Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
  Afdrukweergave

achteraf groepen en componenten maken?
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 15 maart 2012, 13:44 
Offline

Geregistreerd: 08 jan 2011, 14:55
Berichten: 56
Beste mensen,

Hoe kan ik achteraf gemakkelijk groups en components maken in een model als een tekening al helemaal gemaakt is met losse lijnen en vlakken? Achteraf pas wil ik delen van tekening als groep of component maken en is het een heel gedoe om dit voor elkaar te krijgen omdat lijnen vaak worden gedeeld door de verschillende vlakken. Om vooraf alles al in te delen houdt het tekenen erg op. Is er een handige methode hiervoor?

groet hhenk


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: achteraf groepen en componenten maken?
BerichtGeplaatst: 17 maart 2012, 12:33 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
Deze vraag begrijp ik niet zo goed. Want het is toch zo dat een vlak in een te creëren groep de randen niet gewoonweg wegkaapt naar die groep, maar de originele randen ook laat staan.

Probeer dit eens:
- teken een rechthoek
- offset deze naar buiten
- verbind de corresponderende hoekpunten met elkaar
(je hebt nu een "lijst" met binnenin nog een vlak.)

- dubbel klik op om het even welk vlak, om dit en zijn randen te selecteren.
- maak er een groep van.
- van de overige geometrie behoudt elk vlak zijn randen!!!

Bij componenten wordt je de keuze gelaten om de selectie te vervangen door het component.
Doe je diet wel, dan is het resultaat gelijk aan hetgeen hierboven beschreven is. Echter met een component i.p.v. een groep.
Doe je dit niet, dan verandert er ogenschijnlijk niets in je model. Het component wordt simpelweg opgenomen in de "In Model" componenten bibliotheek.

Waar wringt de schoen precies?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: achteraf groepen en componenten maken?
BerichtGeplaatst: 17 maart 2012, 18:27 
Offline

Geregistreerd: 08 jan 2011, 14:55
Berichten: 56
Beste Wo3dan,

Als ik van een deel van een model een groep maak en die via een laag even wegbezuinig uit beeld om van de rest ook een groep te maken missen er lijnen in het achtergebleven tmodel en als ik die erbij wil tekenen laat ie die niet zien met de mededeling dat de lijn zich bevind op een laag die onzichtbaar is.


groet, hhenk


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: achteraf groepen en componenten maken?
BerichtGeplaatst: 17 maart 2012, 22:26 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
hhenk schreef:
...Als ik van een deel van een model een groep maak en die via een laag even wegbezuinig uit beeld om van de rest ook een groep te maken missen er lijnen in het achtergebleven tmodel en als ik die erbij wil tekenen laat ie die niet zien met de mededeling dat de lijn zich bevind op een laag die onzichtbaar is.

Volgens mij maak je hier een foutje waarvoor in de beschrijving over het gebruik van lagen uitdrukkelijk wordt gewaarschuwd.
Hier enkele fundamentele richtlijnen:
1) in 99,99% van de modeleertijd laat je Layer0 de actieve laag waarin je tekent. (ikzelf verander dit nagenoeg nooit.)
2) laat alle ongegroepeerde lijnen en vlakken in deze laag Layer0 staan. Daarom juist staat hij altijd op actief, zodat je je niet vergist.
3) pas na het groeperen van entities (in hoofdzaak lijnen en vlakken) kan je de groep eventueel aan een andere laag toewijzen.

In jouw geval heb je waarschijnlijk de selectie eerst aan een andere laag toegewezen en vervolgens gelijk gegroepeerd. Als je de groepslaag dan uitzet, zet je ook de originele edges uit. Het is slects hun zichtbaarheid die uitstaat. ze zijn er nog wel. (*)
Verander je volgorde van eerst laagtoewijzing, dan groeperen in omgekeerde volgorde.
Plaats anders het betreffende model hier in je post.

(*) Het overtrekken van zo'n lijn die in laag X ligt doet SU eveneens in laag X, ongeacht welke laag actief is. Als die laag X uitstaat krijg je een waarschuwing.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: achteraf groepen en componenten maken?
BerichtGeplaatst: 18 maart 2012, 15:15 
Offline

Geregistreerd: 08 jan 2011, 14:55
Berichten: 56
Je hebt gelijk! Ik moet de volgorde van handelen in de gaten houden. Ik heb nog even een test met een kubus gedaan, alle vlakken als aparte groepen gemaakt, toen losgehaald en de vlakken zijn allemaal mooi omrand.

groet, hhenk


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO