lokale kleur gedefiniëerd, die van het component.

Wat je ook doet, die kleur hoort bij het component en alles wat je toevoegt aan lijnen en vlakken neemt die kleur aan.
Tenzij... je het component als het ware reset. Het is een wat vreemde oneigenlijke manier van werken en gaat als volgt:
- selecteer component
- Explode component (onthoud de naam)
- maak component (geef eventueel dezelfde naam) (*)
Dit component is gereset en werkt met de default kleuren. Zwart voor edges, wit en paars voor het voor- resp. achtervlak.

Als je dit geresette component bewerkt met extra vlakken en/of lijnen en het daarna als component weer paint met een andere kleur dan krijgen alleen de default lijnen en vlakken de nieuwe kleur. Bovendien heeft het component vanaf nu de nieuwe kleur voor verdere toevoegingen.
Tenzij je weer reset.

De ingestelde component- of groepskleur zie je in de Entity Info.

(*) Kijk uit met componenten die je explode en weer eenzelfde naam geeft. Er kunnen rare dingen gebeuren met de geometrie van reeds geplaatste kopiëen.
Beter is het om een nieuw uniek component te maken. Experimenteer hier zelf eens mee. Groepen zijn altijd al "uniek"

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 03 okt 2007, 0:33 

Theo,

Nog even dit.
Je kunt ook (beter) resetten via de EntitY Info: Edit color naar default.
Bovendien kleuren de toevoegingen dan weer naar default.
Kennelijk "onthoudt" het component zijn oorspronkelijke paint-instelling.

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 04 okt 2007, 10:32 

Wo3Dan,

Fantastisch, zo'n reset van een component werkt ale een tierelier! Alle nieuwe lijnen zijn nu weer netjes zwart en alle (moeizaam) aangepaste lijnen behouden hun speciale kleur.

Hartelijk bedankt!

Theo
U-Poll

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]