Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
  Afdrukweergave

probleem met verkeerslicht maken
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 11 maart 2014, 22:56 
Offline

Geregistreerd: 23 mei 2013, 7:30
Berichten: 5
Goedendag,

Ik ben een beginner met SU en ik krijg iets niet voor elkaar, misschien dat iemand mij hier kan helpen Ik probeer voor mijn modelbaan een verkeerslicht te maken van 14 mm bij 4 mm met een gat over de lengte van 2 mm en vierkante gaten op de 4 mm zijde van 2 mm in het vierkant waar de leds in moeten komen.
Al ik dit teken dan vallen er gaten en in de ronde opening krijg ik fouten als ik dit converteer naar een stl file om deze in 3d te printen.
Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe en hoe ik het wel kan doen zodat het een goed bestand wordt zonder fouten.
Vergeet niet ben een echte beginner.

Groeten Ton Rijnaard


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: probleem met verkeerslicht maken
BerichtGeplaatst: 11 maart 2014, 23:07 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
Als er gaten in onderdelen, vooral rondingen vallen is je schaal mogelijk te klein.

Probeer eens alles 10x zo groot tekent en op het laatst weer verkleind met scale lukt het mogelijk wel. Anders graag het bestand of foto plaatsen zodat we hiernaar kunnen kijken.

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: probleem met verkeerslicht maken
BerichtGeplaatst: 11 maart 2014, 23:39 
Offline

Geregistreerd: 23 mei 2013, 7:30
Berichten: 5
Respect,
bedankt voor de snelle reactie kan je een hint geven hoe ik de de scale 10x moet vergroten.
Of bedoel je dat ik hem 10x grote moet teken als ik S druk krijg ik alleen een blok dat ik uit kan trekken maar weet dan niet hoeveel.
Vaste bedankt weer zal pas morgen kijken naar je mogelijk replay.

groeten Ton


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: probleem met verkeerslicht maken
BerichtGeplaatst: 12 maart 2014, 21:12 
Offline

Geregistreerd: 23 mei 2013, 7:30
Berichten: 5
Mede SU

Hier mijn bestand wat ik nu 10x groter getekend heb en nu zo moeten verkleinen (wat me niet lukt)
Ook zit er nog een gat wat ik niet gedicht krijg, elke hulp is welkom

Vriendelijke groeten Ton R.


Bijlagen:
verkeerslicht 40.skp [215.57 KiB]
458 keer gedownload
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: probleem met verkeerslicht maken
BerichtGeplaatst: 12 maart 2014, 22:02 
Offline

Geregistreerd: 17 feb 2012, 8:51
Berichten: 88
Woonplaats: Harderwijk
Als je snel wilt verkleinen/vergroten kun je ook het "rolmaatje" gebruiken. Klik op het beginpunt van een lijn, vervolgens op het eindpunt. Dan typ je de gewenste lengte gevolgd door enter, je krijgt nu een popup met de vraag "do you want to resize the model?". Bevestigen en klaar. Welk gat krijg je niet dicht, die aan het uiteinde van de paal? Gewoon een lijn over het gat trekken, gat dicht, met het gummetje de lijn weer verwijderen.
Als je in de x-ray mode naar je model kijkt zie je nog het één en ander aan lijnen die geen functie hebben en weg kunnen.Je onderste "lampgat" lijkt ook uit twee op elkaar geplakte circels te bestaan.
Bijlage:
verkeerslicht.jpg
verkeerslicht.jpg [ 45.78 KiB | 10121 keer bekeken ]

Succes


Laatst bijgewerkt door antonie op 12 maart 2014, 22:27, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: probleem met verkeerslicht maken
BerichtGeplaatst: 12 maart 2014, 22:13 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
Beste Ton,

10x groter, hiervoor moet je inderdaad opnieuw beginnen met tekenen, gebruik de kennis welke je al hebt geleerd om het opnieuw te doen. Iets van 8 cm / 80 mm teken je dan als 80cm / 800mm

Als je klaar bent selecteer je alles en kies je scale :scale: (in sketchup 2013 is het icoontje iets veranderd)
Typ nu 0,1

Nu is je bestand weer echt op schaal.

Ik zie in je bestand een gat aan de onderkant, deze kun je dichten door een zijde van de ronding over trekken met line, sketchup herkend dan rondom de lijnen en zal het vlak vullen. Ik zie nog meer gaten, bij het onderste licht is 1 vlak links open (van vooraf gezien)Ook heb je hier 2 circels getekend. en bij het bovenste licht mist de bovenkant van de circel. Als je e.e.a. wil laten printen is dit wel van belang.

Ok bij printen is van belang dat alle "witte" zijden naar buiten gericht zijn, bij het vierkante blok zijn nu de blauw/grijze zijden naar buiten gericht, dit kun je aanpassen door op een vlak te klikken, rechter muisknop en dan "reverse faces"

Je model moet dus nergens gaten meer hebben en geheel dicht zijn. Wellicht met deze kennis een keer opnieuw beginnen en kijken hoe ver je komt.

groet, Egbert

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: probleem met verkeerslicht maken
BerichtGeplaatst: 14 maart 2014, 10:18 
Offline

Geregistreerd: 23 mei 2013, 7:30
Berichten: 5
Antoni - Respect,

Bedankt voor jullie informatie ik ben een stuk wijzer geworden.
Heb hem bijna voor elkaar alleen krijg ik het nog niet goed voor elkaar om de horizontale buis(gat) en daarop de drie doorgangen van de leds naar beneden voor elkaar te krijgen.
Kunnen jullie mij daar misschien nog advies over geven.
Alvast bedankt weer voor de hulp.


Groeten Ton


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: probleem met verkeerslicht maken
BerichtGeplaatst: 18 maart 2014, 11:28 
Offline

Geregistreerd: 17 feb 2012, 8:51
Berichten: 88
Woonplaats: Harderwijk
Ik neem aan dat je zoiets voor ogen hebt?
Bijlage:
Ashampoo_Snap_2014.03.18_10h04m01s_001_.png
Ashampoo_Snap_2014.03.18_10h04m01s_001_.png [ 32.69 KiB | 10091 keer bekeken ]


Hiervoor selecteer je de buis en de daarop aansluitende doorgangen, rechtermuisklik en vervolgens "intersect" met model. Dat maakt er 1 geheel van en kun je het overtollige verwijderen om een strakke doorgang te krijgen.
Echter...in jouw model zijn de doorgangen groter dan de diameter buis, die moeten dus kleiner of de buis groter. Ook selecteert het in je model niet echt prettig om het snel te doen.

Wat je jezelf aan zou moeten leren is het werken met groepen, lagen en componenten, dus elk onderdeel van je model in een groep plaatsen. Ik ben zelf slecht in uitleggen maar als je de zoekfunctie op het forum gebruikt staat er genoeg over deze onderwerpen. Kort gezegd...
Bijlage:
Ashampoo_Snap_2014.03.18_10h17m58s_002_.png
Ashampoo_Snap_2014.03.18_10h17m58s_002_.png [ 22.94 KiB | 10091 keer bekeken ]

Dit werkt een stuk prettiger, dubbelklik op een groep en je kunt bewerken zonder de andere groepen erbij te betrekken.
Belangrijkste is, blijven proberen en er plezier in houden :yellow:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: probleem met verkeerslicht maken
BerichtGeplaatst: 02 apr 2014, 14:23 
Offline

Geregistreerd: 23 mei 2013, 7:30
Berichten: 5
Antoni,

Dat is precies wat ik bedoel zal je raad proberen op te volgen door meer groepen te maken.
Laat je weten of het gaat lukken ben blij met mensen zoals jullie, anders had ik de moed allang opgegeven.
Dus nogmaals bedankt voor de info je hoort nog

Groeten Ton


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO