Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
  Afdrukweergave

Van Sketchup naar 3D print
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 01 jul 2010, 22:29 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 06 dec 2007, 11:46
Berichten: 395
Woonplaats: Deventer
Zoals sommigen al weten was ik één van de winnaars in een wedstrijd van i.materialise, een bedrijf wat een plugin heeft ontwikkeld waarmee je makkelijk je model geschikt maakt om in 3D door hun te laten printen.

De wedstrijd was een huis verzinnen, dat huis had ik al en met wat kleine aanpassingen heb ik deze ingezonden. Uiteindelijk was ik één van de winnaars en ik zag vandaag dat mijn model klaar hadden en de eerste foto's gepost op hun blog. Als ik uiteindelijk het model thuis heb dan zal ik nog wat meer foto's maken.

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er al tof uit :) Het 3D printen is op zich vrij prijzig al is het wel erg tof natuurlijk om je eigen gebouw naast je op tafel te hebben staan (helaas printen ze nog niet 1:1). Wat het volgens mij ook kostbaar maakt is dat elk ontwerp ook goed wordt bekeken en eventueel wat wordt aangepast wanneer bijvoorbeeld bepaalde items te dun worden om te printen.

Benieuwd wat jullie er van vinden.

_________________
Thoughts make people. Be Innovative: Think!

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Van Sketchup naar 3D print
BerichtGeplaatst: 01 jul 2010, 22:39 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
Hey Oz,

je bedoeld met 1:1 printen dat ze bijvoorbeeld de leuningen breder maken. (Best nog veel werk voor sommige modellen)

Het hele model 1:1 printen (ware groote) lijkt me helemaal kostbaar :P

Maar deze foto's zien er al zeker slick uit!

Ben benieuwd naar je reactie als je hem echt thuis hebt.

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Van Sketchup naar 3D print
BerichtGeplaatst: 01 jul 2010, 22:43 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 06 dec 2007, 11:46
Berichten: 395
Woonplaats: Deventer
Respect schreef:
Hey Oz,

je bedoeld met 1:1 printen dat ze bijvoorbeeld de leuningen breder maken. (Best nog veel werk voor sommige modellen)

Het hele model 1:1 printen (ware groote) lijkt me helemaal kostbaar :P

Maar deze foto's zien er al zeker slick uit!
Ben benieuwd naar je reactie als je hem echt thuis hebt.


LOL nou bedoelde wel echt 1:1 printen, dat je er gewoon zo in kan wonen na plaatsen van wat ramen. Kwestie van tijd, heb nog niet uitgerekend wat het kost als ik dit huis 1:1 maak door steeds een gedeelte van puzzelstukje te printen. Misschien ben je dan in het echt goedkoper uit. Hoewel een architect het ook schatte op ongeveer 1.500.000, nog even sparen dus.

En verder hebben ze inderdaad wat leuningen breder gemaakt, ben ook wel benieuwd of de trap in het huis is blijven zitten eigenlijk. Als ze die hebben aangepast werden ze echt niet vrolijk. Al zijn het volgens mij echte vakidooten en erg serieus met alle modellen bezig. Nu nog ff vast kunnen houden :)

_________________
Thoughts make people. Be Innovative: Think!

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Van Sketchup naar 3D print
BerichtGeplaatst: 02 jul 2010, 6:41 
Moderator
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2008, 16:49
Berichten: 433
Woonplaats: Den Haag
Dit ziet er erg toch uit oz! Ik vond het model altijd al erg mooi, laat staan de 3D print!
Maar wat kostte hen dat nou precies? Wij hebben op school ook een 3Dprinter staan (alleen cad geloof ik) maar dat is best prijzig! :?

Jordy

_________________
Afbeelding

http://www.VV3D.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Van Sketchup naar 3D print
BerichtGeplaatst: 02 jul 2010, 8:02 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 29 jul 2007, 15:38
Berichten: 582
Woonplaats: Barneveld
Ziet er te gek uit!
Als ik zo naar de foto's kijk lijkt het net een hele goeie render :P
En hie sturen ze zo'n ding op?
Op de doos zal wel heeeeeel erg breekbaar komen te staan :P

_________________
Afbeelding



Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Van Sketchup naar 3D print
BerichtGeplaatst: 09 jul 2010, 1:21 
Offline

Geregistreerd: 22 okt 2007, 4:40
Berichten: 156
Ziet er goed uit ja, fijne texturen hebben ze gebruikt ook.
Welke schaal is het? Vind jou maquette wel de enige overtuigende van de 3 trouwens, de andere hebben echt teveel de plastic look.

@jordy, laseren op de tu is best te doen. Je kunt ook karton gebruiken, dat kost nauwelijks wat en als je betontextuur hebt ziet het er prima uit. Hout is idd wel aardig prijzig, maar ook erg strak.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Van Sketchup naar 3D print
BerichtGeplaatst: 09 jul 2010, 1:43 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 06 dec 2007, 11:46
Berichten: 395
Woonplaats: Deventer
j0rdyyy schreef:
Dit ziet er erg toch uit oz! Ik vond het model altijd al erg mooi, laat staan de 3D print!
Maar wat kostte hen dat nou precies? Wij hebben op school ook een 3Dprinter staan (alleen cad geloof ik) maar dat is best prijzig! :?

Een full color print als deze is normaal 360 euro. Ik moet zeggen dat de mensen bij i.materialise.com hun werk ook wel serieus nemen. Omdat je in geval architectuur een model nogal loopt te schalen worden sommige dingen gewoon te dun om te printen. Maar zij checken je model en passen eventueel wat dingen aan.

Rico91 schreef:
Ziet er te gek uit!
Als ik zo naar de foto's kijk lijkt het net een hele goeie render :P
En hie sturen ze zo'n ding op?
Op de doos zal wel heeeeeel erg breekbaar komen te staan :P


Hey zat erg goed verpakt, verzonden door UPS in een dikke kartonnen doos met luchtzakken. De bodem van het model zelf zat in karton geklemd en om het model heen heb je een transparant kunstof cubus van vrij dik plastic. Dus kon weinig aan mis gaan. Het is wel opvallend wat voor een massa het model heeft. Voelt een beetje als steen.


Maarten schreef:
Ziet er goed uit ja, fijne texturen hebben ze gebruikt ook.
Welke schaal is het? Vind jou maquette wel de enige overtuigende van de 3 trouwens, de andere hebben echt teveel de plastic look.


Sja dit zijn mijn textures en ze printen full color, wel erg ok. Moest een beetje haasten maar anders had ik in het huis voor de grap nog wel wat schilderijen opgehangen. Schaal.. mmm.. niet echt uitgerekend. Zal eens ff meten, maar het is vrij klein nu. Wat dat betreft vind ik de techniek erg knap. Wat betreft die andere modellen.. de jongen die dat chalet achtig ding had gemaakt (een Rus) had me al op Twitter toegevoegd en mij de complimenten gegeven. Grappig. Ik had ook dat huis met die 45 graden hoeken ingestuurd en gezien de kwaliteit van de inzendingen.. had ook nog best kans gemaakt. Binnenkort maak ik meer foto's van mijn model en even een aparte website voor dit. Ik ben er zelf erg van onder de indruk omdat het je model zo tastbaar maakt. Leuk contact ook met de mensen van i.materialise en het kon zijn dat ze binnenkort nog een kort interview wilden afnemen. Ben benieuwd. Als ik kijk naar de 3 winnaars vind ik mijn ontwerp gewoon het mooist. Niet omdat ik het heb gemaakt want ik zie zat 3D dingen voorbij komen waar ik niet in de buurt kom. Maar de vorm spreekt me gewoon erg aan.

Overigens was 1 van de mensen in de jury de oprichter van Sketchucation, ook wel leuk.

_________________
Thoughts make people. Be Innovative: Think!

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Van Sketchup naar 3D print
BerichtGeplaatst: 01 aug 2010, 17:28 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 06 dec 2007, 11:46
Berichten: 395
Woonplaats: Deventer
Voor de mensen die het leuk vinden, op http://3d.fizion.nl/ heb ik even wat meer foto's geplaatst van het 3D printje.

_________________
Thoughts make people. Be Innovative: Think!

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Van Sketchup naar 3D print
BerichtGeplaatst: 04 aug 2010, 13:36 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 29 jul 2007, 15:38
Berichten: 582
Woonplaats: Barneveld
sorry voor late reactie :
maar echt super vet!
valt wel op dat die kozijntjes aardig dik zijn.
maar ziet er echt cool uit!
ook gaaf dat ze je logo (naam) erin hebben geprint :P

_________________
Afbeelding



Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Van Sketchup naar 3D print
BerichtGeplaatst: 04 aug 2010, 14:31 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 06 dec 2007, 11:46
Berichten: 395
Woonplaats: Deventer
Rico91 schreef:
sorry voor late reactie :
maar echt super vet!
valt wel op dat die kozijntjes aardig dik zijn.
maar ziet er echt cool uit!
ook gaaf dat ze je logo (naam) erin hebben geprint :P


Ze passen zelf bepaalde dingen aan, uiteindelijk schaal je je model maar er nou eenmaal een minimale dikte nodig voor bepaalde items. Als je kijkt naar de balustrade om het balkon en de trap binnen.. daar zijn ze aardig druk mee geweest om dat aan te passen :)

Dat logo had ik er in gezet. Overigens wel heel netjes, ik kreeg een mailtje met de vraag of ik het erg zou vinden als mijn logo op foto's zou staan die ze voor PR doeleinden wilden gebruiken. uhh nee :)

Heb sowieso wel leuk contact met die lui, kreeg nog een enorme veer..

Citaat:
Ik was zeer onder de indruk van uw ontwerpen (ook het andere huis werd zeer gesmaakt, kunnen we ook nog wel eens printen). ook voor Aidan Chopra van SketchUp en de heren van Z Corp was u de favoriet. Bedankt voor uw deelname!
Volgende week zit ik bij Google SketchUp in de USA, ik ga ze zeker uw werk verder voorstellen – als voorbeeld

_________________
Thoughts make people. Be Innovative: Think!

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Van Sketchup naar 3D print
BerichtGeplaatst: 04 aug 2010, 15:55 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 06 dec 2007, 11:46
Berichten: 395
Woonplaats: Deventer
Ik had al even een topic gemaakt maar mocht iemand kans willen maken op gratis 3D prints, kijk ffies hier: viewtopic.php?f=3&t=1770

_________________
Thoughts make people. Be Innovative: Think!

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO