Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
  Afdrukweergave

Computer gebruik
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02 sep 2007, 12:32 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Ik zit geloof ik dagelijk een beetje te lang achter de pc. Omdat school weer is begonnen wil ik het graag gaan verminderen.

Hebben jullie daar (als actief pc-ers) nog tips voor? En hebben jullie ook iets van een regeling met jezelf dat je om het uur even 10 minuutjes wat anders gaat doen of zo? Reageer aub :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Computer gebruik
BerichtGeplaatst: 02 sep 2007, 14:15 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
gijs schreef:
Ik zit geloof ik dagelijk een beetje te lang achter de pc. Omdat school weer is begonnen wil ik het graag gaan verminderen.

Hebben jullie daar (als actief pc-ers) nog tips voor? En hebben jullie ook iets van een regeling met jezelf dat je om het uur even 10 minuutjes wat anders gaat doen of zo? Reageer aub :)

Gijs,

Als het voor jou een probleem is of dreigt te worden dat je (te) veel achter je PC zit het volgende:
.
Wat mij betreft zou je onderscheid moeten maken in lichamelijke en geestelijke belasting achter de computer. Het vervelende is dat ze elkaar toch ook weer sterk kunnen beïnvloeden.
- lichamelijk: let altijd op een goede houding als je achter je PC zit. Als je (geestelijk) te veel opgaat in je werk kan je er uiteindelijk lichamelijk (R.S.I.) aan onderdoor gaan!!!
(ik heb dit helaas zelf ondervonden en kon op het laatst nog geen 5 minuten meer tekenen. Dat koste me toch wel een jaartje. Uiteindelijk ben langzaam aan weer gestart, met een kookwekker naast me, steeds max. 5 minuten, voorzichtig opbouwend. Nu gaat het weer redelijk maar R.S.I. laat je niet meer los)
Naar de juiste werkhouding zal je zelf onderzoek moeten doen (b.v. via het net), dat is strikt persoonsgebonden (lichaamslengte, scherm- en toetsenbordopstelling, beschikbare ruimte etc.).
- geestelijk: ook hier moet je opletten dat je niet tot een soort verslaving komt. Sommige mensen steken de eerste peuk ‘s ochtends op de rand van hun bed al op.
Anderen hollen naar de PC om hun email te checken. Beide gevallen lijken me problematisch, dus niet doen.
Intensief opgaan in je werk leidt tot soms verslapping van een goede werkhouding. Dit gaat vooral spelen als je lang achtereen bezig bent. Af en toe héél iets anders doen is zeker niet verkeerd.
Of je nu de hele dag achter de PC zit (b.v. voor werk) of per dag maar een uurtje, let op die werkhouding en zoek naar een juiste balans. Als je met een tijdslimiet werkt dan ben je daar misschien weer te veel op gefocust (mag ik dat minuutje nog? of is het al tijd? hè, moet ik nu echt al stoppen, verdulleme! ik ga nog even door). Ondertussen krijg je misschien toch wat spierpijn in nek en schouder en je pols doet zeer, je (muis-)hand voelt iets kouder aan, etc.

Dit relaas is vanuit mijn ervaring, (PC vanaf 1986).
Anderen hebben misschien totaal andere ideeën en/of goede tips.

p.s. nog vragen? stel ze gerust.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

computer gebruik
BerichtGeplaatst: 02 sep 2007, 19:14 
Offline

Geregistreerd: 03 maart 2007, 14:01
Berichten: 47
Woonplaats: zoetermeer
Gijs,

Om je een advies te geven zal ik je mijn personlijke ervaring laten weten.

Ik werk nu tweeentwintig jaar met computers en heb een tijd last gehad van RSI.
Mijn voorkeur is om nooit te lang achter elkaar met computers te werken,dat wil zeggen na maximaal 45 minuten aaneensluitend gewerkt te hebben ga ik even lopen ,wat drinken en naar andere dingen kijken.
Dit doe ik zowel thuis als op mijn werk.
Ook zorg ik dat ik afwisselend werk met gebruikmaking van sortcuts, een egonomische muis (dit was lange tijd een groot probleem) maar nu zijn er zoveel goede muizen, en met gebruikmaking van de penmuis, deze drie afwiselende gereedschappen zorgen ervoor dat je nooit verkramt achter je computerscherm zit.

Verder heb ik geleerd en dat is best moeilijk om dit je zelf aan te leren, om als je zeer leuk werk hebt om toch te stoppen met dat werk en optijd wat anders te gaan doen . Er zijn nog zoveel andere dingen die even leuk zijn en niets met computers te maken hebben maat toch in de zelfde gedachte sfeer liggen.

Dus wissel vaak is mijn advies en zit niet te lang achter dat scherm .
Speciaal voor jouw omdat je nog jong bent en later nog genoeg tijd zal doorbregen met deze of soort gelijkachtige media's .
School is nu belangrijk voor jouw verdere ontwikkeling.

fiets of wandel naar school neem de tijd om buiten te zijn, en haast je niet naar dit kastje (computer).

Maak tijd voor omgaan met vrienden.

Je hebt al de eerste stap gezet door zelf te erkennen dat je te lang en te vaak achter je computer zit.

groetjes.

boucra


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 02 sep 2007, 19:57 
Offline

Geregistreerd: 02 maart 2007, 20:01
Berichten: 759
Woonplaats: Oss
Gijs,

Ook ik heb sinds 1985 een pc. en sinds 1988 op het werk ook.
Ik zit 6 uur per dag, op het werk, achter de pc te tekenen. Omdat ik doof ben kan ik me makkelijk concentreren, wordt niet snel afgeleid. Zodoende zit ik ook uren achter elkaar aan de pc. Toch moet ik steeds van de pc weg. Omdat roken op de werkvloer verboden is is dit gewoon welkom dan kan ik regelmatig ff naar buiten om te roken.
Van RSI heb ik nooit last gehad. Je moet voor jezelf goed bepalen hoe je zit. De reguliere adviesen van de Arbo over zithouding gaan niet altijd op.
Als ik een keer zin heb om de hele dag te computeren doe ik dat ook gewoon. Je merkt dan verzelf wanneer je ff pauze moet nemen.

Ik ben het eens met Wo3dan en Boucra dat je bovenal contacten buitenshuis moet onderhouden en dat je vaak moet wisselen.
Dat doe ik ook. s'middags (s'morgens werk ik) zit ik bv. nooit op de pc, doe dan andere dingen.
Je bent nog zo jong dan zijn contacten en andere dingen heel belangrijk.

Dat is mijn ervaring.

_________________
truffel


Laatst bijgewerkt door truffel op 03 sep 2007, 7:22, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 02 sep 2007, 20:03 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Hey lieve mensen,

Bedankt voor jullie mooi tips!

Ik fiets elke (doordeweekse-)ochtend 6 km naar school, en dan 's middags weer terug. Dus de hele ochtend en middag (tot ca. 4 uur) staat de pc niet aan, m.u.v. sommige pauzes op school in het computerlokaal. 's Middags zat ik vorig jaar meestal van het uit school komen tot het naar bed gaan. Nu is dat als verminderd naar ongeveer 2,5 uur ipv 4 uur of meer (ik verbaas mezelf er nu mee dat mijn ogen nog goed zijn en ik geen bril nodig heb!). Dus het gaat de goede kant op. :yay:

Nu de weekends nog (die zijn wat moeilijker), maar met jullie tips zal het vast nog beter gaan. RSI heb ik gelukkig nog geen last van gehad (was niet laatst in het nieuws dat het eigenlijk niet bestaat, maar dat mensen het krijgen omdat ze er bang voor zijn?!).

Gijs


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 02 sep 2007, 23:34 
Offline

Geregistreerd: 29 mei 2007, 18:25
Berichten: 252
Woonplaats: Ardennen, Frankrijk
Ik denk dat wo3Dan, bourca en truffel hele verstandige en waardevolle tips gegeven hebben, waar je zeker je voordeel mee kunt doen.
Ik denk verder dat je je bewust moet zijn van je lichaam.
Het is hier boven al gezegd dat iedereen er anders op reageert.
Je fietst 12 km per dag en dat is in ieder geval goed. (Meer is ook goed ;) ) als je het tenminste leuk vindt. Want allerlei dingen doen die je niet fijn vindt omdat het gezond is werkt ook niet.
Zolang je niet te lang (wat is niet te lang) achter de computer zit en je geen last krijgt van je ogen zal het wel meevallen met die bril.
Ik denk dat het goed is om je met andere dingen bezig te houden dan met de computer, maar ik denk ook dat het heerlijk is om eens even niet op te hoeven letten, dus ik kan me voorstellen dat je in het weekend een dag zegt ik ga lekker een paar uur achter de computer zonder de klok ernaast te hebben.
Zodat je een dag in de week geen druk hebt van de tijd.
Het is dan zeker wel belangrijk om op je houding te letten en regelmatig even te lopen en van houding te veranderen.
En je hebt volkomen gelijk, angst geeft meer problemen dan houdingen of wat dan ook, zolang je je lijf blijft voelen, dus je verstand en je gevoel gebruikt ;)
Computer lekker door, maar geniet ook van de andere dingen in het leven :)

_________________
In Frankrijk staat een huis :)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 03 sep 2007, 8:14 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
Wat ik natuurlijk ook kan doen is alleen het forum open gooien op de oneven uren :P

Zelf zit ik op mijn werk ongeveer 4-8 uur per dag achter de pc, thuis nogeens 2-6 uur. Ligt een beetje aan wat ik verder te doen heb. In het weekend als ik thuis ben zit ik minimaal 12 uur erachter. (of ervoor) TV kijk ik maar weinig, hooguit een uur per dag, want je kan wel van de pc wegblijven en TV gaan kijken, maar dat is ook niet best.

Ik zit wel (te) veel achter de pc, maar weet niet of ik dat wel veranderen wil :roll:

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 03 sep 2007, 12:32 
Offline

Geregistreerd: 02 maart 2007, 20:01
Berichten: 759
Woonplaats: Oss
Respect schreef:
Wat ik natuurlijk ook kan doen is alleen het forum open gooien op de oneven uren :P

Zelf zit ik op mijn werk ongeveer 4-8 uur per dag achter de pc, thuis nogeens 2-6 uur. Ligt een beetje aan wat ik verder te doen heb. In het weekend als ik thuis ben zit ik minimaal 12 uur erachter. (of ervoor) TV kijk ik maar weinig, hooguit een uur per dag, want je kan wel van de pc wegblijven en TV gaan kijken, maar dat is ook niet best.

Ik zit wel (te) veel achter de pc, maar weet niet of ik dat wel veranderen wil :roll:

Ik vraag me af wat "Te veel" is. Zolang je en je omgeving er geen last van hebben en genoeg andere dingen daarbuiten doet (voor je gevoel) dan lijkt het mij ook prima. Het is natuurlijk heel persoonlijk.

_________________
truffel


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 03 sep 2007, 17:50 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Voor mij was het zeker te veel, aangezien mijn resultaten op scool eronder te lijden hadden (mede dankzij de pc ben ik waarschijnlijk niet naar 3gym gegaan!). Maar ik ben nu gelijk goed begonnen met het jaar en heb vandaag ook al een uurtje aan m'n huiswerk gezeten (iets wat vorig jaar zeeeer zeldzaam was)! Ben nu helaas wel verkouden dus ik heb niet zoveel zin om veel te doen, maar dat gaat ook wel weer over.

In iedergeval ben ik erg blij met jullie reacties!

PS: Misschien gebruik ik het forum de laatste tijd een beetje teveel als psychisch/lichamelijk informatie forum ipv SketchUp forum, laat het me maar weten :wink:


Laatst bijgewerkt door gijs op 03 sep 2007, 17:55, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 03 sep 2007, 17:57 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
Daarom heet dit gedeelte ook Algemeen geklets :wink:

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 03 sep 2007, 20:56 
Offline

Geregistreerd: 21 maart 2007, 15:26
Berichten: 42
Woonplaats: jobbegea
Beste Gijs zonder gesnotter worden we nooit oud. En het leven is nou eenmaal een aan een schakeling van gesnotter. Jij staat aan het begin en ik aan het begin van eind. En daar tussen in mag je het doen. De kunst is jezelf blijven en aan je zelf bouwen . Ik ben 58 en koekeloer altijd om me heen, wat kan anders en wat kan beter ,dat vind ik een voorrecht.

Ik vind het vervelend dat ik niet zo SU als jij. Soms moet je beperkingen maar accepteren. Maar ik fietsl 100 km zonder problemen rechtop en geniet van alles om me heen dat dan wel weer. Racers razen me bellend voorbij en zien niets.

Het leven is kort, jij hebt een dikke bak vaardigheden in huis en benut ze. En ontdek je kracht :yay:

Groet Cees


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 04 sep 2007, 13:07 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Wooh, dat is echt een preek om van op te kikkeren Cees! Ontzettend mooi! Wat een levenservaringen hebben de mensen op dit forum (gehad).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO