Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
  Afdrukweergave

Pepakura Designer
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 14 aug 2007, 23:34 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 31 maart 2007, 20:15
Berichten: 447
Woonplaats: Leiden, Zuid-Holland
Het is niet echt een plugin, meer een programma ernaast, maar ik vond het hier het beste passen.

Wat het is? Een programma om van je 3D tekeningen gemaakt in verschillende programma's, waaronder Sketchup, vouwtekeningen te maken! Je kent ze wel van vroeger, met schuine randjes waar je dan veels te veel lijm op deed, om vervolgens een naar lijm stinkend papieren bouwval had.. Dat kan je nu ook zelf maken ;)

Hoe precies alles werk weet ik niet, ik heb het programma net een kwartiertje, en ongelofelijk nuttig is het ook niet, maar ik vond het wel grappig en de moeite waard te delen.

Wat je moet doen, volgens mij:
1. Je tekent een model, niet al te moeilijk, anders ben je te lang bezig met plakken ;) Textures kan wel.
2. Je gaat naar File - Export - 3D model, en slaat hem vervolgens op als een Google Earth 4 model.
3. Je download het programma op de volgende link:
http://www.tamasoft.co.jp/pepakura-en/
4. Je opent het bestand in het Pepakura programma.
5. je klikt op Unfold! Et voila, zie rechts je vouwtekening..

Voorbeeld afbeelding, eerste probeersel van mij:
Afbeelding
Veel plezier ;)

_________________
Groeten Simon


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 18 aug 2007, 16:28 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Lijkt me echt een hele leuk plugin Simon! IK zal het eens gaan proberen. Misschien leuk ideetje om te gebruiken ism met mijn school.

"Welkom nieuwe bruggers! Jullie krijgen alleemaal een vouwplaat van jullie nieuwe school!" :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 19 aug 2007, 0:36 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 31 maart 2007, 20:15
Berichten: 447
Woonplaats: Leiden, Zuid-Holland
Leuk dat iemand er interesse in toont ;) Als je wat maakt en vouwt, maak er een fotootje van! Ikzelf ga denk ik ook maar eens wat simpels uitproberen :)

_________________
Groeten Simon


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 20 aug 2007, 18:18 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 31 maart 2007, 20:15
Berichten: 447
Woonplaats: Leiden, Zuid-Holland
Ik heb maar eens een nieuw, niet al te moeilijk huisje getekend, en vervolgens de 'bouwplaat' ervan uitgeprint. Ik bleek helaas niet zo goed in 'knutselen' te zijn als vroeger ;), maar oordeel zelf bij het zien van het resultaat:

Afbeelding
Al met al best leuk om te doen! Nog anderen die het aan durven? ;)

Nog een paar tips:
Hou het simpel. Ramen en deuren gewoon in 2D, anders krijg je daar ook weer apparte bouwplaten van.
Begin met iets kleins, tes de groter de bouwtekening.
Knip netjes ;)

_________________
Groeten Simon


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 20 aug 2007, 18:31 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 01 mei 2007, 10:31
Berichten: 457
s1mon schreef:
Ik heb maar eens een nieuw, niet al te moeilijk huisje getekend, en vervolgens de 'bouwplaat' ervan uitgeprint. Ik bleek helaas niet zo goed in 'knutselen' te zijn als vroeger ;), maar oordeel zelf bij het zien van het resultaat:

Afbeelding
Al met al best leuk om te doen! Nog anderen die het aan durven? ;)

Nog een paar tips:
Hou het simpel. Ramen en deuren gewoon in 2D, anders krijg je daar ook weer apparte bouwplaten van.
Begin met iets kleins, tes de groter de bouwtekening.
Knip netjes ;)


heel leuk gedaan! :D jammer dat ik hier printer niet meer hebt. (verkocht omdat ik het maar 1 x per 2 maanden gebruikt)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 20 aug 2007, 18:32 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
Wat ook altijd erg helpt is het licht insnijden van de vouwlijnen aan de achterzijde, en op 120 grams papier printen!

Als ik tijd en zin heb zal ik ook eens wat maken!, ziet er wel leuk uit zo met een echt gevouwen huisje.

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 21 aug 2007, 22:02 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 31 maart 2007, 20:15
Berichten: 447
Woonplaats: Leiden, Zuid-Holland
Ik begin het nog leuk te vinden ook :lol: Ik heb mijn
rieten huisje erg vereenvoudigd (blijkt nog best wat tijd in te gaan zitten maar wordt ik wel handig in met perspectief uit, top view, en dan maar de binnenkant selecteren en delete..), en vervolgens uitgeprint. Bleek een ongelofelijk prielige bouwtekening te zijn, mar toch maar geprobeerd. Ik had het dak iets te mooi gemaakt, zodat het over het huis hing, dit bleek te klein te zijn, en heb ik er vanaf geknipt. Daardoor paste niet alles even goed, en het is moeilijk met kleine plakvlakjes, maar het lijkt er wel een klein beetje op:

Afbeelding

De deur staat zelfs open :) Helemaal snap ik het programma nog niet, zo zet hij soms ramen er los bij, of doet hij een vlak zonder reden schuin doormidden, maar ach, 't is beter dan niks ;)

Oja, Respect, je tips werkte goed! helaas heb ik maar een paar velletjes dik wit papier gevonden, maar ach, zo snel maak ik ze toch niet.. En zeker het insnijden is erg handig.

_________________
Groeten Simon


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 22 aug 2007, 9:54 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Leuk S1mon!!

Ik heb het ook maar eens gedaan, helaas kon ik SketchUp opeens niet meer openen (op de oude pc, daar staat Pepakura). Dus ik kon alleen mijn modellen van het warehouse gebruiken. Die bleken een beetje te moeilijk te zijn :(. Het probleem is dat elk onderdeel maximaal één A4-tje in beslag mag nemen. Daardoor krijg je een gebouw van 10-20 cm hoog. Alleen heb je dan plakrandjes die zo klein zijn dat ze (bijna) niet zijn uit te knippen en al helemaal niet zijn vast te plakken. MIsschien dat er toch nog iets is waardoor je het makkelijker kan maken?!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 22 aug 2007, 12:31 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 31 maart 2007, 20:15
Berichten: 447
Woonplaats: Leiden, Zuid-Holland
gijs schreef:
Leuk S1mon!!

Ik heb het ook maar eens gedaan, helaas kon ik SketchUp opeens niet meer openen (op de oude pc, daar staat Pepakura). Dus ik kon alleen mijn modellen van het warehouse gebruiken. Die bleken een beetje te moeilijk te zijn :(. Het probleem is dat elk onderdeel maximaal één A4-tje in beslag mag nemen. Daardoor krijg je een gebouw van 10-20 cm hoog. Alleen heb je dan plakrandjes die zo klein zijn dat ze (bijna) niet zijn uit te knippen en al helemaal niet zijn vast te plakken. MIsschien dat er toch nog iets is waardoor je het makkelijker kan maken?!

Als eerste moet je gewoon niet al te grote en moeilijke gebouwen nemen, wordt het allemaal inderdaad veels te klein van ;)

Voor de rest kan je alles vergroten, door te klikken op 2DPatternWindow, en vervolgens een optie met scale. Zo kan je, als het uit 2 dingen bestaat, de ene op een andere bladzijde stoppen.

En, zoals ik al zei, heel erg vereenvoudigen.. Ramen 2D, muren enkel, enzovoorts..

Plakrandjes kan je vergroten door met je rechtermuisknop op de bouwtekening te klikken, vervolgens edit flaps. Dan klik je op de rand van een flap, en vervolgens edit size.

_________________
Groeten Simon


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO