Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
  Afdrukweergave

Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 07 sep 2007, 23:15 

U-Poll schreef:
Wo3Dan, ik heb geen idee hoe ik het model in dit forum zet (of aan een reactie 'plak')....

MsG,
Plaats vanuit SU je model in 3DW (3DWarehouse) en kopiëer de URL (de link staat direkt na het uploaden ergens onderin je scherm aangegeven) hier in je bericht.
p.s. je moet je ook aanmelden in 3DW om te kunnen uploaden. (emailadres en wachtwoord), you know.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 08 sep 2007, 21:49 

Nou, ik heb een model in het 3DW gezet.

http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 82aa908673

Het huis dat ik nu aan het tekenen ben is wat groot en het princiepe zou natuurlijk ook op zo'n simpel test model moeten werken.

In dit testding heb ik ook de edge settings "by material" gezet. Alle lijntjes blijven echter zwart, voor alle gekleurde/texture vlakken. De steentjesstructuur -ja, ja- zijn precies dezelfde als die ik voor mijn huis heb gebruikt.

Theo
U-Poll

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 09 sep 2007, 0:56 

Theo,
Ik heb je testmodel geladen maar weet niet wat ik eraan zou moeten zien om je probleem te kunnen onderzoeken want....
Als ik je model in wireframe op het scherm toon en dan alles selecteer blijk ik gewoon 42 edges in default "kleur" te zien, zwart dus. Dat is toch goed?
Als ik ze zo (in wireframe snel in één keer tegelijk) een kleurtje geef en weer terug ga naar normaal beeld met vlakken met texture gaat alles nog steeds volgens plan. Bijvoorbeeld baksteen met rode edges.
Ik heb iets nodig dat je probleem toont.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 09 sep 2007, 7:47 

Wo3Dan schreef:
Theo,
Ik heb je testmodel geladen maar weet niet wat ik eraan zou moeten zien om je probleem te kunnen onderzoeken want....
Als ik je model in wireframe op het scherm toon en dan alles selecteer blijk ik gewoon 42 edges in default "kleur" te zien, zwart dus. Dat is toch goed?
Als ik ze zo (in wireframe snel in één keer tegelijk) een kleurtje geef en weer terug ga naar normaal beeld met vlakken met texture gaat alles nog steeds volgens plan. Bijvoorbeeld baksteen met rode edges.

Wo3Dan,

Wat ik wil is dat de lijntjes bij de baksteen vlakken bijvoorbeeld rood zijn en die bij de 'gele' vlakken geel. Als ik per texture, component of desnoods per lijn zou kunnen aangeven welke kleur een lijn heeft, dan zou ik prints/aanzichten perfect kunnen tunen.

Ik kan daardoor niet beter dan in dat testmodel, aantonen wat mijn probleem nou is.

Theo
U-Poll

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 09 sep 2007, 9:25 
Site Admin

Het rare is dat je via Window > Styles > Edges wel kunt aangeven welke kleur de lijnen moeten hebben. Nu staat er ook de optie By material. Dan lijkt mij dat hij de kleur van het aangrenzende material neemt. Maar dat doet hij dus niet... Erg raar. Ik zal nog eens wat anders proberen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 09 sep 2007, 15:26 

U-Poll schreef:
Wo3Dan schreef:
Theo,

Wo3Dan,

Wat ik wil is dat de lijntjes bij de baksteen vlakken bijvoorbeeld rood zijn en die bij de 'gele' vlakken geel. Als ik per texture, component of desnoods per lijn zou kunnen aangeven welke kleur een lijn heeft, dan zou ik prints/aanzichten perfect kunnen tunen.

Ik kan daardoor niet beter dan in dat testmodel, aantonen wat mijn probleem nou is.

Suc6,
Wo3Dan

Theo
U-Poll

Theo,
Ik heb je model geladen en (in wireframe voor het gemak) alle 42 lijnen een ander kleurtje (42 kleurtjes dus) gegeven, los van je baksteen en gele vlakken.
Zie hier:
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 114d9a901b
Ik begrijp je probleem dan ook niet. Je kunt toch exact doen wat je verlangt?
Laat even weten of het lukt?
Soms hapert het inkleuren even. Mogelijke remedie is: inzoomen op de lijn of in te kleuren lijn(en) vooraf selecteren of even de tool verlaten en opnieuw proberen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 09 sep 2007, 22:05 

Wo3Dan,

Ik ben er uit! Na heeel lang speuren kwam ik er achter dat je met de rechtermuisknop op de lijn moest klikken en vervolgens "Entity Info" moest hebben. Daarna is het een eitje om de lijnen een eigen kleur te geven - mits natuurlijk de setting bij de styles goed staat (edges: by material).

Hartelijk bedankt voor je hulp (en geduld)! Dit helpt me enorm om in het hele model nu de lijntjes precies de goede kleur te geven, zodat ik prachtige prints kan maken.

Bedankt!

Theo
U-Poll

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 09 sep 2007, 23:21 

Ik kan het niet vinden :oops:
edges bij materials ? x-ray?
of is dat pro stuff :o

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 10 sep 2007, 1:06 

ardoise schreef:
Ik kan het niet vinden :oops:
edges bij materials ? x-ray?
of is dat pro stuff :o

ardoise,
Alles hier door mij beschreven is gebaseerd op de free-versie.
'X-ray' is net als 'Wireframe', 'Hidden Line', 'Shaded', 'Shaded With Textures' en 'Monochrome' onderdeel is van de menubalk 'Face Style'.
Deze knoppen dienen om je model op een bepaalde manier op het scherm te tonen.
(Als je deze menubalk nog niet hebt, ga naar het menu: View=>Toolbars=> en vink aan: Face Style.)

Het is niet Edges bij materials maar:
In het menu Window=>Styles=>Edit=>Edge Settings(eerste blokje)=>en bij Color: kies 'By material'
(volgens mij had ik je al een keer de mogelijkheid van: Color: By axes doorgegeven of was dat aan truffel?)
In ieder geval kan je op deze manier al de standaard zwarte lijnen in je model (onafhankelijk) kleuren (een materiaal/texture toekennen). Deze staat helemaal los van de toegekende materialen van de aangrenzende vlakken.

Het kleuren van de lijnen kan met de Paint Bucket (direkt aanwijzen zoals bij vlakken). Het is dan handig om in Wireframe-mode te werken.
Of het kleuren kan door één of meerdere lijnen te selecteren en dan via Entity Info het materiaal/texture toe te kennen. In wezen wijkt het kleuren van lijnen niet af van de procedure bij vlakken. Het is alleen soms een gepriegel en de Edge Settings moet op Color: By material staan.

Hopelijk lukt het nu. Zie anders ook mijn inzending van je badkamer, (link in post hierboven).

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 10 sep 2007, 12:50 

Dank je Wo3Dan voor je uitleg.
Ik kan in X-ray de kleuren nu veranderen, maar als ik dan in de normale view kijk zie ik weer zwarte lijnen.
Als ik de Entety info aanklik geeft hij wel de kleuren, maar in mijn model niet.
Dat betekend dat ik color bij materials elke keer opnieuw moet aanvinken als ik van view verander.
Is er geen optie om dat vast te leggen, zodat hij die kleuren in elke view laat zien?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 10 sep 2007, 15:00 

ardoise schreef:
Dank je Wo3Dan voor je uitleg.
Ik kan in X-ray de kleuren nu veranderen, maar als ik dan in de normale view kijk zie ik weer zwarte lijnen.
Als ik de Entety info aanklik geeft hij wel de kleuren, maar in mijn model niet.
Dat betekend dat ik color bij materials elke keer opnieuw moet aanvinken als ik van view verander.
Is er geen optie om dat vast te leggen, zodat hij die kleuren in elke view laat zien?

Ardoise,
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt. De knoppen van het menu 'Face Style' zoals X-ray hebben geen invloed op de edge settings.
Kan het komen doordat je met verschillende scenes werkt. In scene(a) kan bijvoorbeeld color by material zijn opgeslagen en in scene(b) weer color all the same.
Ik moet zeggen dat het opslaan van scenes met de juiste styles/settings heel verwarrend kan zijn. Het is even zoeken hoe je een scene moet opslaan maar ik denk dat je je kleurtjes teniet doet door een (misschien je enige) scene aan te klikken die dus color all the same bevat. Vanaf dat tijdstip werk je met die setting door. Maak nog een scene met color by material.
Zie hetvolgende voorbeeld:
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 114d9a901b
Deze bevat 3 scenes waarvan de 1ste en 3de in kleur zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 10 sep 2007, 15:34 

Ik denk dat ik het gevonden heb :)
Ik werk (nog) niet in scènes.
Maar ik zag dat als je op een styles gaat staan je via de rechtermuisknop je veranderde style kunt save as.
Ik heb in de bibliotheek een nieuwe map in de style map aangemaakt en daar kan ik nu de verschillende styles in bewaren.
En in het style venster kan ik hem nu terugvinden :D
Dank je wel, voor de moeite, het is een mooie toevoeging aan mijn kennis.
:kiss:

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 10 sep 2007, 22:08 

heee dat wist ik ook nog niet. Weer wat geleerd. moet er nog ff mee spelen. Dat opslaan moet ik echt ff uitzoeken.
Dank je Wo3dan. :yay:

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]