Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
  Afdrukweergave

Mooie prints maken
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 06 aug 2007, 12:56 

Sketchup vind ik werkelijk een fantastisch pakket! In minder dan 2 weken heb ik ons (nieuw te bouwen) huis redelijk netjes weten te tekenen. De userinterface, gebruiksgemak en kwaliteit zijn prima in orde.

Echter, wat ik best vind tegenvallen is de print/export kwaliteit. Op de een of andere manier verliest het dan veel van de details. Exporteren naar een 2D file levert eigenlijk dezelfde kwaliteit op als het rechtstreeks printen.

Het meest jammer vind ik dat zo slecht de diepte kan zien in deze prints. Als een paal voor een muur staat (beiden van hezelfde materiaal), dan zie je bijna geen verschil - zeker als je de 'edges' uit zet.

Hebb jullie nog tips hoe ik dit beter kan doen?

Groetjes,
Theo

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 06 aug 2007, 14:08 
Site Admin

Allereerst welkom op dit forum :yes:

Ik heb zeker wat tips ;)

Om meer diepte te zien kun je schaduw aanzetten: (Window/Shadow) Met de instellingen daar kun je wel zorgen dat alles niet te donker worden, tevens kun je de zon draaien door de noordpijl te draaien (of werkelijk in te stellen voor een "real time" shadow. Dit kun je instellen bij View/Animation/settingins/location

Zoals je zei had je al ontdenkt dat je edges uit kan zetten (realistischer) Bij export naar 2D zie je in het scherm dat je krijgt helemaal rechts onderin een knop "options" ik denk dat je dan al genoeg weet ;). Daar kun je dus de hoogte en breedte van je afbeelding instellen (2000x3000 is goed mogelijk)

Heb je nog andere vragen, stel ze gerust :)

Suc6

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 06 aug 2007, 17:15 

Respect schreef:
...Bij export naar 2D zie je in het scherm dat je krijgt helemaal rechts onderin een knop "options" ik denk dat je dan al genoeg weet ;). Daar kun je dus de hoogte en breedte van je afbeelding instellen (2000x3000 is goed mogelijk)

Dit is overigens alleen mogelijk bij de pro versie (betaald) en niet bij de gratis versie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 06 aug 2007, 17:54 
Site Admin

J-m@n schreef:
Respect schreef:
...Bij export naar 2D zie je in het scherm dat je krijgt helemaal rechts onderin een knop "options" ik denk dat je dan al genoeg weet ;). Daar kun je dus de hoogte en breedte van je afbeelding instellen (2000x3000 is goed mogelijk)

Dit is overigens alleen mogelijk bij de pro versie (betaald) en niet bij de gratis versie.

Helemaal gelijk J-m@n, in versie 5 kon het nog wel volgens mij ??

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 06 sep 2007, 10:36 

Ik ben net een weekje terug van vakantie, vandaar de late reactie.

Met de resolutie heb ik eigenlijk niet zo'n probleem, die is prima voor het afdrukken van plaatjes en opnemen in een blog. De tips om te 'spelen' met de schaduwen werkt redelijk goed. Bedankt!

Echter, de contrasten van de verschillende oppervlakten blijven bijna niet te zien; zoals randjes, greepjes en andere vormen in bijvoorbeeld deuren. Of bij een kolom die voor een muur staat (en beiden hebben dezelfde structuur), dan zie je die bijna niet staan (als je de 'edges' uit zet). Voor de structuren aan de buitenkant van het huis lukt het nog wel om de zon dan in een goede hoek te zetten... maar dat gaat niet voor de binnenkant van het huis.

Zijn hier nog tips voor? Kan ik bijvoorbeeld extra/andere lichtbronnen aanbrengen of een 'blur' geven aan dingen die ietsjes verder weg staan?

Groetjes,
Theo
U-Poll

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 06 sep 2007, 10:51 

Respect schreef:
J-m@n schreef:
Respect schreef:

Helemaal gelijk J-m@n, in versie 5 kon het nog wel volgens mij ??

Ik werk met versie 6.0.515 en daar kan je WEL de resolutie instellen als je files wilt exporteren. Export > 2D Graphic > Type PNG > Options > 'use view size' ontvinken > zelf iets invullen. Dit gaat echt prima.

Theo
U-Poll

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 06 sep 2007, 14:29 

Waarom laat je edges e.d. niet gewoon aan dan? Ik vind dat zelf altijd prettiger en soms zelfs mooier.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 06 sep 2007, 15:19 

MsG schreef:
Waarom laat je edges e.d. niet gewoon aan dan? Ik vind dat zelf altijd prettiger en soms zelfs mooier.

Dat is een idee... maar dan met een minder 'zware' kleur dan dat zwart. Ik wil juist een zo echt mogelijke afdruk maken. Bovendien heb ik enkele objecten die uit tig lijntjes bestaan (wastafel, bad, wc - geimporteerd vanuit de Sphinx site) en dat ziet er dan echt niet mooi uit.

Kan ik ze ook in een andere kleur zetten, grijs of-zo? Zo ja, waar/hoe moet ik dat doen?

Theo
U-Poll

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 06 sep 2007, 16:07 
Site Admin

U-Poll schreef:
MsG schreef:

Dat is een idee... maar dan met een minder 'zware' kleur dan dat zwart. Ik wil juist een zo echt mogelijke afdruk maken. Bovendien heb ik enkele objecten die uit tig lijntjes bestaan (wastafel, bad, wc - geimporteerd vanuit de Sphinx site) en dat ziet er dan echt niet mooi uit.

Kan ik ze ook in een andere kleur zetten, grijs of-zo? Zo ja, waar/hoe moet ik dat doen?

Theo
U-Poll

Kleur wijzigen gaat volgens mij niet, soms is het erg moeilijk een realistische render te maken zonder dat er details verloren gaan. Indien je er mogelijkheid toe hebt kun je eens kerkythea proberen, hiermee lukt het vele malen beter.

De vele lijntjes in de wastafel etc zijn makkelijk weg te halen met smooth edges (rechtermuisknop na gehele model te hebben geselecteerd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 06 sep 2007, 16:25 

U-Poll schreef:
MsG schreef:

Theo
U-Poll

Theo,
Al eens color by material geprobeerd?
Laat Edges aanstaan (zonder profiles, te zwaar)
Ga dan naar het menu Window=>Styles=>Edit=>Edge Settings (eerste blokje) en kies dan Color: By material
Je kunt nu je lijnen (Edges) onafhankelijk van elkaar een materiaal ofwel in jouw geval een kleurtje geven

hier een voorbeeld:
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 3128c55283

In dit voorbeeld heb ik bijvoorbeeld de tegelranden de tegelkleur gegeven.
Maar je kan ook een totaal afwijkende kleur voor elk lijntje apart kiezen.

Suc6 en laat even weten of het lukt.
Wo3Dan

Laatst bijgewerkt door Wo3Dan op 06 sep 2007, 22:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 06 sep 2007, 20:34 

PERFECT !!! Dat is precies wat ik zoek. Het is even pielen om alle lijntjes (die er toe doen) aan te passen, maar dan wordt het ook ERG mooi. Bedankt! Een top-tip.

:D

Theo

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 07 sep 2007, 20:01 

Hmmm... nou loop ik toch weer in de problemen. Verdorie.

Alle lijnen in mijn model zijn wit - heel wit. Wat ik ook probeer met de paintbucket, ze blijven wit. De kleur lijkt niet te willen veranderen naar de kleur die 'achter' de texture staat.

Ik heb al geprobeerd een nieuwe texture aan te maken nadat ik de instelling voor de edges had aangepast. Ook het (opnieuw) tekenen van vlakken helpt niet.

Kan iemand me helpen?

Theo
U-Poll

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 07 sep 2007, 20:20 
Site Admin

Ja, dat heb ik ook wel eens. Het lijkt alsof de hoeken een soort van spleetje hebben waardoor je naar de binnenkant van de vorm kijkt. Dus als je de achterkant van een vlak dezelfde kleur geeft als de voorkant heb je het als het goed is niet meer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 07 sep 2007, 20:51 

U-Poll schreef:
Hmmm...
Alle lijnen in mijn model zijn wit - heel wit. Wat ik ook probeer met de paintbucket, ze blijven wit. De kleur lijkt niet te willen veranderen naar de kleur die 'achter' de texture staat.
Ik heb al geprobeerd een nieuwe texture aan te maken nadat ik de instelling voor de edges had aangepast. Ook het (opnieuw) tekenen van vlakken helpt niet.
Kan iemand me helpen?
Theo
U-Poll

Theo,
Kan je (een deel van) je model uploaden zodat we er naar kunnen kijken?
Ik ken het verschijnsel niet of weet in ieder geval niet wat je precies bedoelt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 07 sep 2007, 22:36 

Wo3Dan schreef:
U-Poll schreef:
Hmmm...
Kan iemand me helpen?
Theo
U-Poll

Theo,
Kan je (een deel van) je model uploaden zodat we er naar kunnen kijken?
Ik ken het verschijnsel niet of weet in ieder geval niet wat je precies bedoelt.

Wo3dan, ik heb geen idee hoe ik het model in dit forum zet (of aan een reactie 'plak')....

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]