Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
  Afdrukweergave

processor of werkgeheugen
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 feb 2011, 12:16 
Offline

Geregistreerd: 28 jan 2009, 22:21
Berichten: 17
Waarschijnlijk is deze topic al eens voorbij gekomen, maar kan het niet zo snel vinden. Ik wil een nieuwe Imac aan gaan schaffen, maar vraag mij af of het voor het tekenen met sketchup beter is een zo zwaar mogelijke processor te kiezen of juist een zo groot mogelijk werkgeheugen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: processor of werkgeheugen
BerichtGeplaatst: 16 feb 2011, 12:34 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 29 jul 2007, 15:38
Berichten: 582
Woonplaats: Barneveld
na mijn weten heeft sketchup zelf niet zo heel veel geheugen nodig. ik heb zelf een oude laptop met een niet zo hele snelle processor en daar draait sketchup nog perfect op.
maar het is natuurlijk wel zo, hoe meer geheugen hoe soepeler sketchup draait.
dus minder haperingen enzo. een goeie videokaart is ook wel handig, voor sketchup hoeft hij niet zo krachtig te zijn, maar is toch wel fijn als je mooie strakke lijnen hebt, tekent altijd toch wat prettiger.
maar volgensmij zit dat bij de imac wel goed :P

als je ook van plan bent om te gaan renderen op je imac, zou ik zeker wat meer werkgeheugen erin doen.
bij het renderen moet hij bepaalde dingen berekenen, zoals schaduw en reflectie etc. hiervoor heb je werkgeheugen nodig, en hoe meer geheugen hoe sneller hij zal renderen.

maar ik zal zeker even goed over na denken wat je ermee gaat doen. is het puur hobby? of is het voor werk.. imac's zijn aardig prijsig, ik weet ook niet wat voor budget je hebt. maar als je alleen sketchup wilt gebruiken zou ik gewoon een normale processor doen met een leuk werkgeheugen erin.
dit is mijn mening. ik weet niet hoe andere er over denken. maar zo zou ik het doen :P
als je veel geld uit te besteden heb kan je natuurlijk het snelste van het snelste doen, maar sketchup heeft het niet echt nodig ;)..

_________________
Afbeelding



Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: processor of werkgeheugen
BerichtGeplaatst: 16 feb 2011, 13:42 
Offline

Geregistreerd: 28 jan 2009, 22:21
Berichten: 17
Hoi Rico91,

Dank voor je reactie. Ik kan ook beide nemen, maar ik ben ook een zeikerd als het om geld uitgeven gaat. Dus liever gewoon een Imac op maat en zo goedkoop mogelijk. Renderen zou ik graag willen, alhoewel ik nu aan het stoeien ben met Indigo en dat werkt nog niet. Ik verwacht mezelf wel in staat dat dit ooit gaat werken dus dan is jouw opmerking zeer welkom.

Ik gebruik Sketchup voor mijn werk. Ik ontwerp grafmonumenten. Zeer praktisch en gebruiksvriendelijk programma hiervoor!

hoop nog wel op wat reacties, zodat ik de juiste beslissing kan nemen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: processor of werkgeheugen
BerichtGeplaatst: 17 feb 2011, 19:44 
Offline

Geregistreerd: 22 okt 2007, 4:40
Berichten: 156
Welke ga je nemen dan? De 27" quadcore is wel een lekkere configuratie :)

Wat betreft je vraag: 8gb werkgeheugen ipv 4gb ga je niet enorm merken bij de meeste renderengines. Extra processorkracht (en al helemaal extra cores) ga je duidelijk wel merken. Althans dit heb ik wel meerdere keren gehoord.

Mocht je hem enkel voor sketchup zelf gebruiken kun je ook met de goedkoopste af en heb je niet eens een 500mb 3d kaart nodig.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: processor of werkgeheugen
BerichtGeplaatst: 17 feb 2011, 22:39 
Offline

Geregistreerd: 28 jan 2009, 22:21
Berichten: 17
Maarten,

Ik neem de 21,5 inch.

Ik heb thuis nu 3,5 jaar een Imac met een 2.4 GHz Intel Core 2 Duo met een geheugen van 2GB 667 MHz DDR2 SDRAM. Wanneer ik mijn Scenes een beetje aankleed met mensen, planten, bomen en ik teken nog cirkels met veel zijden dan loopt mijn sketchup vast.

Eigenlijk wil ik scenes maken waar al dit soort dingen standaard aanwezig zijn zonder dat ik deze layers uit hoef te zetten als ik aan het tekenen ben (ivm snelheidsverlies, vastlopers). Daarnaast wil ik gaan Renderen met Indigo. Ivm de uitgaven zou het mooi zijn als ik bij aanschaf niet hoef up te graden naar 3.2GHz.

Maar misschien moet ik wel iets anders upgraden (als videokaart). Kortom: heb er zelf geen verstand van en hoop met behulp van het forum de juiste keus te kunnen maken.

Dank voor je reactie bij de weg.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: processor of werkgeheugen
BerichtGeplaatst: 18 feb 2011, 1:09 
Offline

Geregistreerd: 22 okt 2007, 4:40
Berichten: 156
Heb hier zelf een mbp van 2.93 en 8gb ram, maar als je je hele 3d volgooit met bomen wordt ie nog altijd traag natuurlijk. Je kunt die dan ook het beste later erin zetten, het ligt gewoon aan de onefficiente manier waarop sketchup het 3d bestand opbouwt. Bij cinema wordt ie bijvoorbeeld nauwelijks trager.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: processor of werkgeheugen
BerichtGeplaatst: 18 feb 2011, 8:59 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 29 jul 2007, 15:38
Berichten: 582
Woonplaats: Barneveld
Dat is wel zo.
Maar toch merk je wel verchil met meer geheugen/betere proccessor..
Als ik het vergelijk met mn laptop en mn pc thuis. Is mijn pc toch echt een stuk sneller. Zelfs met veel bomen. En oke, er is wel een punt wanneer je skp bestand vast gaat lopen. Dan heb je waarscheinlijk ook een skp bestand van 1gb..

_________________
Afbeelding



Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: processor of werkgeheugen
BerichtGeplaatst: 18 feb 2011, 9:42 
Offline

Geregistreerd: 28 jan 2009, 22:21
Berichten: 17
Ik heb geen bestanden van 1g, maar wanneer je een bestand hebt van 15mb kun je al behoorlijke problemen krijgen. Ik vraag mij echt af hoe die mensen dat allemaal doen die er complete huizen mee tekenen. Ik wil graag een digitale begraafplaats maken (gezien mijn vak) en dan verwacht ik dat het bestand ook behoorlijk groeit. Maar als je een paar huizen tekent met veel details dan zijn de Mb's toch ook mega???


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: processor of werkgeheugen
BerichtGeplaatst: 18 feb 2011, 10:20 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 29 jul 2007, 15:38
Berichten: 582
Woonplaats: Barneveld
klopt. een totaal plaatje kost altijd veel mb.
nou heb ik ook een keer een huis getekend, zeer gedetailleerd. met intrieur en de gehele tuin eromheen.
dit bestand is nu ongeveer rond de 100mb..
en ik heb er geen last van om in te tekenen hoor. tuurlijk hij hapert wel een beetje als ik er een animatie van zou maken. dat heb je met alleen 2 lijnen in je bestand natuurlijk niet.
maar hij is zeker niet traag.

ik heb een intel moederbord i5, en heb 12gb ram geheugen. en een ati hd5870 1gb.

je kan natuurlijk om verschillende manieren een begraafplaats opzetten.
bijv, voor de bomen en planten kan je gebruik maken van 2d objecten in plaats van 3D bomen en planten. dit scheelt al echt enorm! een 3D boom kan zo al 1,5 mb zijn.. stel dat je er stuk of 15 in je tekening heb.. reken maar uit..

_________________
Afbeelding



Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: processor of werkgeheugen
BerichtGeplaatst: 21 feb 2011, 14:13 
Offline

Geregistreerd: 28 jan 2009, 22:21
Berichten: 17
okay je hebt een zware jongen dus.

Volgens mij zit de IMac op een upgrade versie te wachten dus misschien moet ik misschien daar even op wachten en door sparen. Als ik hem koop ga ik mede door jullie verhalen toch de zwaarste pakken, zodat ik jaren vooruit kan en complete plaatjes kan tekenen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: processor of werkgeheugen
BerichtGeplaatst: 03 maart 2011, 14:37 
Offline

Geregistreerd: 28 jan 2009, 22:21
Berichten: 17
Ik heb vandaag een Imac besteld en heb toch de snelste processor 3,6 Ghz genomen en 8Gb werkgeheugen. Over 2 weken zal ik ongeveer de boel geïnstalleerd hebben en dan ga ik het uitproberen. Wanneer jullie het leuk vinden wil ik mijn bevindingen delen, dus laat dan even weten.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: processor of werkgeheugen
BerichtGeplaatst: 03 maart 2011, 20:06 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 29 jul 2007, 15:38
Berichten: 582
Woonplaats: Barneveld
nice!
goed bezig haha.. je zal er zeker plezier van hebben, dat is een ding wat zeker is :P
laat maar eens weten als het goed bevalt!

_________________
Afbeelding



Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO