Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
  Afdrukweergave

Indigo renderer
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 26 jun 2010, 11:56 
Offline

Geregistreerd: 08 jan 2008, 12:53
Berichten: 55
Woonplaats: IJsselstein
Hoi,

Sinds enige tijd heb ik me weer op Sketchup geworpen. (zie een eerdere entry op Mijn huis in Vray) . Daarnaast heb ik ook gezocht naar een alternatief voor Vray. Liefst een gratis alternatief. De integratie met Sketchup vind ik het aller belangrijkste, snelheid een stuk minder.

De volgende programma's heb ik bekeken en sommige ook uitgeprobeerd:
Indigo
Bunkspeed
Twilight
IDX
Light-Up
iRender nXt
Vray
Octane
Artlantis
Fryrender

Uiteindelijk is het Indigo geworden, omdat de demo versie alle functionaliteit biedt en gewoon blijft werken. Ook het forum is behoorlijk actief. De enige beperking is dat je niet meer dan 1 megapixel plaatjes kunt maken en er staat (natuurlijk!) een logo rechtsonders. Vindt ik (nu) niet zo erg allemaal.

Hieronder een paar voorbeelden van renders.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort meer...


Laatst bijgewerkt door Orakel op 05 jul 2010, 22:32, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Indigo renderer
BerichtGeplaatst: 26 jun 2010, 18:31 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 29 jul 2007, 15:38
Berichten: 582
Woonplaats: Barneveld
Leuke test renders!
ik had je huis in vray echter nog niet gezien, maar ziet er goed uit! :P

heb je dat materiaal van de peperclips zelf moeten maken? of zat dat al in het programma zelf.
vind het materiaal namelijk wel goed gelukt!

wat ik je ook wel aan kan raden is bunkspeed hypershot, wat nu inmiddels bunkspeet 'shot' heet.
is wel een ideaal programma voor dat soort renders zoals de peperclips.

_________________
Afbeelding



Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Indigo renderer
BerichtGeplaatst: 26 jun 2010, 20:02 
Offline

Geregistreerd: 08 jan 2008, 12:53
Berichten: 55
Woonplaats: IJsselstein
Nee, niet zelf gemaakt. Het materiaal van de eerste twee renders is in feite hetzelfde. Bij de eerste heb ik een minime displacement (0.01) ingevuld en toen kreeg ik dit. Het materiaal is de standaard wood_floor_dark uit Sketchup.

Bunkspeed shot werkt alleen met Nvidia GPU cuda processoren. Zou ik trouwens ook kunnen gebruiken in dat geval. Indigo komt ook met een dergelijke versie, waarvan je nu al (op aanvraag) de beta kunt krijgen. Ik heb de 'gewone' versie.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Indigo renderer
BerichtGeplaatst: 26 jun 2010, 23:25 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 29 jul 2007, 15:38
Berichten: 582
Woonplaats: Barneveld
ik gebruik nu ook hypershot van bunkspeed. en heb op dit moment een ati radeon 5870 erin zitten.
en het werkt perfect! :D
de nieuwe trail van bunkspeed shot gebrobeerd en doet het ook gewoon goed.
das bij mij geen problemen :D

_________________
Afbeelding



Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Indigo renderer
BerichtGeplaatst: 27 jun 2010, 16:12 
Offline

Geregistreerd: 08 jan 2008, 12:53
Berichten: 55
Woonplaats: IJsselstein
Sorry, ik was niet nauwkeurig genoeg wat betreft Bunkspeed Shot. Het werkt ook met andere grafische kaarten, maar als je een Nvidia met CUDA hebt, dan maakt Bunkspeed Shot hier ook gebruik van. Alles gaat dan extra snel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Indigo renderer
BerichtGeplaatst: 27 jun 2010, 16:30 
Moderator
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2008, 16:49
Berichten: 433
Woonplaats: Den Haag
Ik snap echt niet waarom je over gaat naar deze rendersengine..
Je vray renders zagen er veel beter uit!!

En artlantis heeft in de demo ook alle functies, je kan zo groot (MP) renders als je zelf wilt, alleen heb je die banner weer..

Mocht je een student zijn, dan kun je een studentenlicentie aanvragen bij abvent, en dan is je banner ook verholpen :D

En wat is een PEPERclip ricardo? :vraag:
hahaha

Jordy

_________________
Afbeelding

http://www.VV3D.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Indigo renderer
BerichtGeplaatst: 27 jun 2010, 16:44 
Moderator
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2008, 16:49
Berichten: 433
Woonplaats: Den Haag
Hey,

Na even gekeken te hebben op de site van indigo lijkt het me best een goede renderer, mits je het programma goed beheert.
Alle materialen zijn vrij te downloaden via de site, dat is dus mooi meegenomen..

Ik zal zo eens kijken of het makkelijk te leren is..;)

Jordy

_________________
Afbeelding

http://www.VV3D.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Indigo renderer
BerichtGeplaatst: 27 jun 2010, 21:25 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 29 jul 2007, 15:38
Berichten: 582
Woonplaats: Barneveld
Lol. Ik wist wel dat het fout was, maar je begrijpt wel wat ik bedoel :P

_________________
Afbeelding



Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Indigo renderer
BerichtGeplaatst: 30 jun 2010, 7:03 
Offline

Geregistreerd: 08 jan 2008, 12:53
Berichten: 55
Woonplaats: IJsselstein
j0rdyyy schreef:
Hey,
Na even gekeken te hebben op de site van indigo lijkt het me best een goede renderer, mits je het programma goed beheert.
Alle materialen zijn vrij te downloaden via de site, dat is dus mooi meegenomen..

Ik zal zo eens kijken of het makkelijk te leren is..;)
Jordy

Dat geldt voor alle programma´s. Ik vindt vooral dat een programma intuitief moet werken. Alle materialen op de site kun je vrij gebruiken.
Of het makkelijk te leren is... het zit ´em vooral in het tweaken van het uiteindelijke resultaat. De instellingen en hoe je je scene opzet met licht.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Indigo renderer
BerichtGeplaatst: 01 jul 2010, 22:15 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 06 dec 2007, 11:46
Berichten: 395
Woonplaats: Deventer
Van de test renders ben ik niet echt onder de indruk, onnatuurlijke reflecties vooral. Maar altijd gebruiken wat je zelf het best bevalt. Voor V-Ray is als je het lief vraagt ook wel aan een acadamic licentie te komen, zit je ook wel met resolutie limiet maar scheelt veel geld.

Orakel schreef:
Dat geldt voor alle programma´s. Ik vindt vooral dat een programma intuitief moet werken. Alle materialen op de site kun je vrij gebruiken.
Of het makkelijk te leren is... het zit ´em vooral in het tweaken van het uiteindelijke resultaat. De instellingen en hoe je je scene opzet met licht.


Vooral belichting is belangrijk naast de materialen. Volgens mij werkt geen enkel programma echt intuïtief of het moet enorm beperkt zijn in functionaliteit. Zo zullen ook de wat heftigere plugins met idem settings op een gegeven moment intuitief aanvoelen maar puur omdat je dan weet wat je aan het doen bent en niet meer zomaar wat probeert. Dat vergt altijd een wat stijlere leercurve. Dat geldt net zo goed voor andere programma's, Paint kun je intuitiever noemen dan Photoshop maar dat is gebasseerd op gebrek aan functionaliteit. iPhone/OSX niet anders, gewoon 90% van de functies niet laten zien aan de eindgebruiker en het wordt als makkelijker/intuitiever ervaren.. of dat nou beter is.. maar als dat je punt is om iets te kiezen dan lever je denk ik in op veelzijdigheid.

_________________
Thoughts make people. Be Innovative: Think!

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Indigo renderer
BerichtGeplaatst: 02 jul 2010, 22:46 
Offline

Geregistreerd: 08 jan 2008, 12:53
Berichten: 55
Woonplaats: IJsselstein
OzBoz schreef:
Van de test renders ben ik niet echt onder de indruk, onnatuurlijke reflecties vooral. Maar altijd gebruiken wat je zelf het best bevalt. Voor V-Ray is als je het lief vraagt ook wel aan een acadamic licentie te komen, zit je ook wel met resolutie limiet maar scheelt veel geld.

Wat vind je onnatuurlijk aan welke reflecties? Ze zijn allemaal gemaakt met de zon als lichtbron (harde schaduw partijen, veel contrast), zonder verdere omsluiting of afscherming van de objecten door muren of iets dergelijks.
Verder vind ik Indigo trouwens veel tijd nemen om een plaatje te produceren. Feitelijk zit er geen einde aan. Als je tevreden bent, dan stop je met de render.

Wat betreft dat je wel aan de academic version van Vray kan komen, als je het lief vraagt gaat niet op. Dat heb ik namelijk gedaan. Had aangegeven of ik niet zo'n versie kon kopen voor persoonlijk gebruik, maar die vlieger ging niet op... "are you a student?". Uhh... nee, ik was een student. Dus, als je nog een goed woordje voor me wil doen? :good:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Indigo renderer
BerichtGeplaatst: 05 jul 2010, 22:59 
Offline

Geregistreerd: 08 jan 2008, 12:53
Berichten: 55
Woonplaats: IJsselstein
Bij deze nog een paar renders. Dit keer wat met glas gedaan. Eerst een paar Bodum glazen. Dat zijn dubbel wandige glazen. Ik vind het er niet lekker uitkomen. Wat verschillende standpunten en belichting gebruikt, maar toch nog vind ik het niet hoe ik het zou willen zien. Kan ook liggen dat ik wat andere manieren van modelleren moet gebruiken voor 't glas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben ook bezig geweest met een gloeilamp. Het model heb ik op ware grootte getekend. Niet zo handig achteraf. Ga 'em nog overdoen en dan daarna de schaal veranderen. Volgens mij is dat ook de manier om het te doen in Sketchup, want anders loop je tegen allerlei vervelende beperkingen aan.

In de renders zit behoorlijk wat ruis. Zit 'em denk ik in het licht en waar je scherp stelt, want bij de laatste is het licht hetzelfde (wel andere achtergrond), maar heb ik zelf scherp gesteld op de fitting.
Qua materiaal heb ik bij de eerste aluminium gebruikt en bij de laatste titanium. De laatste komt er het best uit vind ik zelf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Indigo renderer
BerichtGeplaatst: 06 jul 2010, 11:12 
Offline

Geregistreerd: 06 aug 2008, 12:56
Berichten: 41
Indigo is een fysiek correcte renderer.

Ik zie dat je geen IOR effecten hebt in je glazen. Kan dat zijn omdat je geen dikte aan het glas hebt gegeven?
Met indigo (en Luxrender en andere unbiased renderers for that matter) doe je er goed aan om alles zo echt mogelijk te modellen. Als een glas 3 mm dik is, dan kun je dat voo rhet meest realistische effect ook zo tekenen.

Het is een tijd geleden dat ik Indigo heb gebruikt. Ik ben gestopt daarmee toen het betaald werd.
Voor glas dat niet voor ramen gebruikt wordt (architectual glass setting) moet je een IOR instellen
En als je inhoud(sap, water) in dat glas hebt moet je ook met mediums gaan werken om het programma te vertellen wat er in het glas zit. Dit ivm IOR van medium naar medium (glas > sap en glas > lucht en anderom uiteraard)

Ik vond dan MLT met Bidirectional het beste resultaat gaf voor zowel internal als external scenes
Maar ik ben geen expert dus er zijn vast betere settings

Sommige renders zijn bizar realistisch.. ik vind unbiased echt heel sterk met het behalen van foto realistische resultaten. Alleen duurt het lang.. nog even wachten op GPU ondersteuning :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Indigo renderer
BerichtGeplaatst: 06 jul 2010, 21:48 
Offline

Geregistreerd: 08 jan 2008, 12:53
Berichten: 55
Woonplaats: IJsselstein
Dank je voor je reactie en de tips!

Ik zal weer eens de manual bij pakken om te kijken wat ze er over zeggen. De GPU ondersteunde Indigo is als beta verkrijgbaar op aanvraag, dus hij komt eraan.

Je moet inderdaad wel geduld hebben, want het kan even duren zo'n render.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Indigo renderer
BerichtGeplaatst: 08 jul 2010, 16:46 
Offline

Geregistreerd: 08 jan 2008, 12:53
Berichten: 55
Woonplaats: IJsselstein
Kan nog net een paar renders erop zetten voordat ik op vakantie ga. Deze keer een stoel gemaakt. De belichting is bij de eerste de zon, maar dat is duidelijk te zien aan de schaduwen. Helaas ook beetje onderbelicht. De andere heb ik gemaakt met een grote softbox boven de stoelen. Ook heb ik gekeken naar het effect met DoF (Depth of Field). Dit is bij de derde te zien, door in de zoomen op de stoelpoot en hierop scherp te stellen. Bij de laatste render heb ik in de hoek een lichtbron gemaakt, om meer diepte in de render te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO