Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
  Afdrukweergave

Waar op te letten bij rendermodel
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 05 nov 2010, 20:37 
Offline

Geregistreerd: 14 nov 2008, 9:11
Berichten: 11
Ik wist zo niet waar ik het moest plaatsen, dus doe ik het hier maar.

Nu teken ik al wel een tijdje met sketchup maar wil toch ook wel eens de mooie plaatjes maken. Ik Heb dus nog nooit een render gemaakt en weet er nog vrij weinig van. Dus had ik zo eens wat vraagjes :)

Nu vroeg ik me af waar ik in mijn model op moet letten om het later te kunnen renderen.

En hoe werken renderprogramma's met de textures die je in sketchup gebruikt? Of moet je die in het renderprogramma pas in je model zetten?

Wat zijn nou goede renderprog's om hobbymatig renders mee te maken?

Sommige vragen zullen misschien al wel eens gesteld zijn, Dan bij deze mijn excuses voor het dubbelvragen.

Alvast bedankt voor de moeite.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Waar op te letten bij rendermodel
BerichtGeplaatst: 08 nov 2010, 19:43 
Offline

Geregistreerd: 25 mei 2009, 16:50
Berichten: 45
Hallo Architraaf,

Bij renderprog's met Materialeditor is het vooral belangrijk dat je (bij een project dat af is) alle vlakken een textuur geeft. Het maakt dan niet uit welke, het gaat om onderscheid. Dit komt omdat het zo werkt: alle vlakken met die textuur worden vervangen door (een door jou gekozen) Material. Deze voorgeprepareerde Material heeft alle instellingen al, zoals dat glas doorschijnend en licht glimmend is. Ook kun je zelf een Material maken met een eigen textuur.
-Extra info- Een material bestaat uit een textuur(de herhaalbare afbeelding) en eigenschappen(zoals bump map, displacement map, shiness, power etc.) Het ligt aan je renderprog. hoe uitgebreid je materialeigenschappen zijn.

Maar doordat er zoveel Renderprogamma's zijn, is er geen vaste manier van het leren van renderen (buiten de begrippen van Material). Kijk eens in mijn het schema voor alle oa alle prijzen en links: http://bartdesigns.nl/Pages/renderschema.html. Als je de illegale weg kiest ben je geneigd de duurste te nemen,(je kunt hier hele mooie plaatjes mee maken) maar dan doe je jezelf wel een hoop leerwerk aan.
Mijn advies: begin met 2 of 3 (zoals SU Podium en Kerkythea) simpele (hoe ingewikkeld kun je zien aan screenshots van de progs) gratis/illegale render programma's. Dit wijst zichzelf en anders kun je tutorials op de officiele site, op youtube en hulp op dit forum vinden.

Suc6!

_________________


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Waar op te letten bij rendermodel
BerichtGeplaatst: 08 nov 2010, 20:12 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 06 dec 2007, 11:46
Berichten: 395
Woonplaats: Deventer
Veel renderprogramma's kunnen wel Sketchup materiaal renderen, maar dat wordt dan echt een plaatje. Dat wil je eigenlijk niet omdat materiaal meer eigenschappen heeft dan een bepaalde look. Bijvoorbeeld structuur, reflectie, transparantie etc. Dus hoewel het er dan al mooier uit ziet na het renderen zal het alles behalve fotorealistisch zijn. Ik gebruik zelf V-Ray en V-ray heeft al best een nette set standaard materialen en deze gebruik ik meestal als basis voor mijn eigen materialen.

Naast materialen is licht en belichting erg belangrijk. Hoe je dat het best aan kan pakken verschilt nogal van pakket tot pakket.

Zoals bartvj al zegt, er zijn nogal wat render plugin's of externe programma's. Ik ben uiteindelijk bij V-Ray blijven hangen omdat deze erg snel renderd en ik kan andere computers via mijn netwerk mee laten renderen. Is overigens niet het meest makkelijke pakket maar als je de basis van materialen en wat goede settings hebt gedownload is het een druk op de knop. Daarbij vind ik het persoonlijk fijn dat V-Ray een plugin is in Sketchup en dat je dus geen extra handelingen export/import hoeft te doen om je model te renderen.

Verder zijn er van veel pakketten wel demo/trials te downloaden zodat je een beetje kan kijken hoe en wat het werkt. Ik raadt je dan wel aan om je ook een beetje te verdiepen in de diverse render tools omdat dat bij de meesten wel nodig is.

_________________
Thoughts make people. Be Innovative: Think!

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Waar op te letten bij rendermodel
BerichtGeplaatst: 08 nov 2010, 20:23 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 06 dec 2007, 11:46
Berichten: 395
Woonplaats: Deventer
bartvj schreef:
Kijk eens in mijn het schema voor alle oa alle prijzen en links: http://bartdesigns.nl/Pages/renderschema.html.


V-Ray for Sketchup kost overigens $ 799 en de Academic versie $ 250. En om het af te maken, de officiële URL is http://asgvis.com/

_________________
Thoughts make people. Be Innovative: Think!

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Waar op te letten bij rendermodel
BerichtGeplaatst: 09 nov 2010, 1:49 
Offline

Geregistreerd: 22 okt 2007, 4:40
Berichten: 156
Programma-adviezen genoeg, wat tips van mijn kant:

1. werk netjes en verdeel alles onder per materiaal. Zo kan je naderhand makkelijk textureren.

2. Zorg dat alle vlakken de juiste kant op staan, anders krijg je rare output bij sommige renderengines.

3. Test vooraf je camera-positie zonder textures, dit bespaart heel veel tijd.

4. Als het enkel om de output gaat: textureer alleen wat je ziet. De rest is onzinnig en verveelvoudigd de rendertijd.

5. In plaats van eindeloos blijven testen, neem even de tijd voor de handleiding of een instructiefilmpje van een renderprogramma.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Waar op te letten bij rendermodel
BerichtGeplaatst: 09 nov 2010, 11:56 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 06 dec 2007, 11:46
Berichten: 395
Woonplaats: Deventer
Maarten schreef:
Programma-adviezen genoeg, wat tips van mijn kant:

1. werk netjes en verdeel alles onder per materiaal. Zo kan je naderhand makkelijk textureren.
2. Zorg dat alle vlakken de juiste kant op staan, anders krijg je rare output bij sommige renderengines.
3. Test vooraf je camera-positie zonder textures, dit bespaart heel veel tijd.
4. Als het enkel om de output gaat: textureer alleen wat je ziet. De rest is onzinnig en verveelvoudigd de rendertijd.
5. In plaats van eindeloos blijven testen, neem even de tijd voor de handleiding of een instructiefilmpje van een renderprogramma.


Als ik kijk naar V-Ray dan heb ik nog wel een paar kleine toevoegingen.

Bij punt 3: Bij V-Ray zit een knop 'override materials', daar kun je een bepaalde kleur aangeven en hij zal dan alles in een standaard materiaal renderen met bepaalde kleur en textures weglaten.

Bij punt 4: Zou het moeten testen maar volgens mij maakt dat bij V-Ray niets uit, met geometrie die niet te zien is vanaf je standpunt wordt volgens mij ook niets gedaan, textures idem. Maar kan dat wel eens testen.

Extra punt 6:

Als je met belichting hebt lopen spelen render dan gewoon een paar keer in hele ruwe settings en lage resolutie. Dan heb je misschien wel een hele korrelige render maar maakt niet uit als je puur wil weten of je belichting klopt.

_________________
Thoughts make people. Be Innovative: Think!

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO