Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
  Afdrukweergave

Conisch extruden
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 25 sep 2007, 21:18 
Offline

Geregistreerd: 25 sep 2007, 21:13
Berichten: 2
Is het mogelijk in sketchup conisch te extruden ? Dus eigenlijk een afgeknotte kegel te tekenen met als gegeven de twee diameters van de cirkels (één van het bovenvlak en één van het ondervlak).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 25 sep 2007, 22:04 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
Hey, Welkom,

Ja, dit is mogelijk, op meerdere manieren, de makkelijkste gaat als volgt:

- Zet de sandbox tools aan: (Window/preferences/Tabblad Extensions/ Vinkje bij sandboxtools) aanzetten.

- Teken nu 2 circels boven elkaar ( het centerpunt hoeft niet boven elkaar te liggen, maar mag wel.

- selteer bijde cirels en druk op From contours ( :contoures: )

- Klaar


2e optie is om een cilinder te tekenen, en deze aan de bovenkant te verschalen (Beetje oefenen met :scale: )

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Conisch extruden
BerichtGeplaatst: 25 sep 2007, 23:13 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
superstardjay schreef:
Is het mogelijk in sketchup conisch te extruden ? Dus eigenlijk een afgeknotte kegel te tekenen met als gegeven de twee diameters van de cirkels (één van het bovenvlak en één van het ondervlak).


De eerste optie van Respect resulteert in een omtrek met allemaal driehoeken en overlappende driehoeken in onder- en bovenvlak. Heel veel overbodige lijnen dus.

De tweede optie is beter. Echter, met verschalen bereik je zelden de juiste diameter, tenzij je goed begint en dan met een factor kan werken. Een juiste maat ingeven lukt niet.

Je kunt ook met [Shift+Move] een endpoint van de bovencirkel verslepen.
Slechts vier endpoints (om de 90 graden) komen hiervoor in aanmerking.
Echter ook hier een zelfde probleem om achteraf een correcte diameter op te geven.

Hoe dan?
Teken een cilinder van de juiste hoogte (met Push/Pull vanuit de grond-cirkel)
Geef achtereenvolgens via de Entity Info voor beide cirkels de radius op.
Zuiver!!!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 26 sep 2007, 0:00 
Offline

Geregistreerd: 29 mei 2007, 18:25
Berichten: 252
Woonplaats: Ardennen, Frankrijk
Teken de bodemcircel met de omtrek die je wilt.
Teken daarin de bovencircel met de goede omtrek.
Neem het move gereedschap, en met het pijltje naar boven (op de blauwe lijn) trek je de middencircel net zover naar boven als je wilt.
Voilà

_________________
In Frankrijk staat een huis :)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 26 sep 2007, 0:10 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
ardoise schreef:
Teken de bodemcircel met de omtrek die je wilt.
Teken daarin de bovencircel met de goede omtrek.
Neem het move gereedschap, en met het pijltje naar boven (op de blauwe lijn) trek je de middencircel net zover naar boven als je wilt.
Voilà


Vele wegen leiden naar Rome.
Niettemin, petje af! Hoe eenvoudig kan het leven van een SU-er zijn?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 26 sep 2007, 19:14 
Offline

Geregistreerd: 25 sep 2007, 21:13
Berichten: 2
Alvast bedankt voor de vele tips, voorlopig gebruik ik die met het ingeven van cirkeldiamter van de onder - en bovencirkel.

Maar de optie die Ardoise beschrijft lukt me helemaal niet. Om het even welke cirkel ik move, het enige wat gebeurt is dat de cirkel dan verandert van plaats maar een afgeknotte kegel wordt niet gevormd.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 26 sep 2007, 22:14 
Offline

Geregistreerd: 29 mei 2007, 18:25
Berichten: 252
Woonplaats: Ardennen, Frankrijk
Als je moved zonder het pijltje naar boven inte drukken, beweegt alleen de circel en trek je geen kegel.
Als de bij de pijltjes toetsen op het pijltje naar boven klikt en je beweegt je move tool, dan wordt het wel een kegel.
Hoe dat precies komt weet ik niet maar het werkt wel :)

_________________
In Frankrijk staat een huis :)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO