Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
  Afdrukweergave

Werkpotentieel SketchUp
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010, 18:39 
Offline

Geregistreerd: 07 maart 2010, 18:07
Berichten: 4
Woonplaats: Hengelo (O)
Beste lezers,

Mijn huidige buitendienstfunctie kan ik helaas door omstandigheden niet meer uitvoeren en ben nu op zoek naar meer kantoorgerichte werkzaamheden. Ik heb zeer veel interesse in 3D ontwerptechnieken en ben inmiddes dan ook begonnen met het gebruik van SketchUp. Ik heb wat ervaring met AutoCad LT vanwege mijn bouw- en werktuigbouwkundige achtergrond en zie wat combinatie mogelijkheden.

MIJN VRAAG : Is er een markt voor 3D tekenaaars/ontwerpers in NL, zowel in vast dienstverband en/of Freelance ? Bijvoorbeeld werkzaamheden voor architecten, ontwerpers, productontwikkelaars etc.

Ik stel deze vraag omdat ik mij verder wil verdiepen in de 3D materie d.m.v. het volgen van cursussen.
Kortom, ik wil hiermee mijn boterham zien te verdienen, maar een investering hierin moet wel zinvol zijn. Dus 3D'n niet voor alleen maar (semi)hobby gebruik. Ik struin al enkele dagen internet af maar kan geen duidelijk beeld krijgen of hiervoor een potentieel is.

In afwachting van jullie reactie(s) !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Werkpotentieel SketchUp
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010, 22:01 
Offline

Geregistreerd: 22 okt 2007, 4:40
Berichten: 156
Hey Rene,

Tuurlijk is hier potentieel voor, MITS je goed bent.
Kleine opdrachten doen kan iedereen uiteraard, maar omdat het 3d-en tegenwoordig toegankelijker is (en veel bureau's het zelf doen) moet je erg goed zijn om er je boterham mee te kunnen verdienen.

Er zijn diverse 3d visualisatiebureaus die ook in nederland actief zijn, maar ik gok dat die momenteel nog een sterkere daling van werk zien dan de architectenbureau's zelf. Immers is er momenteel sowieso minder werk, en zullen de bureaus ook eerder kiezen om het werk zelf te doen (vooral de kleine bureau's).

Echter als je het wil proberen bedenk dan dat het wel flink tijd kost om er in te komen en dat het ook om investeringen in hardware vraagt die je niet direct terug verdient. Daarbij is het niet enkel 3d-software, maar ook renderpakketten, templates, 2d- en 3d-collecties en nabewerkings-software zoals Photoshop die je zult moeten aanschaffen EN beheersen.

Bovenstaande kosten zou je natuurlijk wel kunnen beperken door jezelf alle know-how bij te brengen (met al dan niet legale shit) en dan aan het werk te gaan bij een bureau. Het risico van een eigen zaak op dat gebied is dat het visualiseren een belangrijke maar vervangbare schakel is in het geheel, en je altijd afhankelijk bent van externe opdrachten.

Good luck!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Werkpotentieel SketchUp
BerichtGeplaatst: 08 maart 2010, 2:00 
Offline

Geregistreerd: 07 maart 2010, 18:07
Berichten: 4
Woonplaats: Hengelo (O)
Hai Maarten,

Als eerste hartelijk bedankt voor je snelle reactie !
Ik had niet verwacht dat ik dezelfde dag nog een goede reactie kon verwachten. Ik moet bekennen dat je me wel aan het denken hebt gezet. Ik was me sowieso bewust van diverse investeringen zoals Hardware en de noodzakelijke Rendering programma's (ben me aan het verdiepen in Podium en Kerkythea) en andere Software progammatuur. Ik denk dat ik in de huidige conjuctuur het Freelancen sowieso maar effe moet laten varen !
Ga me er denk ik wel verder in verdiepen in het 3D tekenwerk, maar met beperkte investeringen en de daaruit voortvloeiende minder fraaie plaatjes ! Wellicht is er voor mij een mogelijkheid om in vast dienstverband voor een buro te werken en in de vrij uurtjes er een beetje bij te beunen !!!
Na een tijdje van ervaring kan ik altijd zien wat ik ga doen. Eerlijk gezegd ga ik denk ik voor zekerheid en ga dan liever voor een buro werken. Ik ben commercieel ingesteld en kan dan als nevenfunctie aquisitie plegen !
DUS, als iemand nog wat weet !!!! :yay:

Maarten : Ben jij toevallig zelf in de positie dat je met tekenwerk je boterham kunt verdienen ?
Indien ja, ben je een zelfstandige of in loondienst ? Mischien ook een website ?

Ik sta op het punt om een SolidWorks cursus te gaan volgen. Ik hoop dat hiermee voor mij betere mogelijkheden zijn in de arbeidsmarkt. Weet jij misschien of dit een goed CADprogramma is dat ik kan toepassen voor ontwerp en productontwikkeling ? Zowel voor mogelijkheden in de Bouw als in de Werktuigbouw sector (ook productontwikkeling) ? Ik heb geen ervaring met SolidWorks, wel algemene kennis van AutoCAD LT (2008). Ga binnekort van enkele programma's de trails downloaden om meer info te verkrijgen.
Ik ben erg geïnteresseerd in Dsign en het ontwikkelen en ontwerpen van diverse producten. In mijn vorige functie had ik hier ook mee van doen maar deed als projectleider (industrie) geen tekenwerk, enkel handmatig schetswerk.

Kernwoorden :
- Projectleider met 14 jaar Sales ervaring (B2B in Utiliteitsbouw)
- HBO werk en denkniveau
- Commercieel ingesteld
- Autodidact
- Kennis van levensmiddelen- en chemische industrie
- Uitgebreide technische kennis
- Oog voor mooie dingen !
- Getrouwd en vader van 3 jonge kinderen en een baasje van een Labrador !
Woonplaats: Oosten van het land.

Tot horens !

Groeten,
René


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO