Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
  Afdrukweergave

fietsenberging
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 15 apr 2010, 15:42 
Offline

Geregistreerd: 11 mei 2009, 18:42
Berichten: 68
Woonplaats: België
Jongens en meisjes

Ik ben nu al een tijdje mijn hoofd aan het breken en vind niet meteen zelf een oplossing dus schotel ik het jullie even voor.

Situatie: We hebben onlangs een rijwoning gebouwd met inpandige garage. Deze garage wordt uitsluitend als bergruimte gebruikt (auto's staan steeds op straat geparkeerd), maar onze fietsen nemen ontzettend veel plaats in beslag. Nu dacht ik in ons voortuintje een soort van fietsenberging/-overkapping te zetten zodat die dingen uit onze garage staan en makkelijker te gebruiken zijn (nu staat mijn fiets achter die van de kinderen en neem ik niet de moeite om ze opzij te zetten => ik neem gewoon de wagen). Ik heb op het net al iets moois gevonden nl. http://www.velopa.be/productassortiment/productcatalogus/overkappingen/overkappingen_voor_fietsen_mot/plectrum/fotos/, maar de kostprijs is absoluut niet haalbaar (ong. 4750 euro exclusief plaatsing). De lage versie voor zeven fietsen (2 volwassenen en 4 kinderen hier) zou perfect geweest zijn. Ik heb de berging liefst niet te hoog zodat ik een laag muurtje/haag/paneel zou kunnen zetten zodat ze vanaf de straat ietwat aan het oog zou onttrokken zijn ...

Nederland is - heb ik net op vakantie ondervonden (ik reed ze bijna steeds omver) - een echt fietsland met ruimtegebrek (wat hebben jullie toch kleine huizen terwijl jullie doorgaans toch lange mensen zijn :yellow: ), dus vermoed ik dat jullie toch ergens creatieve (en esthetisch verantwoorde) oplossingen hiervoor hebben. Alleen: ik vind ze niet !

Iemand van jullie die me iets kan voorstellen - of beter nog: uittekenen in SU :evil:

De voortuin met oprit is nog steeds niet aangelegd (mijn vrouw en ik geraken er niet echt uit), een foto van de voorgevel en een basic SU-plannetje maakt het misschien wat duidelijker ...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt voor de tips ! :kiss:

_________________
“A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.” (Herm Albright)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: fietsenberging
BerichtGeplaatst: 16 apr 2010, 1:30 
Offline

Geregistreerd: 22 okt 2007, 4:40
Berichten: 156
Het wachten is alleen nog op iemand die een sketchutie voorstelt :twisted:

Ontopic nu:

Als ik kijk naar je voortuin zie ik niet direct goede mogelijkheden om de fietsenberging handig te positioneren met behoud van een beetje kwaliteit.

De linkerkant (en onfortuinlijk de langste kant) ga je gebruiken voor de oprit naar je garagepoort, in het midden zul je ruimte moeten reserveren voor je pad naar de entree, en wat je overhoudt is dan het rechterstuk. Het raam zit vrij hoog (je keuken?) en is in die zin wel geschikt om aan de voorkant uitzicht-belemmerende elementen toe te staan, maar wat je dan krijgt is een ruimte voor je huis die nauwelijks meer plaats kan bieden aan een tuin.
Mocht je hiervoor kiezen zou je dit kunnen doen door gewoon een kleine en lage berging te bouwen (verdiept misschien nog?) maar een kwalitatieve ruimte levert het naar mijn idee niet op. En de drempel om de fiets te pakken blijft bovendien net zo groot vrees ik. Kies hierbij iig voor iets in de stijl van je huis en geen kant en klaar zogenaamde design-fietsenstalling, dat zou behoorlijk zonde zijn.

Maar de beste oplossing in mijn ogen is het om je voortuin gewoon eens goed aan te (laten) pakken en je garage vervolgens efficiënt te gebruiken.

Ps: ligt er nu een zinken dak op je huis, of zie ik dat verkeerd?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: fietsenberging
BerichtGeplaatst: 16 apr 2010, 10:39 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 13 mei 2009, 9:24
Berichten: 228
Woonplaats: Ede
A wel, de meeste hollandse huizen hebben een achterom met schuur.
Ik kan me wel vinden in het verhaal van Maarten, de voortuin is niet echt geschikt. Hoe zit het met de zijkanten en de achtertuin ?

Afhankelijk van de heersende windrichting kun je links of rechts een fietsenhok plaatsten (evt. fietsen diagonaal erin) waarvan één zijde open is.

_________________
Wim
The hanstholm project
Mijn 3D gebouwen

AutoCad, SU7 Pro gebruiker.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: fietsenberging
BerichtGeplaatst: 16 apr 2010, 12:05 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
Maarten schreef:
Het wachten is alleen nog op iemand die een sketchutie voorstelt :twisted: ...
Was m'n eerste gedachte maar vond ik net iets te pijnlijk :evil: :evil:
Flapsy schreef:
......maar de kostprijs is absoluut niet haalbaar (ong. 4750 euro exclusief plaatsing).
Toch een beetje Hollands bloed in je??? :oops: :evil:
Flapsy schreef:
.....Ik heb de berging liefst niet te hoog zodat ik een laag muurtje/haag/paneel zou kunnen zetten zodat ze vanaf de straat ietwat aan het oog zou onttrokken zijn ...
Je moet nog wel wat extra info verschaffen:
- zijtuin(en), zoja, hoe breed?;
- hoe zit het met afwatering, kan je een verdiepte berging kwijt? Wordt wel vaker toegepast en scheelt je al gauw zo'n 25cm hoogte. (Ja, ons Hollanders ben zunig! :fluit: )
- hoe hoog is e.e.a. in de voorgevel, d.w.z. afstand o.k. lang kozijn (keuken?) tot maaiveld?
Flapsy schreef:
Nederland is .......(wat hebben jullie toch kleine huizen terwijl jullie doorgaans toch lange mensen zijn :yellow: ),.....
Lekker voordelig stoken / altijd overal goed (uit-)zicht. 8)

Verschaf wat extra info zodat je kunt sparren over een ontwerp met mede-SU-gebruikers. Dat werkt het beste.

Wo3Dan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: fietsenberging
BerichtGeplaatst: 16 apr 2010, 13:20 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 13 mei 2009, 9:24
Berichten: 228
Woonplaats: Ede
Wo3Dan schreef:
Maarten schreef:
Het wachten is alleen nog op iemand die een sketchutie voorstelt :twisted: ...
Was m'n eerste gedachte maar vond ik net iets te pijnlijk :evil: :evil:
Wo3Dan


hmmm, we gaan toch nie moeilijk doen he ?? :vraag:

Ik zie een foto en ik zie maten dus aan mij ligt het niet meer.... :goodjob:

_________________
Wim
The hanstholm project
Mijn 3D gebouwen

AutoCad, SU7 Pro gebruiker.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: fietsenberging
BerichtGeplaatst: 16 apr 2010, 13:43 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
Hoogtematen Wim, hoogtes. Om te zien of den Belg er straks ook overheen kan zien.

p.s. Flapsy, weet jij wie het koperdraad heeft uitgevonden? :?:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: fietsenberging
BerichtGeplaatst: 16 apr 2010, 14:47 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 13 mei 2009, 9:24
Berichten: 228
Woonplaats: Ede
Wo3Dan schreef:
Hoogtematen Wim, hoogtes. Om te zien of den Belg er straks ook overheen kan zien.


Klopt.
En als we dan ook nog weten of we de tuin aan de zijkant cq.achetrkant mogen gebruiken ......
Man we kunnen dan helemaal los !
Mischien mogen we ook nog het bevoorrecht materiaal weten, flapsy ?

ps Noemt iedereen u flapsy ?

_________________
Wim
The hanstholm project
Mijn 3D gebouwen

AutoCad, SU7 Pro gebruiker.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: fietsenberging
BerichtGeplaatst: 16 apr 2010, 15:55 
Offline

Geregistreerd: 11 mei 2009, 18:42
Berichten: 68
Woonplaats: België
Bedankt voor de snelle reacties mensen ! :D

Dat van de Sketchutie durfde ik al niet meer voorstellen ... :evil:

Wat input:
* zij - en achterkant zijn niet toegankelijk. Voorlopig nog wel de linkergevel maar daar zal op termijn nog tegenaan gebouwd worden. (rechterbuur is momenteel aan het bouwen). Ik heb dus enkel de voorkant om weg te raken.

* hoogte van het (living)raam tov maaiveld is op 1,25 meter. Meer info over de indeling van huis: http://sites.google.com/site/flapsyd2/ (edit)


* verdiepen zal moeilijk gaan: er ligt een regenwaterput onder

* bevoorrecht materiaal: alles wat het enigszins hedendaags/modern doet uitkomen: het moet een beetje passen bij de stijl van het huis (niets te 'flashy' dus). Materialen: baksteen (ik heb trouwens nog wat gevelstenen over die ik zou kunnen gebruiken), aluminium, teak ...

Niemand noemt me Flapsy .. maar ze lachten vroeger wel met m'n flaporen. Dat in combinatie met mijn familienaam => Flapsy :oops:

Btw: 4750 euro is ook voor een Belg veel (toch voor een fietsenberging :shock: ).

Mbt oplossing was ik zelf al aan het denken om aan de straatkant een klein muurtje te zetten (60 cm hoog ) en van daaraf een aluminium overkapping op te plaatsen, maar ik ben er nog niet toe gekomen om het uit te tekenen ...

Alvast bedankt voor het meedenken. :good:

Flapsy

Edit1 : WimVe vroeg me om het basismodel te posten, maar ik heb niet echt een idee hoe dat het best te doen. Ik vermoed dat ik een link naar een externe site zal moeten leggen met het bestand, of kan ik het hier rechtstreeks op het forum inladen ?

Edit 2: de prentjes (met de indeling) komen nu blijkbaar niet meer te voorschijn in mijn post. Ik geef dan maar de link van de google-site die ik maakte ...

_________________
“A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.” (Herm Albright)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO