Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
  Afdrukweergave

Hoe doen architecten dat?
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 25 jun 2018, 13:56 
Offline

Geregistreerd: 24 jun 2018, 14:01
Berichten: 6
Dag jongens,
Ik heb een kasteel en nog een paar leuke dingen gemaakt met SU; die wil ik gebruiken in mijn strip. Maar ik krijg niks uitgeprint, tenzij als screenshot. En met al die toolbars erbij is dat ofwel te klein, ofwel maar gedeeltelijk.
Als ik een gewone printopdracht geef, is het resultaat nog véél kleiner. Zelfs op een A-viertje staat mijn kasteel ergens piepklein in een hoekje, ... En ik krijg het niet groter. (tenzij door uit te zoomen, maar dan heb ik maar een fragmentje ervan te pakken).
Nu dacht ik eerst dat dat misschien gewoon niet de bedoeling was met SU; maar ik heb genoeg van die grote posters aan de ingang van bouwwerven gezien, om te weten dat architecten hun ontwerp wél netjes en zo groot als ze willen kunnen afprinten, en die werken vast ook met SU, zij het vast niet met de gratis versie zoals ik.
Nou is dus mijn vraag aan iemand die het weet: hoe zouden die dat doen, en zou ik het ook kunnen?
Ik heb de gratis versie van SU 8; om kastelen en dergelijke te ontwerpen is dat ruim genoeg. En een A3-printer, maar die is in dit verband dus nog niet van pas gekomen...
Welbedankt bij voorbaat


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Hoe doen architecten dat?
BerichtGeplaatst: 01 jul 2018, 12:19 
Offline

Geregistreerd: 06 apr 2016, 6:35
Berichten: 8
Het is al een tijd geleden dat ik vanuit SU geprint hebt. Zou daar Layout voor gebruiken.
Architecten gebruiken geen SU om te printen ze gebruiken Layout ( zit bij SU als extra programma, wat perfect werkt ).
Maar die zit niet bij de gratis versie begreep ik.

Kan je niet de free trial binnen halen en dan Layout gebruiken?

Enige wat ik me kan herinneren is, in SU, maak een zo groot mogelijk teken scherm/window. Zet wat je geprint wilt hebben ook zo groot mogelijk passend in het scherm zoals je het er uit wilt zien. Zet in Document setup je papier grootte en schaal. Printen op schaal is praktisch een nogo. Vergeet nooit uit een veld te tabben anders sprint het naar een soort van default instelling. Zorg dat je te zien krijgt hoeveel pagina's het kost, dan weet je dat je instellingen geaccepteerd zijn. Vector printen aan of uit is al een groot verschil en kan soms een vertekend beeld geven, zeker als je tekst of maat aanduidingen gebruikt.

Hmm, zou toch voor layout gaan, even downloaden. In SU zit dan onder het File/bestand menu de optie "Send to Layout".


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Hoe doen architecten dat?
BerichtGeplaatst: 01 jul 2018, 14:28 
Offline

Geregistreerd: 24 jun 2018, 14:01
Berichten: 6
Lord Anubis schreef:
Het is al een tijd geleden dat ik vanuit SU geprint hebt. Zou daar Layout voor gebruiken.
Architecten gebruiken geen SU om te printen ze gebruiken Layout ( zit bij SU als extra programma, wat perfect werkt ).
Maar die zit niet bij de gratis versie begreep ik.
Kan je niet de free trial binnen halen en dan Layout gebruiken?

Ah, Layout. Ja, dat had ik intussen ontdekt op de site van Peter. Maar ik weet niet of er van Layout ook een free versie bestaat, en of indien niet, de Layout apart erg duur is, en indien niet, of àls ik ze download, ze met de free versie van SU zal willen werken. Want mijn budget is verschrikkelijk beperkt.
De free trial van SU Pro heb ik al 's gedownload, maar doordat die tijdelijk is en ik me noodgedwongen bij de gratis versie moet houden, heb ik ze maar weer gedeleet, want je kunt een tekening in Pro niet openen in Free en vice versa, dus zit je nadat de free Pro trial versie "uitgewerkt" is, met twee verschillende soorten werk, waar je maar één van kunt openen. Die welke gemaakt zijn met de trial van Pro kun je alleen maar deleten, want je krijgt ze nooit meer open.
Lord Anubis schreef:
Enige wat ik me kan herinneren is, in SU, maak een zo groot mogelijk teken scherm/window. Zet wat je geprint wilt hebben ook zo groot mogelijk passend in het scherm zoals je het er uit wilt zien. Zet in Document setup je papier grootte en schaal. Printen op schaal is praktisch een nogo. Vergeet nooit uit een veld te tabben anders sprint het naar een soort van default instelling. Zorg dat je te zien krijgt hoeveel pagina's het kost, dan weet je dat je instellingen geaccepteerd zijn. Vector printen aan of uit is al een groot verschil en kan soms een vertekend beeld geven, zeker als je tekst of maat aanduidingen gebruikt.
Dat ga ik eens proberen, van zodra ik te weten kom wat "een veld tabben" betekent. (als jij het me uitlegt, misschien? :) ) Printen op schaal zou kunnen lukken, maar als hetgene wat geprint wordt een img is, jpg of zo, dan zal het schalen als ik het vergroot waarschijnlijk een sterk gepixeld beeld opleveren, en dan heb ik er ook niet veel aan.
Lord Anubis schreef:
Hmm, zou toch voor layout gaan, even downloaden. In SU zit dan onder het File/bestand menu de optie "Send to Layout".

Ik zou niets liever willen, maar ik moet eerst weten hoeveel het kost, en of het met de gratis versie wil werken; anders wen ik aan iets, dat ik na een kort poosje moet laten gaan en als ik het nooit heb gekend, ben ik als een blinde die blind geboren is: die weten niet wat ze missen, dus zijn ze ook niet ongelukkig. Snap je?
Toch bedankt...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Hoe doen architecten dat?
BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 0:37 
Offline

Geregistreerd: 06 apr 2016, 6:35
Berichten: 8
SU Pro is een pakket met drie programma's. Sketchup SU, Layout LO en Style.

Ik kon/kan iedere free versie tekening openen in Pro hoor. Zou raar zijn als je de free versie gebruikt om te testen en je gaat ervoor en dan opnieuw moet beginnen.

Tab = Tabulator Met je Tab toets uit een veld springen.

Heb je windows of een Mac? Onder de mac kan je altijd naar een PDF printen, dus schalen gaat prima daar.
Als je print naar een file of img of pdf op schaal, dan hoef je je image toch niet meer te schalen?

Probeer als je de pro versie gedownload hebt, jouw tekening te openen in Layout.
Dus als je Layout open hebt;
kies nieuw met een template, A3 in jouw geval.
Dan uit het menu bestand kies insert, kies je tekening.
Dan met de viewport geselecteerd;
kies nu even iso of top ( rechtermuis toets/ctrl-click),
zet het op de juiste scale/schaal zodat je iets ziet.
Lukt dat, dan weet je dat je je tekening in LO kan laden, zonder SU pro te gebruiken.
Daarna kan je alles fijner instellen. Je kan dan ook de instellingen bewaren en als je in SU free dan een update doet de viewport updaten met de laatste SU tekening versie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Hoe doen architecten dat?
BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 1:26 
Offline

Geregistreerd: 24 jun 2018, 14:01
Berichten: 6
Lord Anubis schreef:
SU Pro is een pakket met drie programma's. Sketchup SU, Layout LO en Style.
O, dus Pro is het hele boeltje samen. Dat kun je dus niet apart kopen, of zo?
Dan is het vast helemaal onmogelijk om aan Layout te geraken (permanent) zonder het hele pakket te kopen. Jammer. Dat pakket kan ik niet betalen. Ik had gedacht dat men Layout alleen zou kunnen kopen, en dat dan met de gratis versie gebruiken, ... als dat mogelijk is tenminste.
Ik zou het kunnen proberen door hem te downloaden, en dan meteen een tekening te proberen layouten, maar dan doet hij dat waarschijnlijk met Pro, niet met mijn gratis versie. Dan weet ik nog niet of hij het ook zou doen als mijn trial versie uitgerwerkt is.
... of is dan ook de Layout uitgewerkt, zeker. Als het allemaal bij elkaar hoort, dan verdwijnt het ook vast allemaal samen.
Lord Anubis schreef:
Ik kon/kan iedere free versie tekening openen in Pro hoor. Zou raar zijn als je de free versie gebruikt om te testen en je gaat ervoor en dan opnieuw moet beginnen.
Ja, dat lukt wel. Maar omgekeerd niet. Als je géén Pro (meer) hebt, als de trial versie op is, dan gaat wat je met die opgebruikte Pro gemaakt hebt niet meer open met de free versie.
En vermits ik na het opgebruiken van de trial weer met de free alleen zal achterblijven, kan ik de dingen die ik met Pro gemaakt heb niet meer gebruiken en dienen ze tot niets meer. Dat heb ik een tijd geleden al geprobeerd.
Lord Anubis schreef:
Tab = Tabulator Met je Tab toets uit een veld springen.
Ah, okee.
Lord Anubis schreef:
Heb je windows of een Mac? Onder de mac kan je altijd naar een PDF printen, dus schalen gaat prima daar.
Windows natuurlijk. Macs zijn véél te duur voor mijn beurs.
Lord Anubis schreef:
Als je print naar een file of img of pdf op schaal, dan hoef je je image toch niet meer te schalen?
Daar weet ik geen antwoord op: printen gaat altijd op een img, toch? En in mijn geval blijkt het dan altijd te klein. Ik kan de tekening niet groter krijgen dan het programma "levert": klein, dus. Maar in jpg, of iets anders, als het maar 2D is, ... alleen, het blijft klein. En als ik het vergroot, pixelt het uit tot het op niks meer trekt. Ik kan ook printen uit een PDF, ik heb een PDF programma (PDF X-Change Viewer). Of het daar evenmin gaat als met jpg heb ik nog niet geprobeerd. Misschien zal ik dat tenslotte wel moeten, als de rest niet gaat. Ofwel met Illustrator, een vector image proberen maken, zodat het kan ingezoomd worden zonder te pixelen... ik kan nog een paar opties proberen. Maar hoedanook zal het alleen geven wat er op het scherm past, niet wat de hele tekening feitelijk bevat, zoals op die grote posters van de architecten. Het zal behelpen blijven, vrees ik.
Lord Anubis schreef:
Probeer als je de pro versie gedownload hebt, jouw tekening te openen in Layout.
Dus als je Layout open hebt;
kies nieuw met een template, A3 in jouw geval.
Dan uit het menu bestand kies insert, kies je tekening.
Dan met de viewport geselecteerd;
kies nu even iso of top ( rechtermuis toets/ctrl-click),
zet het op de juiste scale/schaal zodat je iets ziet.
Lukt dat, dan weet je dat je je tekening in LO kan laden, zonder SU pro te gebruiken.
Daarna kan je alles fijner instellen. Je kan dan ook de instellingen bewaren en als je in SU free dan een update doet de viewport updaten met de laatste SU tekening versie

Dat ga ik eens uitproberen als ik ooit te weten kom hoe ik aan een Layout kan geraken zonder een heel Pro pakket te moeten kopen, ... en indien ik Layout zou kunnen gebruiken met mijn gratis SU. Voorlopig snap ik er nog niks van, maar dat is natuurlijk omdat die termen viewport en iso en zo niet in mijn gratis versie voorkomen, dus zeggen ze me niks.
Als ik nu een Pro versie trial zou downloaden, en ik probeer wat je hierboven uitlegt, een met free gemaakt tekening te layouten met de Pro, en dat werkt, dan betekent dat, dat het gaat met mijn free versie; maar dan zou ik sowieso maar een paar tekeningen kunnen layouten, totdat die trial versie weer voorbij is. En dan zit ik weer zonder.
En hoedanook zal ik altijd achterblijven met iets, dat ik heb leren appreciëren en dat ik dan niet meer heb, en dat ik dan zal missen. :"-(
Zolang ik niet weet of ik aan een minder dure oplossing kan raken, zal ik blijven aanmodderen. C'est la vie.
Welbedankt, Mylord... Ik zal je uitleg in een notepad copypasten en bewaren, om het allemaal eens te doen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Hoe doen architecten dat?
BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 11:08 
Offline

Geregistreerd: 06 apr 2016, 6:35
Berichten: 8
Cyrano schreef:
Lord Anubis schreef:
Ik kon/kan iedere free versie tekening openen in Pro hoor. Zou raar zijn als je de free versie gebruikt om te testen en je gaat ervoor en dan opnieuw moet beginnen.
Ja, dat lukt wel. Maar omgekeerd niet. Als je géén Pro (meer) hebt, als de trial versie op is, dan gaat wat je met die opgebruikte Pro gemaakt hebt niet meer open met de free versie.

Mocht het zo zijn dat je met LO een SU Free skp niet kan openen ( insert ) dan open je het eerst met SU Pro trial en dan 'save as copy' en dan open ( insert) je de copy met LO. Dat betekend je bewaard nooit je origineel met SU Pro!

Dan kan je verder werken met je master/Origineel in SU Free. Wil je het opnieuw uitprinten, dan doorloop je de stappen opnieuw. Zolang je de wijzigingen in je orig bestand in de free versie verwerkt zal er geen problemen opduiken.

Wil je pro extra's gebruiken of nodig hebben dan, of toch maar gaan sparen of zoeken naar een ruby script/plugin/extension of zelf namaken n Ruby script.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Hoe doen architecten dat?
BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 15:31 
Offline

Geregistreerd: 24 jun 2018, 14:01
Berichten: 6
Lord Anubis schreef:
Mocht het zo zijn dat je met LO een SU Free skp niet kan openen ( insert ) dan open je het eerst met SU Pro trial en dan 'save as copy' en dan open ( insert) je de copy met LO. Dat betekenT je bewaarT nooit je origineel met SU Pro!
Dan kan je verder werken met je master/Origineel in SU Free. Wil je het opnieuw uitprinten, dan doorloop je de stappen opnieuw. Zolang je de wijzigingen in je orig bestand in de free versie verwerkt zal er geen problemen opduiken.
Ah, dat is een goeie tip. Dat zou ik goed kunnen gebruiken. Bedankt. (als wederdienst: betekent en bewaart zijn met t, in de 3e persoon enkelvoud tegenwoordige tijd).
Lord Anubis schreef:
Wil je pro extra's gebruiken of nodig hebben dan, of toch maar gaan sparen of zoeken naar een ruby script/plugin/extension of zelf namaken n Ruby script.

Wat ruby script is weet ik niet, maar dat kan ik altijd opzoeken. Het klinkt als een soort HTML... Maar wacht eens even, betekent wat je daar zegt dat ik mits ik dat ruby-thingy leer hanteren, ik zélf een soort Layout zou kunnen maken? Dat lijkt me te mooi om waar te zijn...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Hoe doen architecten dat?
BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 20:33 
Offline

Geregistreerd: 06 apr 2016, 6:35
Berichten: 8
Cyrano schreef:
Maar wacht eens even, betekent wat je daar zegt dat ik mits ik dat ruby-thingy leer hanteren, ik zélf een soort Layout zou kunnen maken? Dat lijkt me te mooi om waar te zijn...


Dan kan je lang programmeren, maar je kan wel wat functies van pro namaken.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Hoe doen architecten dat?
BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 21:50 
Offline

Geregistreerd: 24 jun 2018, 14:01
Berichten: 6
Lord Anubis schreef:
Dan kan je lang programmeren, maar je kan wel wat functies van pro namaken.

Ik dacht al dat het te mooi om waar te zijn was. Niet de moeite om het te leren, dus?
Zolang ze Sketchup Layout apart verkopen, zal ik maar blijven aanmodderen, dan...
waarom moet alles toch zo duur zijn hé, altijd...
Bedankt voor je antwoorden, hoor!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Hoe doen architecten dat?
BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 22:18 
Offline

Geregistreerd: 06 apr 2016, 6:35
Berichten: 8
Cyrano schreef:
Lord Anubis schreef:
Dan kan je lang programmeren, maar je kan wel wat functies van pro namaken.

Ik dacht al dat het te mooi om waar te zijn was. Niet de moeite om het te leren, dus?
Zolang ze Sketchup Layout apart verkopen, zal ik maar blijven aanmodderen, dan...
waarom moet alles toch zo duur zijn hé, altijd...
Bedankt voor je antwoorden, hoor!



Tja, hangt er van vanaf wat je er mee doet. Creeer je een werk omgeving ermee, dan is het niet duur. Er is een grote userbase die hulp kunnen bieden.

En nogmaals SU & LO zitten samen in het pakket.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Hoe doen architecten dat?
BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 22:28 
Offline

Geregistreerd: 24 jun 2018, 14:01
Berichten: 6
Lord Anubis schreef:
Tja, hangt er van vanaf wat je er mee doet. Creeer je een werk omgeving ermee, dan is het niet duur. Er is een grote userbase die hulp kunnen bieden.
En nogmaals SU & LO zitten samen in het pakket.

Jaja, dat had ik al begrepen, jammer genoeg. Ik had moeten schrijven "zolang ze LO NIET apart verkopen, foutgetypt. Sorry.
Wat duur betreft: volgens mij hangt dat meer af van je budget dan van de vraag of je er een werkomgeving mee creëert. Want als je het geld niet hebt, dan mag je nog zoveel willen, dan heb je het domweg niet. En dan is het dùùr. Toch?
Ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen niét duur is. Maar dat hangt helemaal af van hun inkomen, niet van wat ze ermee plannen te doen.... plus, mensen die het kunnen aftrekken van de belastingen, die krijgen het later terug. En dat is voor artiesten ook niet weggelegd, hoor...
Wat bedoel je met die userbase, lord Anubis?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO