Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
  Afdrukweergave

Gebruik van lagen
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 09 maart 2007, 1:37 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
Hallo allemaal,
Kan er hier door die en gene iets verteld worden over hoe jullie omgaan met het gebruik van lagen in SU in relatie tot componenten bijvoorbeeld.
Zelf heb ik het idee dat SU hier behoorlijk steken laat vallen met de suggestie dat alle basis-invoer in laag0 moet. Het programma mist (mede hierdoor) o.a. de mogelijkheid om lagen te beschermen. Lijkt me toch wel erg handig.
Ik kom er wel uit met het gebruik van meerdere lagen, tegen het advies van SU in. Maar misschien mis ik een belangrijk punt waardoor het wel zou móéten! Bij groter serieus werk wil ik wel goed van start gaan. SU gebruik ik nu nog om wat mee te oefenen/spelen.
(voor verdere info zie ook 'Sketchup Community' vanuit het tekenprogramma onder help: discussies>is something broken?>Sketchup6-Component Issue. Ik heb nog geen tijd gehad om daar te antwoorden (Wodan3), heb het te druk met de bouw).
Verder lijkt het me een goed idee om op dit forum wat meer het gebruik van steeds zomaar een tool wat verder uit te diepen. Dat mis ik hier nog.
Alvast bedankt.
vr.gr.
Wo3Dan (Wodan3)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 12 maart 2007, 21:38 
Offline

Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:49
Berichten: 32
Woonplaats: Zaandam
Hallo Wo3Dan,
Ik ben net begonnen met het werken in lagen, voornamelijk omdat ik gewend ben in lagen te werken (autocad). Mij viel inderdaad direct op dat er hier nogal weinig mogelijkheden zijn, maar ik ben nog een SU-beginner en heb nog lang niet alles doorgrond. Als ik mijn acad-werkwijze volg, zouden de verschillende lagen dus ook binnen de componenten zitten. Aan de andere kant viel me op dat ik binnen de kortste keren net zo zat te mieren als bij acad, terwijl SU nu juist zo leuk is om snel mee te werken, zonder de hele tijd je braaf over de juiste laag te bekommeren. Ik vermoed dus dat ik gaandeweg de lagen op een andere manier ga gebruiken, meer om elementen wel of niet te laten zien en dan gaan mijn componenten denk ik veelal uit een laag bestaan.

Ik ben wel heel nieuwsgierig waar de suggestie om alle basis-invoer in laag 0 te doen vandaan komt en waarom. Ik ben het niet in de tutorials tegen gekomen, maar wil er ook graag meer van weten.
Groet!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

m objecten vna een bepaaldtyo
BerichtGeplaatst: 12 maart 2007, 22:42 
Offline

Geregistreerd: 08 feb 2007, 18:43
Berichten: 50
Woonplaats: Westervoort
Lagen (Layers) worden in SU alleen gebruikt om iets te laten zien (display). Dus om objecten te laten zien of te verbergen of om objecten van een bepaald type met een bepaalde kleur te laten zien.
Je kunt lagen niet gebruiken zoals bij Autocad om bepaalde getekende objecten te isoleren van de rest. Hiervoor gebruik je in SU "Group"of "Component".


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: m objecten vna een bepaaldtyo
BerichtGeplaatst: 13 maart 2007, 16:53 
Offline

Geregistreerd: 02 maart 2007, 20:01
Berichten: 759
Woonplaats: Oss
Leks schreef:
Lagen (Layers) worden in SU alleen gebruikt om iets te laten zien (display). Dus om objecten te laten zien of te verbergen of om objecten van een bepaald type met een bepaalde kleur te laten zien.
Je kunt lagen niet gebruiken zoals bij Autocad om bepaalde getekende objecten te isoleren van de rest. Hiervoor gebruik je in SU "Group"of "Component".


Layer, lagen , gebruik ik altijd net als in Microstation. Bij mij heeft elk component een laag. Ook voor varianten van een plan een eigen laag.
Erg handig maar ik merk bij componenten-lagen dat ze niet cosequent zijn.
Een nadeel van snel kunnen werken met SU is dat je vaak vergeet de juiste laag aan te klikken. De ondergronden gaat naar laag 0.

_________________
truffel


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 13 maart 2007, 18:57 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
Ik heb tot nu toe nog alles in laag 0 getekend, ik zie bij CAD zeer zeker het nut van lagen, en die gebruik ik dan ook effectief, maar bij sketchup zie ik het nut er niet van in.

Wil ik dingen in bepaalde scenes uitzetten, klik ik de group of het component aan en druk op hide. Dan update ik de scene en klaar is kees :wink:

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 01 jul 2007, 11:38 
Offline

Geregistreerd: 29 mei 2007, 18:25
Berichten: 252
Woonplaats: Ardennen, Frankrijk
Hoe werk ik het beste in lagen.
Ik ken lagen uit Photoshop en Illustrator.
Met SU werkt het kennelijk anders
Je kunt elementen in losse lagen zetten begrijp ik, maar hoe doe je dat?
En hoe kun je zien wat er in een bepaalde laag staat?
Kun je elementen van een laag naar een andere verslepen?

_________________
In Frankrijk staat een huis :)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 01 jul 2007, 11:50 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 31 maart 2007, 20:15
Berichten: 447
Woonplaats: Leiden, Zuid-Holland
Ik werk eigenlijk heel vaak in lagen, als ik huizen teken. Dan teken ik namelijk verdieping 1 op layer 1, verdieping 2 op layer 2.. Zo kan ik makkelijk het huis even 'open zetten' om even binnen wat te tekenen, of om een overzicht te krijgen. Het is wel best wat gedoe, maar je word er handiger in, en dan is het prima te doen.

Edit: Ook gebruik ik sinds kort lagen om effecten in filmpjes te krijgen, zoals opengaande deuren. Dichte deur in layer, open deur in andere layer, en layers uit en aan zetten in verschillende scenes.

_________________
Groeten Simon


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 01 jul 2007, 20:26 
Offline

Geregistreerd: 02 maart 2007, 20:01
Berichten: 759
Woonplaats: Oss
ardoise schreef:
Hoe werk ik het beste in lagen.
Ik ken lagen uit Photoshop en Illustrator.
Met SU werkt het kennelijk anders
Je kunt elementen in losse lagen zetten begrijp ik, maar hoe doe je dat?
En hoe kun je zien wat er in een bepaalde laag staat?
Kun je elementen van een laag naar een andere verslepen?


Open in Window layers. je ziet dan een menu met een + en een -.
klik op + (= laag toevoegen), geef een naam bv etage 1. als je bij etage 1 werk dan zet je de punt op de "etage 1" laag. zo maak je lagen. Op welke laag je staat kun je dus zien aan waar dat puntje staat. met - kun je hem verwijderen.
Je kunt elementen verplaatsen door op een element te gaan staan en rechtsklikken, menu Entity info en drag drop kun je hem in de goede laag zetten.
Je kunt een laag uitzetten door rechts in het menu blokje uitvinken.
Hoop dat dit duidelijk is.

_________________
truffel


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 01 jul 2007, 23:59 
Offline

Geregistreerd: 29 mei 2007, 18:25
Berichten: 252
Woonplaats: Ardennen, Frankrijk
Lijkt mij ook handig Simon, dus maar eens wat informatie verzamelen :wink:

Ik zie het Truffel :D
Ik kan in lagen/layers een laag aanmaken en die een naam geven.
Als ik dan een aantal elementen selecteer kan ik ze in entity info in een laag zetten.
Als ik die laag in layers dan uitzet worden die elementen verborgen.
Als ik op een willekeurig element klik zie ik een stipje voor een van de lagen en dus zit het element daarin.
Tot zover is het duidelijk,denk ik

Maar nu heb ik een layer (layer 1) waarschijnlijk per ongeluk aangemaakt en als ik die weg wil gooien staat er dat die layer niet leeg is.
Als ik hem uitzet zie ik niet dat er iets verborgen wordt, dus iets in mijn gebouw zit in layer 1, maar ik heb geen idee wat.
Hoe kom ik er achter wat er in die layer zit.

_________________
In Frankrijk staat een huis :)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 02 jul 2007, 7:26 
Offline

Geregistreerd: 02 maart 2007, 20:01
Berichten: 759
Woonplaats: Oss
ardoise schreef:
Lijkt mij ook handig Simon, dus maar eens wat informatie verzamelen :wink:

Maar nu heb ik een layer (layer 1) waarschijnlijk per ongeluk aangemaakt en als ik die weg wil gooien staat er dat die layer niet leeg is.
Als ik hem uitzet zie ik niet dat er iets verborgen wordt, dus iets in mijn gebouw zit in layer 1, maar ik heb geen idee wat.
Hoe kom ik er achter wat er in die layer zit.


Zet alles uit behalve layer 1.
Ik moet zeggen dat ik geen 100% vertrouwen heb in layers. want het komt vaak voor dat elementen van een component, bv, niet in dezelfde layer zit. Ik maak een kast, de linkerhelft zit in een ander layer dan ik wilde. heel gek. en ik krijg het niet bij elkaar in 1 laag!.

_________________
truffel


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 02 jul 2007, 8:05 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
Ik krijg verschillende opties als ik een layer wil verwijderen die niet leeg is:

- Move contents to Default layer
- Move contents to Curent layer
- Delete contents

Eventueel kun je ook een lijn tekenen in layer en en dan alles uit die lijn selecteren zie (http://www.sketchupforum.nl/viewtopic.php?t=257)

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 02 jul 2007, 12:07 
Offline

Geregistreerd: 29 mei 2007, 18:25
Berichten: 252
Woonplaats: Ardennen, Frankrijk
:D Het begint te komen.

Als ik “color bij layer” in het layer menu aanzet kan ik precies zien wat in welke laag staat.
Staat er iets in de verkeerde kleur dan selecteer ik dat en zet het bij entety info in de goede laag.
Dus er is een duidelijke verbinding tussen layers en entity info :D
Het begint te dagen.
Dank jullie voor de informatie.

_________________
In Frankrijk staat een huis :)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO