Respect schreef:
NcGroen schreef:
Verder heb ik een klein bouwtechnisch advies. De gang heeft wel degelijk daglicht nodig, die je door je vlakke achtergevel niet krijgt.
Waarom heeft een gang dachlicht nodig? In de meeste huizen zit de gang in het midden van de woning en komt er hooguit indirect daglicht binnen. Conform bouwbesluit hoeft er ook geen daglicht te zijn in verkeersruimten.
Ja, conform bouwbesluit. Zal ook de reden zijn dat ik de gemiddelde nieuwbouwwoning ontzettend a-creatief en niet leuk vind om in te wonen. Netto waarderen mensen daglicht, veel daglicht in een woning wordt als prettig ervaren. Heb soms het idee dat veel architecten in met name de grote projecten een verschrikkelijk templateje hebben van een huis wat zich al bewezen heeft. Vervolgens plakken ze er een andere gevel tegenaan zodat het in een bepaald project past.
Natuurlijk zijn bouwbesluiten belangrijk, maar volgens mij zou er wat meer naar woonplezier gekeken moeten worden. Met een huis als dat van Rico waar het verder makkelijk realiseren is denk ik dat je elke mogelijkheid moet aangrijpen.
Meeste gangen zijn vrij benauwend, voor zover er in veel huizen nog een gang zit, die is vaak maar paar meter met daarin de plee en een kapstok. Mijn ouders hebben een gang van zo'n 2,5m x 4m x 14m (bhd) dan kom je ergens binnen. Tegenwoordig is een gang een kloterig hokje geworden. Moet ook wel aangezien de gemiddelde nieuwbouwwoning nou niet uitblinkt in ruimte wat betreft woonkamer.
Zo, dat waren weer hoop frustraties. Maar echt zo inspiratieloos hoe er tegenwoordig gebouwd wordt, uiteraard zijn er uitzonderingen maar gemiddeld.. poef. niet tof nie.