Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
  Afdrukweergave

afwijkende materialen
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 12 apr 2010, 17:51 
Offline

Geregistreerd: 13 maart 2010, 18:21
Berichten: 17
Wie heeft een advies?

Ik heb een probleempje met het invullen van materialen. Als ik b.v. een muurje met steen in wil vullen is dat geen probleem. Als ik later een ander muurtje in moet vullen kan ik eenvoudig de oorspronkelijke steen terugvinden.
Maar wat als de steen te donker is. Ik kan de steen dan lichter maken met de kleurinstelling. Maar als ik naderhand een tweede muurtje van dezelfde lichtere steensoort wil maken lukt mij dat niet. De enige mogelijkheid voor mij is de kleuraanpassingen op papier te zetten en naderhand op deze manier weer in te vullen. Dat moet toch makkelijker kunnen. Maar hoe??
Alvast bedankt voor de moeite
Groeten
Jan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: afwijkende materialen
BerichtGeplaatst: 12 apr 2010, 18:25 
Offline

Geregistreerd: 31 jul 2009, 23:33
Berichten: 221
Woonplaats: Amsterdam
Probeer dit eens:
Kies je steentexture, druk in de materials-window op het icoontje met een kistje en een plusje (tweede van boven rechts) en maak je aanpassingen. Druk dan op OK en je hebt een aparte texture gemaakt. Deze blijft in je 'In Model' categorie bestaan als je 'm één keer hebt gebruikt en zolang je niet purged. Je kan 'm ook opslaan maar dat zou ik niet aanraden.

Helpt dat?

_________________
http://www.twilightrender.com


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: afwijkende materialen
BerichtGeplaatst: 12 apr 2010, 18:45 
Offline

Geregistreerd: 13 maart 2010, 18:21
Berichten: 17
Bedankt voor je advies flipya4real ,
Het aanpassen van de kleur is geen probleem. Zolang ik geen ander materiaal gebruik is er niets aan de hand en kan ik de aangepaste steen gebruiken. Als ik een ander materiaal gebruik of het programma afsluit en verder ga met tekenen kan ik de aangepaste texture nergens meer vinden.

Jan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: afwijkende materialen
BerichtGeplaatst: 12 apr 2010, 20:42 
Offline

Geregistreerd: 31 jul 2009, 23:33
Berichten: 221
Woonplaats: Amsterdam
Ik ken de frustratie Jan, heb er in het begin ook mee moeten stoeien. Laat ik het zo uitleggen: eenmaal gebruikt blijft een texture in je 'In Model' categorie bestaan en terug te vinden. Dit blijft zo, zelfs voor materialen die niet op dit moment aan een vlak zijn toegewezen (lees: te zien zijn in het model). Een snelle manier om bij de In Model-categorie te komen is op het huisje te drukken in je Material-window. Je kan ook rechtsklikken op de specifieke texture (in je Material-window) en Save as gebruiken om het op te slaan.

Eigenlijk hoef je een aangepaste texture dus alleen maar één keer toe te wijzen aan een vlak (en daarna kan je er weer met het standaard blauw/wit overheen gaan) om het altijd terug te kunnen vinden door op het huisje te klikken.

Als je dit een te lastige werkwijze vindt, wat ik me best voor kan stellen, zou je natuurlijk ook naast je model een soort 'schilderspalet' kunnen maken. Maak gewoon een vierkant vlak dat je opdeelt in vele kleine vlakjes en vul elke keer dat je een materiaal aanpast één vakje met dat materiaal. Dan kun je later gemakkelijk met het pipet een materiaal pakken en gebruiken op je model.

Als je er niet uitkomt, je weet waar de 'Antwoord' knop is :D

Gr,

Philip

_________________
http://www.twilightrender.com


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: afwijkende materialen
BerichtGeplaatst: 12 apr 2010, 21:50 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 13 mei 2009, 9:24
Berichten: 228
Woonplaats: Ede
Hallo,

Ik meng me er maar effe in.

Philip heeft gelijk maar:
Je aangepaste materiaal is alleen maar te vinden/gebruiken in het model waarin je het gemaakt hebt (material in model).
Als je dus afsluit en later opnieuw verder gaat of een ander model wilt maken met hetzelfde materiaal dan moet je je materiaal opslaan.

Ik ken de weg maar ik moet bekennen dat die niet recht is. Ik heb bv een materiaal groep aangemaakt met eigen materiaal , dit als favoriet materiaal geselekteerd maar ik moet dit toch iedere keer weer laden.
Maar ik kan het terug vinden.

Maar goed het is te vinden en dat was je probleem toch ?
Dus "save as" je materiaal en je kunt verder.

_________________
Wim
The hanstholm project
Mijn 3D gebouwen

AutoCad, SU7 Pro gebruiker.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: afwijkende materialen
BerichtGeplaatst: 13 apr 2010, 13:08 
Offline

Geregistreerd: 13 maart 2010, 18:21
Berichten: 17
Beste Philip en Wim,

Dankzij jullie hulp ben ik eruit. Het eenvoudigst voor mij is het maken van een apart palet voor de afwijkende kleuren. Misschien niet de snelste weg, maar voor mij voorlopig nog wel de gemakkelijkste. Werkende weg is ook de werking van het pipet mij duidelijker geworden. Ik vind het steeds leuker om met dit programma te werken.
Bedankt

Jan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: afwijkende materialen
BerichtGeplaatst: 13 apr 2010, 13:12 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 13 mei 2009, 9:24
Berichten: 228
Woonplaats: Ede
Graag gedaan.

Zoals bij elk pakket zitten er "eigenaardigheden" in SU. Maar je kunt er aardig mee 3Den.

_________________
Wim
The hanstholm project
Mijn 3D gebouwen

AutoCad, SU7 Pro gebruiker.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: afwijkende materialen
BerichtGeplaatst: 14 apr 2010, 0:08 
Offline

Geregistreerd: 31 jul 2009, 23:33
Berichten: 221
Woonplaats: Amsterdam
Ben blij te zien dat je er meer lol in begint te krijgen Jan.

Wim, bedankt voor je aanvullingen :good:

Trouwens, Jan, ik heb je een PB gestuurd.

_________________
http://www.twilightrender.com


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: afwijkende materialen
BerichtGeplaatst: 09 aug 2012, 23:54 
Offline

Geregistreerd: 11 jun 2011, 9:18
Berichten: 22
Woonplaats: Hemiksem / Belgium
Ik zocht een oplossing voor bovenstaand probleem, en heb hier de oplossing gevonden .
Thx guys voor deze uitleg .

Grtz

zzip

_________________
Scenerybuilder for EBBL Kleine Brogel Airbase FSX and P3Dv4 Flightsimulator
Scenerybuilder for EBFS Florennes Airbase P3Dv4


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO