Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
  Afdrukweergave

schalen van kozijnen
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 31 jul 2010, 19:15 
Offline

Geregistreerd: 25 mei 2009, 16:50
Berichten: 45
Regelmatig maak ik kozijnen zelf, maar als ik 'm dan kopieer en in een ander gat (met andere afmetingen) in een muur zet, en ik schaal 'm op maat dan vervormt het kozijn. Alle diktes en andere maten gaan dan verloren.

Hoe kan ik dit het beste oplossen? (zonder het kozijn weer handmatig te aanpassen)
Kan ik het beste Dynamic Components gebruiken? Is dit moeilijk om te leren? (ik heb er nog geen ervaring mee)

gr Bart

_________________


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: schalen van kozijnen
BerichtGeplaatst: 31 jul 2010, 21:45 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
Beste Bart,

Dynamic components is hier voor een zeer goede oplossing, alleen heb ik het idee dat minder als 1 procent hiermee werkt, Sketchup is juist voor het simpel ontwerpen van objecten, waar ook professionals mee overweg kunnen, slechts een deel van die laatste groep kan met dynamic component overweg omdat je hiervoor toch enigsinds moet kunnen werken met de code van het programma.

Ik werk er zelf niet mee, en ken niemand die het echt goed kan.

Beter kun je je raam kopieren en uniek maken indien het een component is. Dan het raam niet schalen maar openen (het component) dan selcteer je van rechts boven naar links onder de rechterzijkant van het raam, (stijl) en move je deze naar links, hierdoor blijft de afmeting van het kozijnhout gelijk, maar kun je toch de maat van het kozijn aanpassen, ditzelfde geldt uiteraard voor de hoogte, een paar keer proberen en het zal lukken!

Suc6

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: schalen van kozijnen
BerichtGeplaatst: 01 aug 2010, 10:43 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 13 mei 2009, 9:24
Berichten: 228
Woonplaats: Ede
Bart,

Bij smalle objecten, zoals een kozijn kan het zijn dat je bv diagonaal aan het verschalen bent ipv in de lengte of breedte.
Probeer ook eens de shift en cntrl toets EN scale werkt (alleen) op geselekteerde onderdelen. Dus de tip van respect is belangrijk: maak er een component van of een groep.

Mischien moet je je ook ven verdiepen in afbeeldingen maken en hier posten. Eerlijk gezegd snap ik niet echt wat je onder "vervormt" bedoeld.

_________________
Wim
The hanstholm project
Mijn 3D gebouwen

AutoCad, SU7 Pro gebruiker.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: schalen van kozijnen
BerichtGeplaatst: 01 aug 2010, 17:17 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 06 dec 2007, 11:46
Berichten: 395
Woonplaats: Deventer
Als je gewoon de goede edges selecteerd en die moved op de blauwe/groene of rode as dan vervormt er ook niets. Volgens mij gewoon de makkelijkste manier zeker bij zulke hoekige items. Gewoon om de juiste edges in de breedte selecteren door er een vierkant om te spelen. Dan moven x cm (tik je dan gewoon in) en dan zelfde keer voor de hoogte. Snelste manier imo.

_________________
Thoughts make people. Be Innovative: Think!

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: schalen van kozijnen
BerichtGeplaatst: 07 sep 2011, 23:01 
Offline

Geregistreerd: 07 sep 2011, 23:00
Berichten: 1
OzBoz schreef:
Als je gewoon de goede edges selecteerd en die moved op de blauwe/groene of rode as dan vervormt er ook niets. Volgens mij gewoon de makkelijkste manier zeker bij zulke hoekige items. Gewoon om de juiste edges in de breedte selecteren door er een vierkant om te spelen. Dan moven x cm (tik je dan gewoon in) en dan zelfde keer voor de hoogte. Snelste manier imo.


Heb het ook op deze manier gedaan en het heeft inderdaad geholpen!!

Gr,
Ellen

http://www.knipping.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: schalen van kozijnen
BerichtGeplaatst: 09 sep 2011, 8:56 
Offline

Geregistreerd: 06 okt 2009, 10:20
Berichten: 68
Als je er een component van maakt, en daarna schalen selecteert.
Dan na het selecteren tijdens het schalen de CRTL toets indrukt, schaalt hij vanuit het centrum. Dan blijft de vorm altijd in takt en wordt hij gewoon netjes aangepast. 8)

_________________
Elke dag probeer ik wat bij te leren, en een ander te helpen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: schalen van kozijnen
BerichtGeplaatst: 21 aug 2013, 8:35 
Offline

Geregistreerd: 25 jul 2011, 19:23
Berichten: 9
Woonplaats: Zevenaar
Beste Bart,
Oke, 3 jaar na dato, maar als je kozijnen tekent wordt dit de oplossing!
Binnenkort (eind augustus) verkrijgbaar via het extension warehouse van Sketchup Make en 2013 in 6 talen, waaronder nederlands! :yay:
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO